Motormännen rasar – kräver förbud mot utländska lastbilar

Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund. Foton: Mostphotos, Motormännen.

Utländska lastbilsförares tuffa arbetsvillkor kritiseras – “skapar problem”.

8 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Olyckor där EU-trailers är inblandade har uppmärksammats i hög grad under de senaste åren.

Det har gjort att Motormännen nu ryter ifrån och kräver ett förbud mot lastbilarna på svenska vägar.

– Det är orimligt att EU-trailers tillåts på svenska vägar, i synnerhet vintertid. När de körs olastade blir de väldigt instabila vilket ofta leder till sladd och att de kommer över på fel sida av vägen. Dessutom fastnar de ofta i uppförsbackar eller tvingas köra så sakta att de utgör en trafikfara, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.

Ett annat problem med EU-lastbilarna är att de utländska förarna ofta har betydligt sämre arbetsförhållanden än sina svenska kolleger.

– Utländska förare tvingas ofta köra långa sträckor utan nödvändiga vilotider. Det skapar problem eftersom trötta förare är farliga förare, säger Heléne Lilja.

– Nu måste politikerna agera och sätta stopp för EU-trailers på våra vägar. Vi kan inte ha en situation där trafiksäkerheten hotas på grund av fordon som inte är anpassade till svenska vintervägar, avslutar hon.

FAKTA

FAKTA OM EU-TRAILERS:

En EU-trailer har en kort dragbil och en lång påhängsvagn. När de kör olastade blir påhängsvagnen instabil.

Under förra året omkom 325 personer i trafikolyckor mot 253 personer under 2017. Det var ett tungt år för trafiksäkerheten.

Källa: Motormännens Riksförbund.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar