Laddar

Supergruppen på Facebook blir nu företag

Supergruppen Honey & the bees drivs av Kristianstadstjejen Lina Taha. Nu gör hon den till ett företag.

delningar

I oktober år 2015 startade 25-åriga Lina Taha från Kristianstad den populära Facebookgruppen Honey & the bees. Den har sedan dess vuxit kraftigt och har i dag över 120 000 medlemmar. Det gör den till en av de största tjejgrupperna i landet.

Syftet med den är att vara ett forum för kvinnor, där de kan diskutera allting från sminktips till hedersvåld. Nu har gruppen blivit ett företag med F-skattsedel. Grundaren hoppas att kunna driva den som en heltidssyssla, efter det stora intresset.

– Vi lägger ner väldigt mycket tid gruppen, bland annat med att administrera inlägg. Just nu har vi inte den tiden som krävs. Alla vi sju personer som sköter gruppen har andra heltidssysselsättningar vid sidan om, säger Lina Taha.

Idén är att låta företag göra reklam via inlägg på sidan. På det sättet ska de kunna få intäkter och ha en ekonomisk möjlighet att göra sidan bättre. En del medlemmar har reagerat negativt på beskedet att gruppen blir ett företag och kan ta in reklam. Men enligt Lina Taha kommer det innebära en positiv förändring.

– För medlemmarna innebär det att vi kan bli snabbare på att rensa i kommentarer. I dag är vi efter med många anonyma inlägg som skickats in. Ifall jag får mer tid vill jag också åka ut med och träffa medlemmar på olika event och föreläsningar. Jag brinner för detta och det blir ett lyft när vi är ett företag, säger Lina Taha.

Vad är det som har gjort facebookgruppen så populär? – Vi ser att det finns ett behov av gruppen Honey & the bees. Det är många som söker sig dit. Många kommer på grund av ensamhet och att de behöver någon att prata med. Jag känner nu att jag vill utveckla gruppen. Tanken är att tjejer ska lyfta varandra, säger Lina Taha.

Relaterade artiklar