Laddar

Klackabacken anordnar festival: ”Vill öka medvetenheten gällande hantverksöl”

Nästa lördag kommer Klackabacken bryggeri anordna en Beer festival. Tanken med festivalen är att få upp folks ögon för den lokala hantverksölen.

delningar

På lördag anordnas Beer festivalKlackabackens bryggeri i Önnestad. Syftet med festivalen är att hylla och lyfta drycken som de älskar. Samtidigt som det kan ses som en utbildning då man vill utveckla besökarnas kunskaper om alla sorters öl, och vad det kan kombineras till. Därför kommer det även serveras mat under kvällens festligheter.

Vi vill få upp känslan för vad för öl som finns och vad man kan kombinera. Det vi strävar efter är att kunna ta vinet ölet till den platsen där vinet är idag. Där pratar de inte om vitt eller rött, utan mer om regioner och druvor och vilka maträtter som du kan para vinet med. Samma nivå vill vi att ölet ska uppnå. Där man kanske pratar om att ett hantverksbryggt porteröl passar helt utmärkt till en choklad- eller äppelkaka, berättar Olof Bladh, delägare och marknadsföringsansvarig på Klackabackens bryggeri.

Något som en del kan höja ögonbrynen för är att bryggeriet har bjudit andra bryggerier där de får chansen att visa upp sin öl. Inte bjuder Volvo in Saab på deras event för ge dem chansen att marknadsföra sin produkt? Men det funkar inte likadant i det här sammanhanget.

–  Att lilla Kristianstad har tre bryggerier är rätt unikt. Generellt ser vi det inte som konkurrens utan vi brukar hjälpas åt och låna grejer av varandra om det skulle behövas. Den typen av produkt som vi gör är det fortfarande ganska få som köper på systemet, medan de stora drakarna som Carlsberg, står för majoriteten av försäljningen.

Han fortsätter.

– Är det någon som vi konkurrerar med så är det dem. Fattar någon tycke för en liknande hantverksprodukt som vår så är det bara kul. Vi vill få fler att tycka om den typen av produkt vi tillverkar och få folk att delvis byta bort industri-lagern som vi kallar det.

Men det finns ingen specifik målgrupp som de riktar sig till. Däremot har han sina aningar om vilken målgrupp som kommer utgöra majoriteten av besökarna under lördagen.

– Detta är en festival för alla. Vem som helst är välkommen. Men jag tror att de flesta åldersmässigt kommer ligga över 30 år. Men man vet ju aldrig, målgruppen skulle man kunna säga är alla som är intresserade av mat och dryck.

Och vad gäller förväntningar på premiär-upplagan är de höga.

– Jag hoppas att det blir en grym festival med en fin stämning. Där besökarna får upp ögonen för alla fina produkter som finns i södra Sverige, Samtidigt som jag nämnde innan, att vi ökar medvetenhetsgraden vad gäller hantverksöl hos besökarna.