Laddar

Nytt besökscentrum ska locka hundratusentals turister

Absolut Company, kanske mest känd för sin vodka, planerar att öppna ett nytt besökscentrum i Åhus. Deras vision är att locka 120 000 turister varje år.

delningar

Till sommaren år 2018 planerar Absolut Company att öppna sin besöksanläggning intill fabriken i Åhus. Visionen är att på sikt ta emot cirka 120 000 besökare varje år, för att visa upp företagets historia och tillverkningen av sprit. Det ska bli en turistmagnet för regionen. – Vi har ingen besökscenter i dag och är en av de få företagen i vår kaliber som inte har det. Vi är ett stort varumärke både i Skåne och internationellt. Många är intresserade av Absoluts historia och kopplingen till Åhus, vår styrka är det vi kallar för ”one source” där råvarorna kommer från lokala producenter, säger Maria Béres, informationsansvarig på Absolut Company.

Besökscentret ska ligga i en cirka 500 kvadratmeter stor byggnad intill fabriken. Det är ett hus från början av 1900-talet som tidigare har varit en privatbostad. Ett samarbete pågår med arkitektbyrån BRC Imagination Arts för att planera utformningen av lokalerna. Där ska det bland annat inrymmas en souvenirbutik och restaurang. Ytterligare en idé är att ordna rundvandringar i destilleriet samt provsmakning i samband med serveringen. – Just nu för vi diskussioner om ett konceptförslag för utformningen, först därefter kan vi starta renoveringen. Visionen är att öppna under sommaren år 2018, säger Maria Béres.

En dialog förs också med Kristianstad kommun angående besökscentrumet. Platsen kommer att ligga lägligt mellan glassbåten och turistbyrån. Så här sade kommunalrådet Pierre Månsson när visionen presenterades: – Från kommunens sida är vi glada och nöjda och inser att det här kommer att locka ännu fler besökare till trakten och generera jobb. Vi känner oss trygga med att Absolut Company är ett ansvarstagande företag som följer lagar och regler och kommer att hantera det här på ett bra sätt.

Absolut Company sedan tidigare ett Experience Centre som tar emot cirka 6 000 besökare årligen.  Ungefär 1 000 av dem är professionella besökare. Det är exempelvis bartendrar och återförsäljare som bjudits in av Pernod Ricard för utbildning.

Relaterade artiklar