Laddar

Många vill söka jobb när klädjätten öppnar nytt i Kristianstad

Klädjätten valde ett annorlunda sätt att söka personal till sin nya butik. Det blev lång kö i centrala Kristianstad.

delningar

I slutet av maj kommer klädjätten Lager 157 att öppna butik i handelsområdet Härlöv. De tar över Sovas gamla lokaler och ska snart fylla på hyllorna med allt från kläder till skor och accessoarer. Tidigare har de sökt efter en butikschef och nu ska resten av personalen anställas.

En del av rekryteringen av säljpersonal görs på ett lite annorlunda sätt, genom en audition på House of Bagels i centrala Kristianstad. På torsdagen var det många som tog chansen att gå dit, lämna sitt CV och prata med de butiksansvariga över en fika. Det blev snabbt en lång kö med sökande.

– Jag har alltid varit intresserad av företaget och har jobbat tidigare i butik. I kön har jag stått i ungefär en timme nu, det är lite kallt, säger Mikaela Wennberg, 25 år.

 

 

Mattias Wik på Lager 157. Foto: Henrik Nordell

 

Mellan 100 och 300 personer brukar komma till de auditions som Lager 157 arrangerar. Till andra tjänster i butiken har dessutom hundratals lämnat en webbansökan. Utanför House of Bagels bjöds de sökande på kaffe och kanelbulle innan det var dags för en första intervju.

– Vi ser att många är förväntansfulla och peppande. Fördelen med det här sättet att söka personal är det personliga mötet. Man ska vara god och glad och vilja sälja. Det gäller att vara engagerad, säger Mattias Wik på Lager 157.

Efter tordagens audition kommer ett flertal personer att kallas till en andra intervju. Enligt hemsidan ska minst fem butikssäljare anställas innan butiken öppnar.

Sedan tidigare finns Lager 157 på ett 20-tal orter i landet där Lund och Löddeköpinge tillhör de närmaste. Företaget har vuxit kraftigt sedan starten i början av 200-talet. De är med på Veckans Affärers lista över ”Superföretag” och har tidigare utsetts till ”Årets Komet” av branschorganet Svensk Handel.

– Vi började ursprungligen med jeans och basplagg. Målet är att förenkla modebranschen med kläder till en rolig peng där man känner sig bekväm. Vi köper in i stora volymer och med konceptet ”vi delar” hålls priserna nere, säger Mattias Wik.

Relaterade artiklar