Del 6: Årets stadskärna ger råd om att lyckas med centrum

Linköping (höger) blev årets stadskärna 2018. De ger nu rådet till Kristianstad (vänster) att ha en plan och ett samarbete för innerstaden.

Linköping vann priset som årets stadskärna år 2018. Här berättar näringslivschefen om hur de gjorde för att lyckas och hur Kristianstad kan ta efter.

delningar

År 2018 blev Linköping utsedd till Årets Stadskärna, ett pris som även Kristianstad har fått fyra år tidigare. Bakom utmärkelsen finns en medveten plan för utvecklingen av innerstaden, liksom ett gediget samarbete mellan kommun, näringsliv och fastighetsägare. Arbetet de gör tillsammans var också något som juryn lyfte upp i sin motivering.

– Jag tycker att vi har den finaste stadskärnan i Sverige, men det var inte därför vi fick priset. Vi fick utmärkelsen för det långsiktiga arbete vi har gjort. Vi har satt på kartan hur vi i framtiden ska bygga Linköpings innerstad tillsammans, säger Marianne Lind, näringslivsutvecklare i Linköpings kommun.

I kommunen med cirka 160 000 invånare har man tagit fram en särskilt utvecklingsplan för innerstaden. Den är ett tillägg till översiktsplanen och i den finns framtidsvisionerna nedskrivna. Redan i förordet poängteras vikten av samverkan.

"Innerstadskvaliteter kan inte skapas av enskilda aktörer utan är något som utvecklas och förvaltas av många parter i samverkan", står det i planen.

– Det viktiga är att kommun, näringsliv och fastighetsbolag arbetar och bygger staden tillsammans. Den plan man tar fram får inte bli en skrivbordsprodukt. Vi har en ganska liten stadskärna i Linköping och ska ta hand om det vi har. Varje projekt ska syfta till att utvidga stadskärnan. Genom det har Hospitalstorget gått från ett B-läge till ett A-läge. På ett torg har det blivit uteserveringar istället för en parkering, säger Marianne Lind.

En stor del av samarbetet görs genom bolaget Linköping Citysamverkan AB. Organisationen är uppbyggd ungefär likadant som Handelsstaden Kristianstad, där aktörer från både handel, kommun och fastighetsägare sitter med i styrelsen.

– I styrelserummet är de inte alltid överens, men när de talar utåt så har de alltid en gemensam strategi. Det samarbetet leder till resultat. Utan den samverkansorganisationen så hade vi inte haft den utveckling av Linköping vi har i dag. Staden hade inte varit lika attraktiv, säger Marianne Lind.

Förutom utvecklingsplanen har Citysamverkan också tagit fram fler konkreta målsättningar. Enligt en affärsplan ska stadskärnan ha ett brett utbud av etableringar och upplevelser. Det ska vara rent, snyggt, tryggt och säkert. Genom samarbetsprojekt strävar man i den riktningen.

– Ett exempel är markvärmen i city. Där betalar fastighetsägarna ett visst antal meter ut från byggnaderna och i mitten av gatan betalar kommunen. Vi ska också bygga om ett torg och då bildar man en projektgrupp med fastighetsägarna runtom. Det kan vara så att de vill ha mer yta, även det kan bli samfinansierat, säger Marianne Lind.

Sedan några år tillbaka finns det dessutom en eventstrategi där målet är att bli en av Sveriges främsta städer på event. Det ska locka fler turister och få staden att växa. Men det är inte den viktigaste faktorn för en levande stadskärna.

– Evenemang är viktigt, men att blåsa ballonger räddar inte staden. I vår eventstrategi står det att; när det händer något större då ska det ske i hela staden. Evenemang är dock bara ett komplement till en levande stad. Att ha en strategi för en levande stadskärna och att göra det till verklighet är viktigast, säger Marianne Lind.

I Kristianstad har flera butiker flyttat från centrum efter att en ny handelsplats öppnat (C4). Hur ser utvecklingen ut i Linköping?

– Vi har haft vårt externa handelscentrum (Ikanohuset) sedan år 1994. Det viktigaste är att utvecklingen av handelscentret sker i takt med utvecklingen av innerstaden. Det måste finnas en plan för stadskärnan, exempelvis vilka nya stråk som ska anläggas. I kommunen måste man fundera på hur de båda platserna ska växa i syenergi med varandra, att komplettera istället för att konkurrera.

Flera av handlarna vi intervjuat är oroliga för konkurrensen med näthandeln. Har du någon tanke på hur den påverkar?

– Handeln överlag är inne i en omstrukturering utan dess like. Näthandeln är här och vinnarna är de som nyttjar den. Vi måste bara hitta nycklarna som gör att vi kan använda den på rätt sätt. Det finns även omstrukturering som exempelvis handlar om ytorna på butiker. Det är därför det behövs det en plan, säger Marianne Lind.

I en artikelserie fokuserar 24kristianstad.se på Kristianstads centrum. Här nedanför kan du läsa tidigare artiklar som publicerats.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar