Laddar

Klassiska företaget: ”Det är lite annorlunda”

Sedan 1980-talet har besökare flockats till hamnen i Åhus för att köpa glass. Det udda, men framgångsrika, konceptet är minst lika populärt när året skrivs 2017. ”Jag tror att det är för att det är lite annorlunda”, säger ägaren Martin Sjölin.

delningar

I drygt 30 års tid har Glassbåten legat i Åhus hamn. År efter år, sommar efter sommar, har besökarna lockats ner till båten för att avnjuta en glass på de kluckande vågorna.

– Den kom hit som en gammal fisketrålare som gick i pension, då byggde man om den så att den blev ett glasskafé. Det var väldigt innovativt på den tiden, nån gång på 80-talet. Så drev man det som ett glasskafé här. Men då låg den längre ut i hamnen och var i stort sett ensam i hamnen. Så den är litegrann förgrunden till allt liv med myller i hamnen, för då fanns det ingenting här, förklarar Martin Sjölin, som sedan 2003 är ägare till Glassbåten.

Där i början av 2000-talet hade Martin Sjölin själv inga planer på att börja arbeta med glass. Efter att ha sagts upp från sitt jobb som försäljare, sedan han råkat ut för en allvarlig bilolycka, beslutade han sig dock för att köpa båten i hamnen. Det kom dock inte att dröja många år innan han åkte på en ordentlig mina. År 2006, bara två veckor innan jul, sjönk nämligen Glassbåten. Efter att ha fått hjälpa av kommunen att påskynda bygglovet för en ny glassbåt kunde dagens båt stå färdig lagom till sommaren 2007.

– Men det var förenat med stora kostnader, både att skrota den gamla och bygga den nya. Men å andra sidan. Nu har vi mycket fräschare lokaler, rinnande vatten och avlopp, vilket vi inte hade innan, då var det septitank. Vi har enligt alla konstens regler. Men framförallt flyter den. Det är en otänkbar konstruktion som inte kan sjunka. Det är ganska gott för magsåret, jämfört med den gamla båten, där länspumparna gick i ett, säger Martin Sjölin.

 

Den nuvarande båten är tio år gammal. Foto: Robert Rosén.

Under Martins ledning har Glassbåten genomgått fler förändringar än bara det yttre, med en helt ny båt. Övertagandet klaffade med att Åhus alltmer började bubbla upp som en turistort, i samband med framförallt Åhus Beachhandboll Festivals framväxt. Tidigare köpte Glassbåten även in restpartier utav glass, vilket innebar att återförsäljaren kunde skifta. I dag kommer istället våfflorna från Våffelbagaren i Kristianstad (”Det är helt enkelt för att det är de bästa”) medan glassen kommer från Engelholms Glass och är en äkta gräddglass.

– Det är ett familjeägt företag i tredje generationen. Det är fortfarande så litet att man kan påverka som lite större kund. Man kan säg: ”Jag tycker ni ska ta fram den smaken”, så gör de sitt yttersta för att få fram det. Man är med. Det är inte ett stort multinationellt företag, som berättar vad vi ska ha att sälja, utan lite mer tvärtom.

I dag har entreprenören och mångsysslaren Martin Sjölin, som även arbetar som deltidsbrandman och driver ett ved- och gasolföretag, 13 stycken anställda på Glassbåten. På våren kommer några nya in och lärs upp av ungdomar som sedan tidigare har säsongserfarenhet på båten, och så rullar det på i år efter år.

– Man har ju hållit på med detta i några år, så man har sett generationer komma och gå. Den ena generationen har mer arbetsmoral än den andra och den andra generationen har blivit mer curlad än någon annan generation och så vidare.

 

På båten finns Ängelholmsglass fullsortiment. Foto: Robert Rosén.

 

– Så det är en utmaning varje sommar att styra personalen mot det mål jag har med mitt företag. Att de står här och representerar ett 30 år gammalt, välkänt företag. Och min önskan är att de ska göra det på bästa sätt. Så att våra kunder väljer glassbåten igen. För här var det professionellt, snyggt, trevligt och rent, förklarar Martin.

På båten serverar de anställda omkring 35 glassmaker per år (2017 är det 36 smaker) från öppningsperioden vid påsk fram till att man stänger ner Glassbåten, då sensommaren övergått till höstrusk i september eller oktober.

– Startskottet är alltid påskhelgen om vädret tillåter. På mina 14 år är det väl två påskhelger som vi inte har öppnat, på grund av att det varit vinter. Det har varit snö nån påsk och ordentligt med minusgrader nattetid nån påsk. Vi ligger ju på vatten. Vatten och avlopp pumpas ut och in, så det fryser. Så det är praktiskt omöjligt att öppna om det är minusgrader.

En sommar likt den 2017 får sin naturliga effekter på försäljningen, då frånvaron av sol och värme gör att färre besökare beger sig ut för att äta glass i vattnet. Läget i hamnen gör dock att Martin Sjölin tror att man inte är lika väderkänslig, som om man hade varit placerade nere vid stranden. Även om han är tydlig med att ”stranddagarna” behövs för att hålla uppe försäljningen tror han att Glassbåten i Åhus i dag är så pass etablerad att folk besöker den ändå.

 

Mer än 10 ton glass säljs varje år. Foto: Robert Rosén.

 

På ett år uppskattar Martin att Glassbåten har mer än 50 000 besökare och säljer omkring 60 000 glassar – vilket innebär att man gör av med 10 ton glass per år. Anledningen bakom Glassbåtens popularitet är flera, även om dess historik säkerligen spelar lite extra roll.

– Jag tror att det är för att det är lite annorlunda. För detta var den första. Nu finns det ju nån glassbåt i Sölvesborg  och det fanns tidigare i Karlshamn. Men detta var originalet, i Åhus. Att man gick ut och satt på en båt och hade vatten omkring sig. Jämfört med innan när man alltid stått på land nånstans och ätit sin glass. Detta var lite annorlunda och det har levt kvar. Du går fortfarande ut på vatten och kör det förbi en båt känner du att det gungar till lite. Där är ju starten.

– Sen för att få igång någonting måste du börja nånstans. Om man levererar rullar det på litegrann. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt, utan ett koncept kan faktiskt fungera av sig själv litegrann. Men det krävs lite tur, mycket arbete och att man har en högkvalitiatv produkt. Och det anser jag att vi har, avslutar Martin Sjölin.

Relaterade artiklar