Del 3: Så skapar de ett mer levande centrum

I en artikelserie sätter vi fokus på Kristianstads stadskärna. Här berättar Handelsstaden om hur de arbetar för att skapa ett mer levande centrum.

delningar

Handelsstaden Kristianstad är en av de organisationer som arbetar för att göra centrum mer attraktivt med event och upplevelser. De är en sammanslutning mellan kommunen, Handelsföreningen och Fastighetsägarna där ett av målen är att stärka stadskärnans dragningskraft.

– Jag tror att de flesta ser att vi gör ett bra arbete, att vi finns till gör att centrum blir mer positivt och levande, säger Eva Richter, verksamhetsledare och centrumutvecklare på Handelsstaden Kristianstad AB.

En metod de använder sig av är att skapa evenemang för att locka fler besökare till stadskärnan. Under vintern har det exempelvis arrangerats julmarknad och aktiviteter nästan varje helg. Idolvinnarna har varit på besök, det har varit julparad och isskulptering.

Varje höst och vår genomförs modevisning i samarbete med klädbutikerna. I somras hölls det kalas på Lilla torg med ansiktsmålning, bågskytte och hoppborg. Då var också första gången med gratis sommarkonserter bland annat i samarbete med Sparbanksstiftelsen.

– Vi vill göra centrum attraktivt så att folk kommer hit och stannar kvar. Vi vill ge upplevelser vid olika tillfällen både dagtid och kvällstid. I år kommer sommarkonserterna tillbaka under fem kvällar på Stora torg. Upplevelser är ingen man kan göra på nätet utan något som sker live. Folk ska kunna åka in för att äta eller shoppa, för att sedan gå på konsert, säger Eva Richter.

Sedan något år tillbaka arbetar Handelsstaden med verktyget Purple Flag, där Kristianstad blev certifierade under hösten. Ett flertal olika fokusgrupper ska se till att det blir ökad tillgänglighet, att staden hålls ren och snygg, att det skapas fler upplevelser och att tryggheten ökar. 

Modevisning på Östra Storgatan. Arkivbild.

På flera av de punkterna har man redan nått framgång. Efter ombyggnationen av gågatorna har det blivit enklare att ta sig in med rollator eller rullstol i de flesta kaféer och butiker. En ny undersökning visar att nedskräpningen har halverats tack vare ökade insatser med skräpplockning.

– Genom Purple Flag har man börjat att samarbeta bättre och det har bivit ett större utbud i centrum. Tryggheten ökar genom att ordningsvakterna gör fler ronderingar och genom de trygghetskameror som ska sättas upp, säger Eva Richter.

Många har reagerat på att det står ett stort antal lediga lokaler i centrum. Hur jobbar ni med den frågan?

– En stad behöver ett antal tomma lokaler för att det ska finnas en omsättning och utveckling. Vi tillsammans med fastighetsägarna arbetar för att hitta rätt koncept. Vi ser också på vad man kan göra med lokalerna, exempelvis att ha popup-butiker. 

Hur ser du på framtiden för stadskärnan?

– Just nu är det svårt att spå hur centrum kommer se ut om ett år, eftersom att utvecklingen går så snabbt. Men vi tror starkt på city och har många projekt på gång. En del av dem på kortare sikt och en del som tar lite längre tid, säger Eva Richter.

Ett av de senaste projekten i staden är gratis parkering på lördagar. Det innebär att det nu är gratis att ställa bilen på vissa kommunala platser i citykärnan på lördagar. Under söndagar är det alltid gratis, på alla kommunens parkeringar. De nya reglerna infördes lagom till julhandeln och kommer att pågå fram till slutet av mars. Då ska effekterna utvärderas.

Handelsstaden arbetar för ett mer levande centrum i Kristianstad.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar