Leksaksbutiker fortsätter satsning efter BR:s konkurs

BR Leksaker gick i konkurs efter en vikande lönsamhet. Samtidigt fortsätter flera andra butiker i Kristianstad att satsa för framtiden.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Under mellandagarna försattes Top-Toy i konkurs, ägarna bakom bolaget till BR Leksaker. Butiken i Galleria Boulevard hade då redan stängt och på C4 Shopping fick nyöppningen ett snabbt slut. Koncernen hade gjort cirka två miljarder kronor i förlust. Det berodde dels på en ökad näthandel och dels på ändrade lekvanor.

– Huvudproblemet är att barnen inte leker med leksaker lika länge som tidigare. Då köpte man leksaker till barnen ända upp till barnen var 11-12 år, i dag är den åldern 6-8 år, säger vd:n Per Sigvardsson till tidningen Market.

Flera andra butiker fortsätter dock att satsa på leksaker. En av dessa är Eko Stormarknad, där man bland annat har byggt upp Disneyavdelningar för att skapa nya upplevelser.

– Vår kedja tror på leksaker i kombination med vårt andra produktutbud. Vi har valt att låta barnen och deras familjer ta stor plats i våra butiker. För elfte året i rad ökar vi vår leksaksförsäljning vilket är ett starkt kvitto i en allt mer hårdnande detaljhandel, säger, Ted Berggren, vd för Eko Stormarknad.

Från och med torsdag (10 januari) fram till den 28 februari tar butiken också emot byten på varor som är inköpta hos BR eller Toys R Us under november/december förra året. Det krävs då kvitto samt att förpackningen redan finns i Ekos sortiment.

Lekia blir marknadsledande efter Top Toys konkurs.

På Lekia som har butik på Vilan ger de samma besked. De byter in leksaker som är köpta på BR och Toys R Us under 2018. Det gäller fram till den sista januari. På koncernnivå har de under julen berättat om planer på fler etableringar i Sverige. Lokalt i Kristianstad ser de också en ljus framtid.

– Lekia är marknadsledande i Sverige just nu och de gör en offensiv satsning. Handeln har gått bra, även om det har varit en lite tuffare höst då BR haft butik både på C4 och i Galleria Boulevard. Nu hittar allt fler kunder till oss istället, säger butiksägaren Viktor Rempling.

Hur påverkar konkurrensen från näthandeln?

– Lekia har gjort en stor satsning inom E-handel, men vi tror på att fysiska butiker är framtiden. Det behövs en kombination mellan butiker och e-handel. Vi säljer många kalaspresenter inför helgerna. Fördelen är att man kan komma hit en fredag eller lördag på väg till kalaset och snabbt få hjälp, säger Viktor Rempling.

En tredje butik som fortsätter satsa är Leklådan i Åhus. Lena Rubin har drivit företaget i 20 år. Sommaren år 2017 flyttade de till nya lokaler. Det har visat sig vara framgångsrikt.

– Jag säljer inte samma produkter som de stora kedjorna, utan har mitt eget koncept med det jag och framför allt barnen tycker om. Det är mycket naturmaterial med trä, naturgummi och tyg. Det finns ett stort intresse för hållbarhet och jag försöker ha ett miljötänk, säger Lena Rubin.

Varför är det viktigt att ha en fysisk butik?

– Den som köper en leksak måste kunna känna på kvaliteten, det går inte att göra med en bild. För mig är det självklart att det måste finnas en fysisk butik. Jag hoppas också att kunderna handlar lokalt så att butikerna kan finnas kvar. Jag upplever inte att mina kunder köper via nätet, utan de handlar här, säger Lena Rubin.

Även på Lekextra i Åhus meddelar de att BR:s leksaker kan bytas. Det vill säga ifall de finns i sortimentet och är i obruten förpackning med kvitto. Affären öppnade för lite mer än ett år sedan av entreprenörerna bakom HusvagnsExpo.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar