Laddar

Gärds Köpinge-killen siktar högt: ”Vill köra Formel-bil”

Simon Ohlin är en av Kristianstad mest framstående Go-kart-talanger. Efter bytet tillbaka till teamet han lämnade i början av året, siktar han nu mot nya höjder.

delningar

Redan som liten var Simon Ohlin intresserad av Go-Kart. Mest genom hans pappa som älskade sporten. Och när han vid 9-års ålder fick sin första Go-kart, då var han fast.

Den 17-åriga killen från Gärds Köpinge lever och andas Go-Kart. Efter att ha hållit på med sporten i åtta år är han lika fast som han var när han började. Trots att fotbollen fanns med i bilden, var det aldrig något snack om att det var racingen han skulle välja.

– Jag älskar passionen i sporten. Sen har det väl varit farten som lockar mig, i kombination med kampen om platserna i heaten.

De första åren utvecklades han väldigt mycket, men det var tre år efter starten, närmare bestämt 2012 som karriären satte fart på riktigt. Det var då han förstod, att han verkligen hade talang för sporten.

Det året köpte vi nya grejer samtidigt som jag hängde med i toppen av klassen junior 60 i Sverige. Vi hade även en inhyrd mekaniker under hela året, vilket gjorde att jag kunde ta nästa steg. Sen vann jag SM i junior 60-klassen året därpå. Då gick det bra för mig.

Kände du då att du hade fått ditt genombrott?

– Ja, asså när jag vann SM  kändes det så, men sen visste jag att jag hade möjligheter att göra det bättre och gå längre.

Sagt och gjort tog han sig längre fram i karriären. Efter flera fina insatser i olika inhemska lopp, knackade landslaget på dörren. Inte bokstavligt, men de började visa intresse. Detta var under 2014. Året därpå startade han i ett lopp som heter Göteborgs stora pris. Där tog han första platsen i kvalet och fick således starta som etta i finalen. Det var då portarna till att representera Sverige öppnade sig.

Jag pratade lite med han som hade hand om junior-landslagen under tävlingarna. Och bara en kort period senare blev jag medbjuden till ett träningsläger med landslaget. Ända sen dess har jag tävlat för Sweden junior team och Development team.

Givetvis en stor grej för en ung kille. Men utanför landslaget har det hänt minst lika mycket. Under 2014 anslöt sig Simon Ohlin till ett team vid namn Ward-racing. Detta för att få så pass förutsättningar att lyckas, i kombination med att han ville komma ut på den internationella scenen. Det samarbetet pågick enda fram till 2017 inleddes. Då visade ett annat team intresse för honom. Trots att han trivdes där han befann sig, valde han att byta då han såg det som en stor chans. Det var nämligen inte vilket team som helst.

– Jag blev fabriksförare för Ricciardo. Ett stall som grundats av F1-föraren Daniel Ricciardo. Dock var inte han med så mycket och coachade oss. Det var någon gång när team-chefen pratade i FaceTime med honom. Då hälsade vi snabbt, men inget mer än så.

Satsningen var tänkt att lyfta Simon Ohlin till nya höjder. Men det skulle visa sig att karriären skulle ta en vändning som han förmodligen inte hade räknat med. Efter fem tävlingar i fabriksteamet Ricciardo, valde han för några veckor sedan att bryta kontraktet.

– De valde att köra en motor som inte riktigt levererade. Jag ville vara i ett team med en säkrare motor som gör jobbet.

Team Ricciardo ställde sig inte emot beslutet, och lät honom gå. För att finna tryggheten sökte han sig till ett team han vet har bra grejer, nämligen Ward-racing. Dock ångrar han inte att han bytte team inför 2017 då han lärde sig en hel del under den perioden.

– Det är ett väldigt bra team, Framförallt då de har många duktiga ingenjörer, samtidigt som jag fick testa många nya go-karts och motorer. Men att man trivs med karten och motorn är det viktigaste i slutänden.

Bytet skedde bara några veckor innan det var dags för SM samt EM. Två tävlingar som skulle präglas av otur för Gärds Köpinge-sonen. I SM lyckades han ta sig till final. Och det såg hyfsat bra ut, tills motorn skar sig med tio varv kvar.

– Det kändes jävligt tråkigt, men det är sånt som händer.

En vecka senare var det dags för EM på samma bana. Det började bra för Simon Ohlin då han kvalade in som 17:de förare. Efter lite blandade placeringar i heaten lyckades han ändå ta sig till final. Där startade han från plats nummer 26. Dock skulle vädret spela en avgörande roll i hans prestation.

– Jag låg som nummer 17 när det började regna. då fick jag tekniska problem och tvingades avbryta tävlingen.

Trots detta är han inte bitter. Han väljer att se framåt mot nya utmaningar. men det är inte en självklarhet för honom att kunna köra alla tävlingar. Detta då sporten är väldigt ekonomiskt krävande.

– Jag har ju några sponsorer, men det täcker inte allt, så mina föräldrar får betala en del, vilket jag är väldigt tacksam för. Men det hade som sagt varit skönt att ha några fler sponsorer som hjälper en.

Han berättar att en säsong, om vi inkluderar alla kostnader, kan gå loss på en miljon kronor. Just på grund av att hans föräldrar betalar en del, har han fått höra av sina kompisar i skolan.

– I början tyckte en del att jag var bortskämd och nonchalant. De förstod sig inte på grejen. Nu när jag tävlar i EM och VM kan det vara så att jag är borta en vecka och då förstår de ju att jag verkligen vill satsa på det. Men numera är de istället stolta över mig.

Det som stämmer är att sporten gjort att han missat en hel del av skolan. Därför valde han att hoppa av byggprogrammetWendesgymnasiet i början av året. Med facit i hand var det ett bra beslut.

– När jag valde visste jag inte vad jag ville bli, så jag sökte det bara för mina kompisar skulle gå där. Men nu ska jag börja igen till hösten. Då blir det handelsprogrammetSöderport istället. Det passar mig nog bättre då jag kan tänka mig att jobba som tillexempel bilförsäljare. Men vi får se hur det går. Go-karten kommer ta lika mycket tid som innan, och det är aldrig kul att få en massa läxor när man kommer tillbaka.

Men först och främst är det Go-kart-karriären som går i första hand. Det långsiktiga målet är att gå vidare och få tävla med formel-bil, men i det fallet är det budgeten som spelar en stor roll om det blir av eller inte. Klart är i alla fall att han håller sig till go-karten även nästa säsong.

Det närmaste delmålet äger dock rum redan i september. Då är det nämligen dags för VM i England, och även där kommer vädret spela roll för vilken målsättning han kommer sätta upp.

– Är det torr bana och bra väder siktar jag absolut på topp 10. Är det regnigt blir det svårare. Britterna är väldigt snabba på det underlaget då de tränar med de förutsättningarna nästan varje dag.

Namn: Simon Ohlin

Familj: Mamma Catharina, Pappa Peter och storebror Sebastian.

Yrke: Go-Kart förare, Studerar Handelsprogrammet till hösten på Söderport.

Fritidssysselsättning: Gymma med kompisar.