Swish fortsätter att växa – över 8 miljoner användare 

Den populära betaltjänsten Swish är ett vanligt inslag i många människors liv. I mitten av juni 2022 uppnådde tjänsten en ny historisk milstolpe när man rapporterade att man har fler än åtta miljoner användare. Det innebär att en majoritet av befolkningen har eller har haft Swish installerat på någon av sina enheter. Trenden syns i hela Sverige, från Kristianstad i söder till Luleå i norr. 

Redan 2012 startade samarbetet mellan Danske Bank, Länsförsäkringar, Handelsbanken, Sparbankerna, SEB, Nordea och Swedbank om att utveckla tjänsten Swish. Varje bank har egna villkor för användandet av tjänsten, men tillsammans har man utvecklat Swish och fått det att bli en av Sveriges mest använda digitala tjänster. Numera är ännu fler banker anslutna till Swish, däribland SVEA, ICA Banken, Skandia och Marginalen Bank. 

Den 12 december 2012 lanserades tjänsten, för att redan året därpå få priset Guldmobilen för ”Årets Mobila Betalning”. Framgångssagan var inledd och sedan dess har populariteten egentligen bara ökat. Till en början var det primärt unga människor som kände sig bekväma med att använda Swish, men i dagens läge är det människor av alla åldrar som använder sig av Swish. I mitten av juni 2022 rapporterade Swish själva att man hade över åtta miljoner användare anslutna till tjänsten. 

Det går också att se andra siffror som stärker att Swish har ett starkt inflytande på betalmarknaden i Sverige. Bara det faktum att långt över 300 000 olika företag använder sig av Swish för att ta emot betalningar har gjort att betalmetoden legitimerats, och att många känt sig nödgade att ladda ner Swish. Det är nu ett användbart och smidigt sätt att betala på många olika ställen. 

Bara i augusti månad 2022 registrerade Swish över 78 miljoner betalningar med tjänsten. Dessa betalningar var till ett värde av 39 miljarder svenska kronor. Men det som tydligt visar hur Swish fortsätter att växa är den tillväxt inom handelssektorn som tydliggjordes mellan 2020-2021. Då var tillväxten hela 59% och trenden visar med andra ord att Swish blir ett allt vanligare betalmedel när människor handlar, både på nätet och när det kommer till handel i fysiska butiker. 

Swish har många olika användningsområden 

Det går att använda sig av betaltjänsten Swish på många olika sätt och just det breda användningsområdet är en av de stora förklaringarna till att Swish har blivit så populärt. I dagens läge går det att handla det mesta med hjälp av Swish, något som har gjort det mindre tvunget att exempelvis alltid ha med sig en plånbok med betalkort. 

Dessutom är det många som använder sig av Swish i helt privata sammanhang. Ett vanligt förekommande exempel är människor som besöker en restaurang i ett större sällskap, eller som gör någonting annat i sällskap av flera kollegor eller ett större kompisgäng. I sådana fall är det väldigt smidigt att kunna dela upp betalningen på flera personer, efter att en person har lagt ut pengarna för de gemensamma kostnaderna. 

Istället för att, som var ett vanligt förekommande sätt förr om åren, plocka ut kontanter och dela upp betalningen den vägen, kan man nu sköta allting direkt i mobilen på ett snabbt, smidigt och helt digitalt sätt. Då blir det enkelt att dela upp den gemensamma betalningen, samtidigt som det kan bli rätt på sista kronan. Det är ett användningsområde som är vanligt förekommande i hela Sverige, från Kristianstad i Skåne till Kiruna i Lappland. 

Swish används också för betalningar online 

Ett annat vanligt förekommande användningsområde för Swish är betalningar på nätet. Det som tidigare var betalkort, internetbank, direktöverföringar från banken eller så kallade e-plånböcker har nu i allt högre grad ersatts av snabba, smidiga betalningar med Swish. 

Den stora förklaringen till det är att det nu går att använda sig av Swish inom fler olika områden. Du kan betala för dina matvaror, du kan beställa hem mat från olika leveranstjänster och du kan betala taxi. Allt direkt i mobiltelefonen för den som har Swish installerat på sin enhet. 

Ett annat exempel är spelmarknaden, både i Sverige och utomlands. Där är det tydligt att det nu blivit vanligare att kunna använda sig av Swish för att göra säkra betalningar. Exempelvis går det att spela casinospel på nätet och använda sig av Swish för betalningar. På https://www.casino-swish.com/ hittar man många exempel på nätcasinon som erbjuder Swish för att göra överföringar, både insättningar och uttag. 

Vare sig man ska betala på nätet eller betala i fysiska butiker har Swish den stora fördelen att det är säkra överföringar. Inte minst när det gäller större belopp är det någonting som många kunder uppskattar, eftersom man då kan vara säker på att pengarna är i trygga händer. 

Det faktum att det är de stora svenska bankerna som ligger bakom från Swish, från början till det att tjänsten har ett starkt grepp om betalmarknaden i Sverige, är en kvalitetsstämpel som gör att många litar på Swish. Det gör också att man alltid kan vända sig till sin bank om man har problem med betaltjänsten. 

Många fördelar med Swish 

Trenden pekar även 2022 på att fler och fler använder sig av Swish, och att tjänsten blir vanlig i fler samhällssegment och i fler åldrar. Tidigare var det primärt den yngre delen av befolkningen som använde sig av Swish och därigenom drev på utvecklingen, men nu har det blivit populärt bland fler. 

Anledningen är de många fördelarna som Swish har. Det är snabba betalningar, som i de flesta fallen inte tar mer än några sekunder. Det innebär att pengarna inom mindre än en minut har bytt ägare. Dessutom är en stor fördel att betalningarna är smidiga, eftersom de sker direkt i mobilen utan att man behöver använda sig av någon annan utrustning. 

Säkerhetsaspekten är också en nyckelfaktor till att populariteten blivit så stor. Med mobilt bankID bekräftar man alla sina överföringar och säkerställer således att ingen obehörig får kontroll över ens tillgångar. I det fallet är det också tryggt att ha vetskapen om att det är Sveriges största banker som utvecklat, äger och driver tjänsten Swish.