Skarp kritik mot bilverkstäder – visar på stora brister | Nyheter i Kristianstad- 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Skarp kritik mot bilverkstäder – visar på stora brister

Ny undersökning visar att mer än var tredje reparation brister i kvaliteten.

Matilda Larsson

Kl.16:00, 17 april, 2018

Skarp kritik mot bilverkstäder – visar på stora brister
Foto: Pixabay.

I dag presenterade försäkringsbranschen en ny undersökning om bilskadereparationer. Den visar på stora brister, och anmärkningar vid mer än var tredje reparation.

Av 1300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida, enligt Trafikförsäkringsföreningen.

För konsumenter kan slarvet vid skadereparationer innebära upprepade besök på verkstaden, att fel inte har blivit åtgärdade, att nya fel uppkommit eller att arbetet inte blivit korrekt utfört, enligt Motormännen.

Många plåt- och lackskador regleras genom försäkringen, men det är trots allt bilägaren som drabbas av konsekvenserna av eventuellt slarv.

– Vi ser allvarligt på det dåliga resultatet, ingen kan vara nöjd med så stora brister, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Även på vanliga bilverkstäder är slarvet utbrett, enligt undersökningen.

Kontrollerna visar att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder, ibland också mellan verkstäder inom samma kedja.

– Verkstäderna med bäst resultat har inga anmärkningar alls på de kontrollerade reparationerna. I den andra änden av skalan finns verkstäder som har anmärkningar på upp till nästan 70 procent av de kontrollerade reparationerna, säger Anders Edvardsson.

Konsumentminister Per Bolund är involverad i frågan om kvaliteten på landets verkstäder, särskilt med ett initiativ som branschen kallar GBV, Godkänd Bilverkstad. Motormännen var länge med i ett samråd bakom detta, men har på grund av de bristfälliga kraven valt att hoppa av.

– Det är tydligt att åtgärder krävs, och konstigt att branschen inte arbetar mer med att bättra på sitt förtroende. För konsumenterna innebär verkstadsfusk och dolda fel stora kostnader, säger Carl-Erik Stjernvall.

Även antalet motor-ärenden till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, blir också fler och fler, enligt Motormännen.

Så gör du om du drabbats av bristande bilreparationer:

1. Klaga först till verkstaden, förklara vad du inte är nöjd med.

2. Skicka en skriftlig reklamation. Konsumenttjänstlagen gäller.

3. Kräv ersättning för extra resor till och från verkstaden, samt andra kostnader som har orsakats av fel i tjänsten.

Källa: Motormännen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Undersökning: Så många bilar äger svenskarna

"För många räcker det inte att ha en enda bil", säger Daniel Östlund, fordonsexpert på Blocket.

Matilda Larsson

Kl.15:44, 20 april, 2018

Undersökning: Så många bilar äger svenskarna
Foto: Pxhere.

I en tid där bilars utsläpp och framtid är hetare än någonsin, har en ny undersökning gjorts för att se hur många bilar som finns i de svenska hushållen.

I Blockets rikstäckande undersökning uppger fyra av tio svenska bilägare, 41 procent, att det finns fler än en bil i hushållet. Närmare var tredje svarande uppger att det finns två bilar och nästan var tionde uppger att det finns tre bilar eller fler.

Anledningarna till att ha flera bilar i hushållen varierar, men majoriteten av de som har fler än en bil i hushållet uppger att skälet är att familjemedlemmar pendlar till olika adresser.

Det näst vanligaste skälet är att man har olika bilar till olika ändamål, till exempel en bil för att pendla till jobbet och en annan för fritidsintressen.

– För många räcker det inte att ha en enda bil i hushållet för att lösa alla transporter till och från jobbet, skolan och mataffären. Det visar på att behovet av transporter med bil är stort och ser man det ur ett hållbarhetsperspektiv låter sig privatbilismen inte ersättas så enkelt. Om vi ska komma åt miljöproblematiken behöver vi ställa om till förnybara bränslen och utsläppsfria alternativ, inte förbjuda bilarna, säger Daniel Östlund, fordonsexpert på Blocket.

Andra skäl till att hushåll har fler än en bil, är att man helt enkelt vill äga varsin bil, eller att man har ett stort bilintresse.

– Bilhobbyn är stor och viktig i Sverige. Många har en gammal pärla stående hemma i garaget som man lägger kärlek på och bara plockar fram de allra soligaste dagarna, avslutar Daniel Östlund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brotten alla cyklister begår – som kan ge dryga böter

Så mycket får du betala om du blir påkommen.

Matilda Larsson

Kl.10:49, 20 april, 2018

Brotten alla cyklister begår – som kan ge dryga böter
Foto: Arkiv, Pixnio.

Brukar du strunta i att ge tecken när du ska svänga när du är ute och cyklar? Eller cyklar du på trottoaren?

När vårsolen börjar titta fram och grusen sopas bort från gatorna ökar intresset för att börja cykla igen. Den senaste veckan har antalet sökningar i cykelkategorin på Blocket ökat med 16 procent jämfört med föregående vecka.

LÄS MER: Fängelse – om du tvättar bilen hemma

Det är dock relativt få cyklister som känner till hur dyrt det kan bli att bryta mot lagen.

Här är 16 lagbrott som kan ge böter för cyklister:

1. Cykla mot rött ljus – 1 500 kronor
2. Låta bli att lyda polismans anvisning – 1 000 kronor
3. Inte stanna vid stopplikt – 1 000 kronor
4. Inte iaktta väjningsplikt – 1 000 kronor
5. När du cyklar i mörkret kan du få böter om strålkastare eller baklykta saknas/ur funktion/bristfällig, om du saknar eller har dåliga reflexer eller inte har tänt dina lysen – 500 kronor per brott
6. Ringklocka saknas/ur funktion – 500 kronor
7. Cykla på fel vägbana (till exempel på gångbana/trottoar) – 500 kronor
8. Cykla på väg med ”Förbud mot fordonstrafik” – 500 kronor
9. Cykla på väg med ”Förbud mot infart” – 500 kronor
10. Cykla mot enkelriktat – 500 kronor
11. Otillåtet antal passagerare (skjutsning) kostar föraren 500 kronor och passageraren 500 kronor
12. Inte välja för gående vid obevakat övergångsställe – 1 500 kronor
13. Cykla över spärrområde – 800 kronor
14. Låta bli att se till att passagerare under 15 år har cykelhjälm – 500 kronor
15. Inte ge tecken (till exempel vid sväng/körfältsbyte) – 500 kronor
16. Överträdelse av högsta tillåtna fordonsbredd – 500 kronor

Källa: Polisen.se

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fängelse – om du tvättar bilen hemma

Få känner till lagbrottet. "Det är viktigt att upplysa människor."

Matilda Larsson

Kl.10:37, 19 april, 2018

Fängelse – om du tvättar bilen hemma
Foto: Pixabay.

Vi svenskar tvättar våra bilar över 30 miljoner gånger per år. Hela 20 miljoner av biltvättarna sker direkt på gatan, enligt energiföretaget Tekniska verken.

Det innebär att en stor mängd svårnedbrytbara ämnen som exempelvis olja, tungmetaller och asfaltsrester rinner ut i våra vattendrag, sjöar och hav, vilka är skadliga både för människor och miljön.

Miljömärket Svanen har siffror som visar att de över 30 miljoner biltvättar som gjordes 2016 ger upphov till utsläpp i form av miljöfarliga tungmetaller som 5,6 ton koppar, 11,3 ton zink, 1 800 kilogram bly, krom och nickel och 41 kilogram kadmium varje år.

Samtidigt visar en ny undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av OKQ8 Scandinavia att miljön inte är särskilt prioriterad bland svenskarna när det är dags att vårtvätta bilen. Hela fyra av tio tvättar bilen hemma på gatan.

Mer än varannan uppger samtidigt att den främsta anledningen till att de tvättar bilen är när den är så smutsig att de skäms.

– Det är viktigt att upplysa människor att det inte är miljövänligt att tvätta bilen hemma, som många kan tro. I flera kommuner är det till och med ett miljöbrott att tvätta bilen på gatan. Har man möjlighet att istället tvätta bilen på en station tar ett reningsverk hand om det smutsiga vattnet, samtidigt som du får tillgång till Svanenmärkta tvättprodukter, säger Alexandra William-Olsson, kommunikationschef på OKQ8 Scandinavia.

Även om reglerna kan skilja sig lite från kommun till kommun, finns det vissa saker som gäller alla, oavsett vart man bor i Sverige.

Enligt andra kapitlet i miljöbalken ”ska alla som utför en handling, som kan orsaka skada för människors hälsa eller miljö, skaffa sig den kunskap som behövs för att skydda omgivningen mot skada eller olägenhet.”

Det står alltså inte uttryckligen i lagen att man inte får tvätta bilen hemma på gatan, men enligt miljöbalken får man inte släppa ut orenat avloppsvatten.

Beroende på var du står hamnar tvättvattnet antingen orenat ut i närmaste vattendrag eller så går det med dagvattenledningarna till det kommunala reningsverket.

Miljönämnden får dessutom i enskilda fall förbjuda en enskild bilägare att tvätta bilen på gatan.

Straffet för miljöbrott är böter eller fängelse i högst två år. I till exempel Jönköping kan en person dömas till böter på 10 000 kronor.

Eftersom det är kommunernas ansvar att se till att miljöbalken följs är det i nuläget en liten risk att bli dömd för att tvätta sin bil på gatan, då få kommuner säger sig lägga några resurser på att bötfälla gatutvättare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fem livsviktiga tips inför MC-säsongen

Tänk på det här när det har blivit dags att ta ut hojen.

Matilda Larsson

Kl.09:33, 18 april, 2018

Fem livsviktiga tips inför MC-säsongen
Maria Wedin, trafikskadeexpert på Länsförsäkringar. Foto: Länsförsäkringar.

Våren är för många en härlig, men samtidigt riskfylld tid i trafiken när både cyklar, mopeder och motorcyklar kommer ut ur vinteridet.

Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert på Länsförsäkringar och motorcyklist sedan många år, delar med sig av sina bästa tips för att undvika olyckor.

– Många motorcyklister är ringrostiga efter att inte ha kört på många månader och bilisterna har under vintern glömt bort att uppmärksamma motorcyklar i backspegeln. Det är inte någon bra kombination, säger Maria Wedin.

En motorcykel är svår att upptäcka för en bilist. Enligt Trafikverkets skadestatistik är den vanligaste anledningen till krockar mellan bil och motorcykel att bilisten helt enkelt inte sett motorcykeln.

I 70 procent av dödsolyckorna har mc-föraren kört för fort, i fyra fall av tio mer än 30 kilometer i timmen för fort.

– Om du kör säkerhetsmedvetet och med godkänd skyddsutrustning så förbättrar du inte bara chanserna till en bra motorcykelsommar utan du kan också få en billigare försäkring, säger Maria Wedin.

Om det har gått en längre tid sedan man körde, finns det kurser man kan gå om man är intresserad.

– Det är viktigt att vara en aktiv förare när man kör motorcykel. Sveriges Motorcyklister har över 15 000 platser på sina fortbildningskurser, både avrostningskurser och avancerade kurser. Att öva upp sin förmåga att hantera motorcykeln kan rädda ditt liv, särskilt med tanke på att singelolyckor är den olyckstyp där flest motorcyklister omkommer, säger Maria Wedin.

Fem tips för en säker start på motorcykelsäsongen:

1. Tänk på att din förmåga försämrats under vinteruppehållet. Öva inbromsningar på en asfaltsyta till exempel en parkering och ta det lugnt i kurvorna så att kurvtekniken övas upp i lugn fart.

2. Se till att motorcykeln är i bra skick. Gamla däck och slitna bromsbelägg ökar risken kraftigt för olyckor.

3. Tänk på kylan. Klä dig ordentligt, för om du sitter och fryser på motorcykeln så försämras din uppmärksamhet och körförmåga.

4. Håll koll på rullgrus och frost på vägen. Alla vägar har inte sopats rena från rullgruset och i skuggiga vägpartier efter frostnätter kan asfalten vara hal som såpa.

5. Var vaksam i korsningar – håll hastighetsbegränsningen. Krockar i korsningar är den näst vanligaste olyckstypen där motorcyklister omkommer.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna

Regeringen satsar på elbilar när fordonsbeskattningen görs om i sommar, men industrin är inte fläckfri.

Matilda Larsson

Kl.17:54, 15 april, 2018

Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna
Hjalmar Strömgren, begagnatansvarig säljare på Råbergs Bil i Kalmar. Foto: Matilda Larsson, Pxhere.

Elbilar har blivit ett oerhört omdebatterat ämne de senaste åren.

Många stora bilproducenter har meddelat att de storsatsar på elbilar och hybrider som framtidens transportmedel.

LÄS MER: Nya fordonsskatten: Så undviker du skattesmällen

Samtidigt meddelar fler och fler hotell, varuhus och kommuner att de har installerat laddstolpar så att du kan ladda din elbil hos dem. Det är en

Reglerna för fordonsbeskattning ändras den 1 juli 2018 och innebär att nyregistrerade fossildrivna fordon som diesel- och bensinbilar blir dyrare, medan elbilar blir billigare. Syftet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta, enligt Transportverkets hemsida.

Regeringen och biltillverkarna är överens – koldioxidutsläppen måste minska.

Attityden till elbilar förändrades dock ganska drastiskt för ganska många nyligen. Då publicerades nyhetsartiklar som ifrågasatte tillverkningen av elbilars batteri.

Bland annat Aftonbladet avslöjade att grundämnet kobolt, som används i flera typer av elbilsbatterier, utvinns mestadels från Kongo-Kinshasa där både barn och vuxna tvingas ner i klaustrofobiska gruvhål utan skyddsutrustning.

Annan kritik som elbilar har fått nyligen är att hänsyn bara har tagits till hur lite elbilar släpper ut under körning, medan livscykelanalyser har glömts bort, som analyserar allt från produktion, användningen av kobolt och elförsörjning till återvinning av komponenter.

– Elbilar är nollutsläppare per definition. Lagstiftarna tittar endast på vad som kommer ut ur avgasröret och på elbilar finns inget avgasrör, säger Roland Doll, innovationschef på konsultfirman Innoenergy till Financial Times.

Dieseln har tidigare klassats som miljöbil – och gör det än i dag, vilket har upprört många svenskar, då större dieselbilar får ett saftigt skattepålägg om de registreras efter den 1 juli.

Hjalmar Strömgren, begagnatansvarig säljare på Råbergs Bil i Kalmar, har arbetat inom bilbranschen i 14 år. Han berättar att om du köper en dieselbil som är miljöklassad före den 1 juli när skatten höjs för både diesel och bensin, så kan du fortfarande få fem års befrielse från vägtrafikskatt.

– Jag blir själv riktigt lack, politikerna ändrar direktiven ofta vilket ger dubbla budskap så jag förstår att folk är förbannade.

Han berättar också att dieselbilar fortfarande är extremt bra med låga koldioxidutsläpp och låg förbrukning, beroende på vart du bor och hur mycket du behöver köra.

– Jag tycker att folk ska ta dieselpratet med en nypa salt. Självklart tycker jag att vi måste få ner koldioxidutsläppen och utveckling är alltid bra, men framförallt att man inte kör mer än man behöver, säger Hjalmar Strömgren.

Hjalmar Strömgren drar parallellen mellan diesel och etanol.

– För tio år sedan var Ford enorma på etanolbilar. Då var etanol hett men sedan påverkade oljeindustrin, med sina miljoninvesteringar, och det började rapporteras om att etanolen i Sverige tillverkades av brasiliansk skog, vilket var falskt. Det visade sig vara svenska skogsrester man använde, säger Hjalmar Strömgren. 

Tror du att det finns risk att elbilarna kan komma att smutskastas?
– Ja absolut, jag tror att oljeindustrin kommer att fokusera alltmer på totaltillverkningen av elbilar och i synnerhet på batteriframställningen. Det kan säkert komma smutskastning från alla håll och kanter framöver, säger Strömgren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng