Del 4: Experten om stadskärnan: "Dystert scenario"

I en artikelserie sätter vi fokus på Kristianstads stadskärna. Mer service och upplevelser kan vara receptet för ett levande centrum. Det tror en av experterna på konsultföretaget PwC.

3 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Det har gått upp och ner för verksamheterna i Kristianstads centrum. Det visar en sammanställning av rapporterna Cityklimatet som Fastighetsägarna ger ut varje år. För fem år sedan – år 2013 – minskade omsättningen med 100 miljoner kronor.

Förklaringen enligt Dagens handel var dels stängningen av Domus innan Galleria Bouelvard öppnade. Det skedde en stor ombyggnad i staden, samtidigt som McDonalds flyttade från centrum. Några år sedan skulle det ske en uppgång igen.

Mellan åren 2016 och 2017 ökade omsättningen tack vare hotell- och restaurangbranschen. För handeln med dagligvaror har det gått sämre enligt rapporten, beroende både på nedläggningar och ägarbyten. Klädhandeln drabbades hårt av konkurrens från handeln via nätet.

– Vi har varit i en lång högkonjunktur och handeln har varit stark med en hög konsumtion. Samtidigt har det blivit svårare att bedriva handel på grund av konkurrensen.

– Antalet aktörer inom varje segment har blivit fler med internationella bolag som tagit sig in på svenska marknaden. Fler lokala e-handelsbolag konkurrerar och många av de stora kedjorna har egen e-handel, säger Johan Sjöström Bayer på Strategy&, PwC, strategikonsult sedan 20 år tillbaka.

Under hösten presenterade de en rapport om detaljhandelns framtid. I den konstateras det att branschen är hård pressad. On-Off, Expert, PC City och Game är några av de kedjor som försatts i konkurs de senaste åren. Nu kan även BR/Toys R Us läggas till på den listan.

En etablering av lågpriskedjor samt konkurrens av handeln via nätet gör det svårare för fysiska butiker att förbli lönsamma. "Man måste förnya sina butikskoncept så att de anpassas efter nya köpmönster och behov", står det i rapporten.

– Det finns många flera kanaler för kunderna att handla i dag. Dem som är upp till 20-25 år är mer vana att köpa och jämföra priser på Internet. Invånarna 65+ handlar mer traditionellt i fysiska butiker. Historiskt snabbast växande på nätet är böcker där varannat bokköp nu sker på nätet. Efter det kommer elektronik och leksaker, säger Johan Sjöström Bayer.

Kommer trenden med näthandel att fortsätta?

– Om man ser på hur den nya generationen agerar i en digital miljö så är det givet att näthandeln kommer växa. Du kan beställa saker nu och få de hemlevererade inom några timmar, i all fall i Stockholm.

I tomma lokaler kan det bli vanligare med popup-butiker.

Man krävs för att lyfta handeln i en stadskärna?

– Det är viktigt att inte vara naiv, utan att man är väl medveten om utvecklingen som sker. Mer service och upplevelser flyttar in i stadskärnorna. Kan man ha det kvar, så kommer det att finnas folk som kommer dit. Du behöver möjliggöra en innerstadsmiljö som kommer att ha fler restauranger, service och upplevelser än butiker. Om du exempelvis har en klädbutik i Kristianstad så måste du addera en hög servicegrad för att överleva.

– I städer av storlek som Kristianstad kan det hända att någon bygger ett centrum utanför staden där det kan finnas ett lekland, bio och restauranger. Då åker familjer dit och kan passar samtidigt på att shoppa. Samtidigt har den typen av centrum svårt att överleva över tid. Många shoppingcentrum både i Göteborg, Stockholm och internationellt står tomma eller har låg produktivitet.

Under de senaste månaderna har flera så kallade popup-butiker startat i Kristianstad. Är det en pågående trend?

– Popup-butiker är stort. Det som bygger den logiken är dels att många lokaler står tomma och hyresvärden behöver får in en alternativ intäkt. Det kan vara att någon säljer påsk- eller julprodukter en månad kring de högtiderna, eller säljer kläder som är off-season. Det är vanligt att e-handlare startar fysiska tillfälliga butiker.

Hur ser du på framtiden för handeln i stadskärnorna?

– Det kommer att finnas mycket färre butiker. Även i Stockholm ser vi att det är fler restauranger som flyttar in, samtidigt som försäljningen i butikerna minskar. Om hyrorna är höga och kostnaden för arbetskraft är vad den är, då är det svårt att gå runt ekonomiskt som handlare. Det är ett ganska dystert scenario. Handeln har stora utmaningar i dag.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar