I samarbete med annonsör

Att sälja på säljarens marknad

Att ligga steget före och planera sin bostadsförsäljning är a och o när det kommer till att göra en riktigt bra affär. Det är också genom noggrann planering som mäklaren kan nyttja alla de fördelar och kunskaper som hon/han och företaget bakom besitter.

delningar

På Svensk Fastighetsförmedling har Läge+ blivit ett vanligt tillvägagångssätt när både mäklaren och säljaren själv har möjlighet att välja och är en försäljningsmetod som utarbetats under många år.

I denna tjänst ingår en genomgående borådgivning där mäklaren tillsammans med säljaren diskuterar hur man på bästa sätt når så många som möjligt redan innan bostaden ligger ute till skarp försäljning.

Att välja säljarens marknad

Förfrågningar efter gratis värdering har minskat och istället är det borådgivningsmöten där säljarens förutsättningar och önskemål diskuteras i ett vidare perspektiv som ökat. Att bara lägga ut en bostad på Hemnet och vänta på att köparen ringer på dörren är inte det bästa alternativet för att göra en riktigt bra bostadsaffär.

– Att välja att sälja på säljarens eller köparens marknad kan verka idealistiskt, men faktum är att Läge+ gör att kontrollen ligger kvar i säljarens händer, säger Conny Holst, mäklare på Svensk Fastighetsförmedling.

- Mäklartjänsten är så mycket mer än att bara visa upp bostäder och lämna över resten till spekulanterna. Det är ett arbete där trygghet, marknadsföring, rådgivning, familjejuridik och mycket mer har stort värde, säger Conny.

– Det är här vi och Läge+ kommer in.

Matchning mellan bostad och kund

Alla säljare är unika med sina förutsättningar och önskemål – det kan t ex handla om tid när det passar bäst för en överlåtelse, att säljaren letar efter ett specifikt nytt boende eller prislappen. Vid en försäljning via Läge+ letas helt sonika en kund som passar ihop med situationen upp och försäljningen anpassas efter det.

På Svensk Fastighetsförmedlings kontor hålls Läge+ möten mäklarna emellan för att se hur olika pusselbitar kan falla på plats. Många gånger hittas köpare genom mäklarens egna kanaler och affärer sys smidigt ihop.

– Jag använder mig av Läge+ i så gott som alla mina försäljningar, säger Conny.

– Jag skulle säga att ca 70% av mina bostäder säljs just via våra egna kanaler innan de syns på Hemnet till exempel; faktiskt har mina tre senaste bostadsaffärer sålts just så, fortsätter han med ett leende.

Plus i kanten med Läge+

På marknaden finns många liknande produkter; ”kommande”, ”underhand”, ”på gång”, ”snart till salu” osv. De flesta är förberedande produkter som det inte arbetas aktivt med förrän på säljstartsdagen.

– Tjänsten Läge+ skiljer sig markant från andra alternativ då vi redan dag 1 aktivt arbetar för säljarens räkning.

Många årtiondes idogt arbete i kedjan har lett fram till att vi har suveräna verktyg att jobba med och dessa anpassas till varje enskild bostadsförsäljning, fortsätter Conny Holst.

Att bara lägga ut på Hemnet och vänta på att någon ska ringa räcker inte för att få den bästa möjliga affären. Vi jobbar med mycket mer än Hemnet, det är en bra bas men det är inte där vi säljer bäst.

- Kontakta mig och mina kollegor för en borådgivning, så berättar vi mer om hur du också kan göra en riktigt bra affär!

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.