Laddar

AVSLÖJAR: Så ska de få miljoner besökare till C4 Shopping

Om ett halvår kommer köpcentrat C4 Shopping att öppna. Nu avslöjas centrumchefen hur de ska locka miljontals besökare varje år.

delningar

I mars år 2016 togs de första spadtagen för C4 Shopping i Kristianstad. Handelsområdet som nu håller på att byggas kommer att rymma flera gigantiska byggnader, parkeringar och grönområden. Köpcentrat är det absolut största volymmässigt av fastigheterna med sina totalt cirka 40 000 kvadratmeter.

Nu är det drygt ett halvår kvar till invigningen. En av dem som ska få det hela att rulla på smidigt är den nyrekryterade Hammar-sonen Daniel Eklund. Han är nu centrumchef, en slags spindel i nätet för att uttrycka sig bildligt.

– Jag har jobbat inom handel i 16 år och brinner för detta. Projektet har jag följt sedan starten och inledde kontakt redan innan annonsen kom ut. Nu ska jag se till att hyresgästerna har de absolut bästa förutsättningarna samtidigt som ägarna ska känna att vi tar hand om fastigheterna, säger han.

Hittills har ett 60-tal restauranger, butiker och ett flertal andra verksamheter avslöjat att de kommer finnas på C4. Närmare 90 procent av ytan är uthyrd. Hennes och Mauritz (inklusive konceptet Home och Beauty) samt Lidl är två av de största hyresgästerna med över 2 000 kvadratmeter yta vardera.

En del av centrumchefens uppdrag är att få besökare till C4 Shopping, som kan handla i butikerna, gå till vårdcentralen, kanske ta en fika eller äta lunch.

 

 

C4 Shopping håller på att byggas klart. Foto: Henrik Nordell

 

Tidigare har de gått ut med målsättningen att ha fem miljoner besökare varje år. Det kan jämföras med Samarkand i Växjö som hade 3,3 miljoner besökare år 2016. Eller med Väla som har runt tio miljoner besökare årligen.

– Till en början kommer det att bli nyhetens behag. Vi kommer att öppna i månadsskiftet september/oktober och därefter går vi rakt in i december månad ( som är högtid för handeln), säger Daniel Eklund.

Vad krävs för att få människor från hela upptagningsområdet att komma till Kristianstad? – Vi måste erbjuda ett mervärde och överraskningar för besökarna. Därför satsar vi på inomhusmiljöer och olika event. Vi väver dessutom in verksamheter som inte finns i de klassiska köpcentran, exempelvis gym och massage. Det behövs mer än bara den klassiska shoppingen.

Två stora målgrupper vänder de sig till. Det är dels barnfamiljer och dels män och kvinnor i åldern 56/57 plus. Besökarna väntas komma från Älmhult i norr till Bräknehoby i Öster. Inom upptagningsområdet bor det 300 000 personer.

– Det är viktigt att attrahera både de målgrupperna och vi har fått till en extremt bra mix. Många varumärken som inte finns i stan kommer att öppna, samtidigt som vi har flera lokala butiker, säger Daniel Eklund.

Hur tror ni att köpcentrat kommer att tas emot av besökarna när ni öppnar i höst? – Vår förhoppning är att kunna överraska våra besökare. Det gör vi med allt från oannonserade event för exempelvis barn eller pensionärer, till att vi har laddstolpar och extra breda parkeringsplatser. Jag tror att många blir glada över den mångfald och utbud C4 Shopping kommer ha.

Relaterade artiklar