Laddar

Platt fall för Volvo i dieseltest

Den tyska biltidningen Auto Motor & Sport har granskat hur mycket kväveoxid som olika bilmodeller egentligen släpper ut och en av Volvos modeller hamnar i botten av listan. 

delningar

Tyska Auto Motor & Sport har tillsammans med brittiska Emission Analytics gjort ett stor test av dieselbilar. De har testat hur mycket kväveoxid bilarna släpper ut jämfört med de officiella värden som tillverkarna uppger.

Officiellt får dieselbilar som är klassade som den senaste avgasnormen, Euro 6, enbart släppa ut 80 milligram kväveoxid per kilometer (60 för bensinbilar). Enligt Volvo själva släpper deras populära SUV, XC90 D5, ut 57,5 gram per kilometer men i verkligheten är det 878 gram. Utsläppen är 15 gånger så stora som de officiella värdena, med andra ord släpper XC90 ut betydligt mer än de lagstadgade gränsvärdena.

Volvo själva har inte velat bemöta uppgifterna från Auto Motor & Sport.

Trots detta är Volvo XC 90 inte längst ned i listan, av de 45 modeller som testades släpper Renault Captur 1,5 dCi ut 1336 mg/km, vilket är värst av alla. Även modellen Renault Escape DCI 160 släpper ut 1222 mg/km, samt Subaru Outback 2,0D som släpper ut 1133 g/km,  vilket placerar dem i botten av listan.

I andra änden av listan finns BMW 520d i topp. Modellen släpper ut 28 mg/km, vilket är långt under de kraven som finns idag, även om de anger 13,1 mg/km som officiellt värde. Två och trea på listan är Mercedes E 220d, samt Volkswagen Passat 1,6 TD Bluemotion som släpper ut 41 mg/km, respektive 49 mg/km.

Relaterade artiklar