Laddar

PT-Kajsa: Är det dags?

September är för många människor en start. En start på ett nytt liv. En start på ett nytt sundare liv med träning och bättre kost. En start på en resa mot uppsatta mål! Känner du igen det där?

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

September är tillsammans med januari nästan som veckans magiska måndag. På måndag ska jag börja…..ja, vi känner alla igen det där.

Står du i startgroparna och vill göra förändringar, har du bestämt dig för att börja?! Vad kul!

Hur ska du göra för att lyckas? För att du ska nå dina mål? Här kommer några tips!

Framsteg kommer i olika former – tänk på att framsteg kan lika mycket vara att ta 200 kilo i marklyft som att delta på ett cykelpass. Framsteg kan lika gärna vara att klämma sig under 50 minuter på 10 kilometer som att orka jogga en kilometer. Framsteg kan vara att orka leka med sina barnbarn som att kunna bryta ner den där irriterande kompisen som alltid har piskat dig i armbrytning.  Titta inte på vad andra gör för framsteg – det handlar bara om dig! Vad vill du göra för framsteg? Vad är viktigt för DIG i ditt liv?

Håll träningen på en jämn och realistisk nivå – dundertabben är att köra igång med träning varje dag. Från 0 till 100. Det håller oftast inte många veckor, sen är orken slut. Eller så reagerar kroppen med att dra på sig en rejäl förkylning och sen är det supersvårt att komma igång igen. Gå hellre ut lugnt och öka efter hand så kroppen får anpassa sig i en bra takt. Vi blir inte stålmän och stålkvinnor på en vecka! Tveka inte att konsultera med en Personlig Tränare för att få hjälp att lägga upp en bra plan utefter dina mål och förutsättningar

Det finns ingen magisk mat - det finns bara mat med olika näringsinnehåll som du väljer om du ska äta eller inte. Så enkelt är det egentligen. Kanske låter hårt men det är sant. Hur mycket näring och energi du behöver är helt beroende på din basalomsättning, matens termogena effekt samt din fysiska aktivitetsgrad. Behöver du lära dig mer så rekommenderar jag dig att du konsulterar en kostrådgivare.

Skyll inte på att du inte har någon motivation för att gå och träna – allt för ofta tror vi att om vi är motiverade så tränar vi och då kommer resultaten. Men det är mer så här; om vi tränar kommer resultaten och det i sin tur ger oss motivation att fortsätta. Makes sense?

Om du har bestämt dig, om du har satt upp ett mål och om det är viktigt för dig – då ska du inte säga att du inte har tid. Det betyder bara att du prioriterar bort dina behov. Dina behov ska vara högt prioriterade – det är du värd!

Då och då regeln –  om du bara tränar då och då så kommer du inte att rasera. Men vänder vi på det; om du bara tränar då och då så kommer du inte i form.

Jag önskar dig en härlig träningshöst. Jag önskar att du hittar din typ av träningsform som får dig att längta till nästa pass. Jag önskar att du testar många olika varianter av träning för det finns så mycket som kan få dig att må bra. Men framför allt önskar jag att ditt nya liv blir resten av ditt liv – ett sätt att leva, ett sätt att njuta och ett sätt som får dig att må så där bra som du förtjänar!

Kram på er alla!

/ Kajsa Personlig tränare Wellness Studio Karlskrona

Relaterade artiklar