Över 300 000 företag i Sverige har anslutit sig till Swish och kan därmed ta emot betalningar med hjälp av den populära betaltjänsten. Då över åtta miljoner privatkunder är kunder hos Swish finns det också stora fördelar för alla företag som väljer att använda sig av betaltjänsten, då många konsumenter efterfrågar det. Men på vilka olika sätt går det att använda sig av Swish som företagare?
För många är det uppenbart att Swish har varit ett revolutionerande inslag på den svenska betalmarknaden och att tjänsten har förändrat hur den svenska befolkningen förhåller sig till digitala betalningar i grunden. Det som tidigare handlade om överföringar via internetbanker, e-plånböcker eller betalkort på nätet har nu blivit långt mycket mer effektivt tack vare Swish.
Användningsområdena för privatpersoner är väldigt många. Oavsett om man ska handla på nätet, swisha pengar till en kompis eller dela upp notan efter en lång utekväll är Swish ett betalverktyg som underlättar vardagen. Men faktum är att Swish också är en framgångssaga när det kommer till företagare. Nu är det väldigt vanligt att företag inom en mängd olika branscher använder sig av Swish för betalningar.
Enligt YouGov är Swish det starkaste varumärket i Sverige alla kategorier, och ser man till konsumenter i åldrarna 18-56 är det Swish som är det föredragna sättet att göra digitala betalningar enligt Kantar Sifo. Samma undersökningsföretag konstaterar att betalsättet är det som konverterar bäst. Mot bakgrund av allt det här är det enkelt att konstatera att företag som ansluter sig till Swish har mycket att vinna.
Totalt sett är det en bra bit över 300 000 företag som använder sig Swish i Sverige, vilket i sig är en tydlig indikation på att tjänsten har blivit populär. Men vilka olika sätt finns det att använda Swish på som företagare?
Ta emot och skicka betalningar på nätet
Många kunder uppskattar att kunna använda Swish för att göra digitala betalningar. Då e-handel i alla dess former blivit ett allt vanligare fenomen har det också funnits ett behov av en betalmetod som är smidig att använda, som är optimerad för näthandel och som dessutom går att lita på i alla lägen. Swish uppfyller alla sådana krav.
Som företag är det lämpligt att använda sig av Swish för att ta emot och skicka betalningar på nätet. Primärt handlar det naturligtvis om att kunna ta betalt, men det går också att skicka pengar eller betala tillbaka pengar med Swish. Med tanke på att ångerrätten finns i Sverige är det ett verktyg som behövs för att en betaltjänst ska vara effektiv för ett företag.
Några företag som gärna använder sig av Swish för betalningar är casinon och spelbolag. På https://www.casinomedswish.org/ går det att hitta en rad olika nätcasinon som har valt att erbjuda sina kunder chansen att göra överföringar med Swish, både när det gäller insättningar och uttag. Konsumenterna uppskattar enkelheten i att kunna använda Swish, men även för dessa företag är det en fördel att kunna få snabba betalningar.
Använd Swish i ditt kassasystem
En annan funktion som företag använder med Swish är kassabetalningar. Nu går det att integrera Swish i många moderna kassasystem, vilket ger kunderna chansen att betala direkt med Swish i kassan.
Många företag vill ha en så flexibel betalningsvariation som möjligt, för att undvika att skrämma bort kunder som exempelvis inte har med sig sina betalkort eller som av princip bara gör betalningar med Swish. Genom att erbjuda många olika typer av betalningsalternativ kommer man att stärka chanserna att få kunderna att komma och återvända.
Swish-nummer är en uppskattad och enkel lösning
Många mindre företag, idrottsföreningar eller organisationer använder sig av Swish för att kunna ta emot betalningar. Det kan exempelvis handla om fotbollslaget som säljer julkalendrar och som har ett Swish-nummer för att låta konsumenterna swisha in betalningen. Annars är risken att bristen på kontanter gör att det inte blir någon försäljning.
I sådana fall är just Swish-nummer att föredra, då det ger konsumenten chans att betala på precis samma sätt som när man gör en privat överföring. Det enda som behövs är ett Swish-nummer för att swisha över pengarna på några sekunder. Av säkerhetsskäl är det också en stor fördel som försäljare att slippa hantera kontanter.
QR-koden minskar kötiden
En relativt ny funktion i Swish-appen är att man kan scanna QR-koder för att på så sätt förbereda sin betalning. I QR-koden kan det ligga all möjlig information, som exempelvis vem som är betalmottagare, vad som ska stå i meddelanderutan och hur stort beloppet är.
I sammanhang som lockar stora köer, exempelvis i pausen på stora idrottsevenemang eller konserter, är det en stor fördel att som företagare kunna hänga upp skyltar med QR-koder som besökarna kan scanna. På så sätt kan konsumenterna förbereda sin betalning redan i kön, för att sedan bekräfta den inför personalen i kassan.
Det kommer att leda till kortare köer, snabbare service och säkrare betalningar. Som företagare är det en stor fördel att kunna öka takten på transaktionerna, eftersom det öppnar för fler transaktioner på kortare tid. I förlängningen är förhoppningen också att det ska innebära högre intäkter.
Swish Företagsapp underlättar vardagen för många företag
Företagsappen från Swish är ett uppskattat inslag som har underlättat företagsvardagen för många handlare. I dagens läge är det kunder till Danske Bank, SEB, Handelsbanken samt Swedbank (inklusive Sparbankerna) som har möjlighet att ansluta sig till företagsappen från Swish. För att göra det ska man skaffa ett avtal för denna företagsapp via sin bank.
Med företagsappen kan man ta betalt via QR-kod, man kan hantera snabba återbetalningar, man kan tagga betalningar för att på så sätt få en bättre överblick över kassaflödet och man kan administrera olika användare för att låta fler i personalen ha befogenhet över appen.
Det första man behöver göra att kontakta sin bank för att upprätta ett avtal för denna företagsapp från Swish, men när den finns på plats underlättas verksamheten och man får en större insyn i kassaflödet in och ut. Om du vill avsluta avtalet behöver du kontakta samma bank.