Laddar

PT–Robin: Bästa tipsen – så lyckas du med träningen i sommar

Wellness Studios olika experter inom träning och hälsa kommer nu och framöver att inspirera, först ut är PT-Robin.

delningar

Sommaren är full med tillfällen att träna. Dagarna är längre, vi är på bättre humör och det är så skönt att röra på sig utomhus. Många ser värmen som en möjlighet att slappa, men man slappar ju som bäst efter ett svettigt träningspass, eller hur? Ge dig ut och slipa på formen, och ta med dig mina bästa tips för du lyckas med din utomhusträning!

Jag vill börja med att rekommendera varsam löpträning. Värm gärna upp rejält med dynamiska rörlighetsövningar och gå eller jogga en stund innan du börjar trycka på. Det är tråkigt att gå på för hårt och skada sig. Börja med korta pass om du inte sprungit på ett tag.

Vill du utmana dig på löprundan har jag ett roligt tips! Testa att göra tio knäböj varje gång du ser ett gult hus, tio armhävningar varje gång du ser en parkbänk och tjugo utfall efter att du möter en annan löpare!

Glöm inte styrketräningen! Träna med vikter eller motstånd minst en gång i veckan och underhåll dina muskler. Styrketräning är så viktig för en skadefri kropp och nya rekord i löpspåret! Träna gärna styrka i samband med löpningen och blanda in många övningar för baksidan av kroppen. Säte och baksida lår är viktiga muskler för ett starkt löpsteg.

Ska du träna på utegym så lägg upp en plan innan! Du kan till exempel välja sex övningar och göra femtio repetitioner av varje. Du kan också bygga upp en cirkel på några övningar och jobba 40 sekunder per station. Träningen blir roligare om du utmanar dig på nya, kreativa sätt!

Backintervaller är magiskt! Jag älskar att springa så snabbt jag kan upp för en backe och känna hjärtat i halsgropen. Att springa i backe är dessutom rätt snällt för knäna. Arbetet sker under kortare tid och foten landar inte så hårt. Intervaller är dessutom överlägset bäst om du vill komma i form snabbt!

Nästa gång solen skiner och du har det skönt i trädgården, spring in och hämta en kortlek. Jag vill utmana dig att träna med hjälp av kortleken. Färgen bestämmer övning och valören bestämmer hur många repetitioner du ska göra. Se hur många kort du klarar på 20 minuter. Är du osäker på övningar be barnen att hjälpa till, de är bäst på att hitta nya övningar!