Laddar

Toppolitikern gläds åt beskedet: ”Hotellen är nästan fullbokade”

Så mycket pengar lägger kommunen på Melodifestivalen.

delningar

Under tisdagen blev det offentligt att Andra chansen, den sista deltävlingen innan finalen på Melodifestivalen 2018, kommer att arrangeras i Kristianstad.

Kommunalrådet Pierre Månsson (L) har känt till beslutet sedan tidigare och berättar att Kristianstad kommun har försökt få Melodifestivalen under en längre till.

– Vi har haft en diskussion innan och har haft en förfrågan inne men tidigare har det inte funkat för man har haft en större produktion. Nu är måtten ändrade och Kristianstad Arena kunde bli aktuell. I år blev det napp men tidigare år har det inte gått. Vi har uppfattat ett stort intresse för att lägga en deltävling i Kristianstad, säger han.

Under 2018 ska flera evenemang arrangeras i kommunen som VM i karting och VM i agility utöver andra återkommande arrangemang. Nu blir det även en vecka med Melodifestivalen och Andra chansen som tv-sänds den 3 mars.

– Alla stora event kostar kommunen någonting. Alla dessa stora event kräver lite stöd till arrangörerna. I detta fall lägger vi från kommunen en budget på en miljon för att vi ska få ihop detta och få det på plats. Det är lite mindre än vad vi bedömer att det har kostat i ett antal andra kommuner, säger Månsson.

Hur aktiv har du varit i arbetet för att få arrangemanget? – Jag har inte träffat SVT eller arrangemangsbolaget utan det gör Anders Olsson (evenemangsansvarig på kommunen) och de som jobbar med det. Däremot är det en fråga som stäms av med mig som kommunalråd och det har man gjort under en tid. Jag tror att 99 procent av reaktionerna har varit positiva och det har varit mer positivt än jag faktiskt trodde. Sedan finns det alltid att alla inte gillar detta eller tycker att detta är viktigt.

Till det första av de två genrepen hoppas kommunen kunna bjuda in och få plats med så många musikskoleelever som möjligt. Under det första genrepet finns det mest plats och tanken är att så många elever som möjligt kan ta del av det, enligt Månsson.

De pengar som kommunen lägger på arrangemanget finns med i budgeten som ska presenteras i oktober. Samtidigt kan andra näringsidkare dra nytta av publiktillströmningen som lär ske i mars.

– Till den kommunala kassan är det skatteintäkter det handlar om. Det är klart att för alla hotell, restauranger och till handeln är det ett bra evenemang. Förutom att produktionen är väldigt stor är ett par av hotellen är nästan fullbokade. Jag är ganska säker på att det ger ett stort avtryck och besöksnäringen är viktig för Kristianstad, säger Månsson och fortsätter:

– Man pratar alltid om att politiker vill sätta sin kommun på kartan och det är naivt att tro att ett sådant arrangemang sätter en kommun på kartan – för det gör det inte. Men jag är väldigt övertygad om att den strategi vi har med att jobba med mycket event och se till att vi är en attraktiv arrangemangskommun gör att det skapas jobb och delvis förändrar bilden av kommunen.

Relaterade artiklar