Träningsexpertens bästa tips: Så blir du morgonpigg

24Sveriges träningsexpert Emelie Elmes. Foton: Privat.

24Sveriges träningsexpert Emelie Elmes ger dig sina bästa tips på hur du lättare kommer upp ur sängen på morgonen.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Nu har vi ställt om klockan till sommartid och vi måste gå upp en timme tidigare än vad vi är vana vid. Hade du svårt att komma upp innan kanske det är en ännu större utmaning nu.

Kroppen är gjord för att vara uppe när det är ljust och sova när det är mörkt men många snoozar gärna både en och tio gånger när klockan ringer.

De goda nyheterna är att det går att ändra på. Nu när det börjar bli ljusare på morgonen är det helt rätt tid att ändra dina rutiner. Ljuset gör nämligen processen lättare.

Många säger att de inte har tid att träna. Vi har alla lika mycket tid. Är dagen och kvällen späckad så är alternativet att gå upp tidigare och göra det direkt på morgonen. Det vi måste förstå är att träningen kommer göra oss piggare. Så låt inte tröttheten vara en anledning att inte göra det. Kvaliteten på sömnen blir bättre och träningen kommer ge dig mer energi till allt det där du ska göra sedan.

Här kommer mina bästa tips för att bli en morgonmänniska:

1. Gå upp direkt när klockan ringer. Snooza inte. Det kommer vara jobbigt de första gångerna men kroppen gillar rutiner och kommer vänja sig. Bestäm dig och gör det! Ett knep kan vara att lägga telefonen/väckarklockan långt bort så att du måste gå upp för att stänga av den.

2. Förbered så mycket som möjligt dagen innan. Ladda kaffet, duka till frukosten och packa väskan. Se till att det känns mysigt att komma upp.

3. Undvik skärmen innan du går och lägger dig. Ingen mobil, tv eller padda timmen innan läggdags. Känns det svårt? Då behöver du det!

4. Prioritera din sömn. Bestäm dig för en tid du går och lägger dig. Nej det är inte vara barn som mår bra av att ha fasta tider. 

5. När du väl är uppe, gå inte och tänk på hur trött du är. Bestäm dig för att inte säga att du är trött en enda gång. Det är så mycket som sitter i huvudet. Positiva tankar!

6. Se över ditt intag av vitaminer och mineraler. Försök att få i dig mycket av detta under hela dagen. Det kommer göra dig piggare.

Hoppas du får många, härliga, energifyllda morgonar framöver!

Emelie Elmes

FAKTA

FAKTA:

24Sveriges träningsexpert Emelie Elmes jobbar till vardags som säljcoach och medlemsrådgivare på Malkars träningscenter.

Hon är licensierad personlig tränare, gift och har två barn, tre respektive två år gamla.

På Instagramkontot "Familjefys" inspirerar hon sina följare med tips kring träning, kost och motivation. Emelie brinner för effektiv hemmaträning med enkla redskap.

Här hittar du Familjefys!

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar