De vann Innovationspriset i Kristianstad

Misos grundare Betty Collin och Stina-Mina Ehn-Börjesson vinner Innovationspriset i Kristianstad. Med utgångspunkt från forskning inom mikrobiologi har Miso utifrån vildjäst utvecklat en helsvensk och unik produkt för bryggerinäringen.

Med utgångspunkt från forskning inom mikrobiologi har företaget utifrån vildjäst utvecklat en helsvensk och unik produkt för bryggerinäringen.

delningar

Innovationspriset delades ut av Krinova Incubator & Science Park i samband med Guldjubelgalan den 10 april. Det blev Miso som knep vinsten.

- Vi är överväldigade att vår utveckling av en ren vildjäst för bryggerinäringen uppmärksammas med innovationspriset i Kristianstad. Priset är en verklig bekräftelse och gör oss stärkta när vi nu tar nästa steg, säger Betty Collin som tillsammans med Stina-Mina Ehn-Börjesson grundat och driver Miso, i ett pressmeddelande.

Med utgångspunkt från forskning inom mikrobiologi har Miso utifrån vildjäst utvecklat en helsvensk och unik produkt för bryggerinäringen. Betty Collin och Stina-Mina Ehn-Börjesson har båda ett långt akademiskt förflutet och jobbar jämte företaget också som universitetslektor respektive universitetsadjunkt i mikrobiologi vid Högskolan Kristianstad.

- Utifrån gamla traditioner förädlar vi en lokalt framtagen jäststam som ger en stabil och välsmakande produkt, säger Stina-Mina.

Innovationspriset, som instiftats av Krinova, belönar innovativt företagande och idéer som visar hur nya möjligheter och kreativa lösningar kan omsättas i praktiken. Priset inriktas på idéer med hög innovationsnivå, kommersiell potential och hållbart företagande.

Miso är även nominerade till Årets innovationspris 2019 i Skåne Nordost tillsammans med alla innovationspristagare i de andra Skåne Nordost kommunerna.

FAKTA

Motiveringen till Innovationspriset lyder: Med Misos koncept för att ta fram rena och lokala jäststammar öppnas nya möjligheter att brygga äkta lokalproducerad öl i ordets sanna betydelse. Med ett nytt och annorlunda forskningsperspektiv bryter Miso in i en bransch med såväl starka traditioner som nytänkande. Med en produkt som är först i sin nisch, skapar de nya möjligheter för vågen av mikrobryggerier som kopplar an till att positionera dessa och skapa produkter än mer unika i smak och uttryck.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar