Laddar

Banarbeten och gränskontroller försenade skånska tåg

Mängden förseningar har ökat, vissa dagar sticker ut som särkilt besvärliga.

delningar

Den skånska tågtrafiken punktlighet har granskats. Enligt News Øresund låg siffrorna på 83 procent för Öresundstågen och 90 procent för Pågången under 2017.

Under maj och juni, samt oktober och november var det flest förseningar. Varma perioder, inkörsperioden efter att trafiken lades om samt gränskontrollernas utökning i september är del av orsaken.

– Det har också varit flera riktigt dåliga dagar där tre utmärker sig. Den 3 maj har vi obehöriga i spår vid Lund C, tågstopp i Alvesta på grund av älgkrock, signalfel i Rydebäck samt spårledningsfel i Åkarp. Den 18 maj signalfel i Örtofta, rälsbrott i Tunneby, gräsbrand utanför Hässleholm, dålig strömförsörjning i södra Sverige samt stopp för trafiken i Hässleholm på grund av fel på omformarstation. Den 29 maj hade vi nedriven kontaktledning i Burlöv, spårbeläggning i Tjörnarp samt mellan Önnestad-Vinslöv och en järnvägsbro som under kvällen blev strömförande vid lokstallet i Malmö, berättar Mark Fenzel, affärsområdeschef tåg på Skånetrafiken, för nyhetssajten.

Fenzel är hoppfull att punktligheten kommer att förbättras 2018.

– Vi fortsätter att jobba med Trafikverket och våra tågoperatörer för att få så hög punktlighet som möjligt. Till exempel kom Skånetrafiken överens med DSB och danska Transportministeriet att avveckla DSB:s IC Bornholm som ersätts av Öresundståg och Pågatåg från 4 december 2017. Detta bidrar till förbättrad punktlighet. Samarbetet kring effektiviseringar på Hyllie med gränskontrollerna fortsätter också.

Relaterade artiklar