Laddar

Hon har tagit över hotellet i centrala Kristianstad

Den första september fick hotellet i centrala Kristianstads en ny ägare. Här är hennes planer för framtiden.

delningar

I mars månad lades det anrika Hotell Duxiana på Västra Boulevarden i Kristianstad ut till försäljning. De tidigare ägarna drev verksamheten sedan år 2012, men hade en dröm om att flytta utomlands. Ett flertal intressenter har sedan dess hört av sig till HRF Förmedling, som har skött själva affären.

Nu är hotellet sålt och från och med första september har Hotell Duxiana en ny ägare. Johanna Rosén Malmback heter den entreprenör som nu driver verksamheten. Hon är bosatt i Lund och har en lång erfarenhet från rese- och hotellbranschen, nu senast som hotellchef för V Hotel Helsingborg.

– Jag var ute efter ett frukosthotell med cityläge. Här är det perfekt med bara några meter från lilla torg och gågatorna, med krypavstånd både till teatern och stationen, säger Johanna Rosén Malmback.

Trots att hon nyligen har tagit över finns det stora planer för verksamheten och hotellet. De 22 rummen kommer att utökas till 25 genom att bygga om en lägenhet. Dessutom ska det inredas ett konferensrum och konceptet ska slipas.

– Vi ska bli Kristianstads första boutiquehotell. Under hösten kommer vi också att erbjuda teaterpaket, med musikalen Chess och ordna ett event för företag med vinprovning, säger Johanna Rosén Malmback.

Gästerna på hotellet är allt från turister till företag och privatpersoner. Senast för någon dag sedan bestämde sig ett par från Tyskland att göra besök. De var ute och flög med sitt privatplan och ville övernatta på Duxiana i Kristianstad.

Visionerna hos den nya ägaren sträcker sig dock längre än bara till hotellet. Det finns en idé att tillsammans med övriga näringslivet, kunna få fler att besöka Kristianstad. I egenskap av auktoriserad guide har Johanna Rosén Malmback en förhoppning om att få fler turister till regionen.

– Vi måste hjälpas åt att utveckla Kristianstad. Det är en vacker handelsstad med närhet till Vattenriket. Det är viktigt att jobba för att få hit stora event, det gör att hotellet blir fullbokade och att butikerna kan sälja mer, säger Johanna Rosén Malmback.

Relaterade artiklar