Laddar

Lägger ner kaféet i Åhus – ska satsa i centrum

Nostalgia Coffeehouse kommer inte att driva sitt beachkafé i Åhus den kommande sommaren. Extra kraft läggs istället på att utveckla konceptet för kaféet i centrala Kristianstad.

delningar

Nostalgia Coffeehouse har bestämt sig för att göra en satsning på verksamheten i centrala Kristianstad. Familjeföretaget som funnits sedan år 2005 ska rikta in sig på mer hälsosam mat. Det är en trend som märks allt mer inom branschen. – Vi ska satsa på mer närproducerat och på ekologiska varor. Vi vill kunna erbjuda mer rawfood, det är allt fler som efterfrågar det. Folk är mer medvetna om vad socker och vitt mjöl gör med vår kroppar. Rawfood innehåller naturliga ingredienser och är mer nyttigt, säger Nena Spasic, som driver kaféet tillsammans med sin sambo.

Många av kunderna på kaféet är stammisar. I dag säljer de både luncher, fika och kaffedrinkar. Konceptet är att ha en stämningsfull och nostalgisk atmosfär. – Vi har en hög kvalitet och jag tror att det är något som kunderna märker av. De vill ha bra mat när de går ut och äter, säger Nena Spasic.

För att kunna lägga mer tid på verksamheten i centrum, har ägarna beslutat sig att lägga ner beachkaféet i Åhus. Det har drivits under två år och haft öppet under högsäsongen från juli-augusti. Med ett läge alldeles intill stranden har både invånare och turister kunnat köpa allt från sallad till pizza. Nu ska möblerna säljas till högstbjudande. – Om man ska skriva ett beachkafé så innebär det mycket jobb. Vi har haft en stor uteservering och det är en mycket väderberoende verksamhet. Man vet aldrig hur det svenska sommaren kommer att bli, säger Nena Spasic.

Så här skriver de på Facebook:  ”Kära kunder i år kommer inte vi att driva beachcafeet i Åhus. Vi vill tacka alla våra kunder som tog sig tid att besöka oss vid stranden. Hädanefter lägger vi all vår fokus på Nostalgia i stan istället.Vår uteservering är nu till salu. Ett unikt tillfälle för någon som är sugen på att starta ett sommarcafe´”

Relaterade artiklar