Laddar

Så ser Skånetrafikens nya biljettapp ut

Skånetrafikens nya app och biljettsystem har nu släppts: "Ett helt nytt system med en helt ny logik"

delningar

Över 15 personer har arbetat med att utveckla biljettpriser, zoner, den nya appen och biljettautomater under 15 månader.

Under tisdagen höll Skånetrafiken presskonferens för att att presentera den nya appen och systemet.

– Vi har utgått från över 1000 personer som har fått svara på enkäter om vad de tycker om systemet, säger Joakim Borgudd, kommunikatör på Skånetrafiken.

Som 24Malmö redan skrivit om kommer de 202 zonerna att bytas ut till personliga zoner som du väljer själv på en karta.

Resultatet ska bli ett mer personligt utformat resesystem som ska passa fler.

– Det är ett helt nytt system med en helt ny logik, säger Johan Karlberg, affärsutvecklingschef, varför det gamla och det nya systemet kan vara svårt att jämföra.

Grund idén i det nya systemet är att man matar in de platser som man kommer vilja åka mellan. Appen räknar sedan ut ett zonsystem som passar just den resenärens vanor.

Stadszonerna kommer dock att finnas kvar, men om man reser mellan platser långt ifrån ska man inte behöva köpa till alla zoner däremellan. Det blir istället en så kallad ”mellanzon”.

Exempelvis skulle det kunna bli ens hem i Malmö, arbete i Lund och kanske en släkting i Eslöv som man ofta besöker, däremellan blir mellanzoner.

Därefter finns det endast tre tidsbiljetter att välja mellan, enkelbiljett, dygnsbiljett eller periodkort på 30 dagar. Dygnsbiljetten kommer ha samma pris som en tur-reurbilejtt.

En annan nyhet är att barn upp till 19 år får 40 procent rabatt på alla biljettyper, även periodkort. Studenter går från 30 procent rabatt till 25 procent, men får däremot studentrabatt.

Det gamla systemet kommer att finnas kvar parallellt med det nya till och med december 2019.

– På Skånetrafikens hemsida kan man gå in och jämföra priset på ens resa enligt det gamla och det nya systemet och där välja det som är billigast. Vi vill vara transparenta med priserna, säger Johan Karlberg.

Sammanlagt har hela projektet kostat 23 miljoner.

Relaterade artiklar