Laddar

Kristianstads äldsta konditori tar sikte på framtiden

För 85 år sedan öppnade familjen Axelsson konditoriet på Östermalm. I dag är Henrik Olsson ägare och tillsammans med sin personal tar han verksamheten in i framtiden.

delningar

Axelssons Conditori på Östermalm är Kristianstads äldsta konditori. Under de senaste 85 åren har det bara gjorts tre ägarbyten, men lokalerna har byggts ut med åren. Nu är det Henrik Olsson tillsammans med frun Jessica och personalen som driver konditoriet. För 18 år sedan tog han över verksamheten.

– Jag och min fru gick ut skolan och började jobba på olika konditorier. Sedan öppnade sig möjligheterna att ta över Axelssons och då tog jag chansen, säger Henrik Olsson.

Klockan ett på natten varje dag börjar arbetet med att baka bröd och frukostbullar. Allting ska vara klart tills de första gästerna anländer. Tio sorters bullar och ett flertal sorters bröd finns i sortimentet, liksom en stor mängd tårtor, bakelser och annat som hör till ett konditori.

– Många kommer också in under lunchen då vi säljer bland annat sallader och baguetter. Det är en rolig del av jobbet att möta alla människor, säger Cassandra Englesson, butikschef.

Sex anställda finns det på företaget och personalen är en viktig del i framgången. Strategin är att de ska synas mer för kunderna och på det sättet få fler att besöka konditoriet. Under de senaste åren har Axelssons Conditori satsat stenhårt på förnyelse, något som gett bra resultat.

Kunderna kan följa verksamheten via Snapchat och Instagram. I de anrika lokalerna har det installerats USB-uttag för laddning av mobiltelefoner. Det är idéer som personalen har fört fram och som blivit till verklighet. Framgången har under våren lett fram till att konditoriet röstats fram till ett av Kristianstads bästa under näringslivsgalan Guldjubel.

– Nu går det bara uppåt och vi kör stenhårt på att nå ut till nya målgrupper. Tjejerna kommer med många bra idéer. Det gäller att utvecklas när det öppnar fler kaffeställen i stan, säger Henrik Olsson.

Ytterligare ett exempel på det är konceptet med livedesserter. Det vill säga att servera fika till mindre eller större grupper och samtidigt berätta en historia relaterad till desserten. Det har visat sig vara lyckat.

– Jag tror inte på att bara sitta och vänta på kunderna, utan man måste ut och söka upp dem. Det går också mer åt hållet att folk vill köpa en tjänst istället för en vara, säger Henrik Olsson.

Relaterade artiklar