AVSLÖJAR: Så ska de få miljoner besökare till C4 Shopping | Nyheter i Kristianstad- 24 timmar om dygnet – Helt gratis

AVSLÖJAR: Så ska de få miljoner besökare till C4 Shopping

Om ett halvår kommer köpcentrat C4 Shopping att öppna. Nu avslöjas centrumchefen hur de ska locka miljontals besökare varje år.

Henrik Nordell

Kl.19:51, 14 mars, 2018

AVSLÖJAR: Så ska de få miljoner besökare till C4 Shopping
Daniel Eklund är centrumchef för C4 Shopping. Foto: Henrik Nordell

I mars år 2016 togs de första spadtagen för C4 Shopping i Kristianstad. Handelsområdet som nu håller på att byggas kommer att rymma flera gigantiska byggnader, parkeringar och grönområden. Köpcentrat är det absolut största volymmässigt av fastigheterna med sina totalt cirka 40 000 kvadratmeter.

Nu är det drygt ett halvår kvar till invigningen. En av dem som ska få det hela att rulla på smidigt är den nyrekryterade Hammar-sonen Daniel Eklund. Han är nu centrumchef, en slags spindel i nätet för att uttrycka sig bildligt.

LÄS MER: LISTA: Flera nya butiker tecknade kontrakt med C4 Shopping – här är hela listan

– Jag har jobbat inom handel i 16 år och brinner för detta. Projektet har jag följt sedan starten och inledde kontakt redan innan annonsen kom ut. Nu ska jag se till att hyresgästerna har de absolut bästa förutsättningarna samtidigt som ägarna ska känna att vi tar hand om fastigheterna, säger han.

Hittills har ett 60-tal restauranger, butiker och ett flertal andra verksamheter avslöjat att de kommer finnas på C4. Närmare 90 procent av ytan är uthyrd. Hennes och Mauritz (inklusive konceptet Home och Beauty) samt Lidl är två av de största hyresgästerna med över 2 000 kvadratmeter yta vardera.

En del av centrumchefens uppdrag är att få besökare till C4 Shopping, som kan handla i butikerna, gå till vårdcentralen, kanske ta en fika eller äta lunch.

 

C4 Shopping. Foto: Henrik Nordell

C4 Shopping håller på att byggas klart. Foto: Henrik Nordell

 

Tidigare har de gått ut med målsättningen att ha fem miljoner besökare varje år. Det kan jämföras med Samarkand i Växjö som hade 3,3 miljoner besökare år 2016. Eller med Väla som har runt tio miljoner besökare årligen.

– Till en början kommer det att bli nyhetens behag. Vi kommer att öppna i månadsskiftet september/oktober och därefter går vi rakt in i december månad ( som är högtid för handeln), säger Daniel Eklund.

Vad krävs för att få människor från hela upptagningsområdet att komma till Kristianstad?
– Vi måste erbjuda ett mervärde och överraskningar för besökarna. Därför satsar vi på inomhusmiljöer och olika event. Vi väver dessutom in verksamheter som inte finns i de klassiska köpcentran, exempelvis gym och massage. Det behövs mer än bara den klassiska shoppingen.

Två stora målgrupper vänder de sig till. Det är dels barnfamiljer och dels män och kvinnor i åldern 56/57 plus. Besökarna väntas komma från Älmhult i norr till Bräknehoby i Öster. Inom upptagningsområdet bor det 300 000 personer.

– Det är viktigt att attrahera både de målgrupperna och vi har fått till en extremt bra mix. Många varumärken som inte finns i stan kommer att öppna, samtidigt som vi har flera lokala butiker, säger Daniel Eklund.

Hur tror ni att köpcentrat kommer att tas emot av besökarna när ni öppnar i höst?
– Vår förhoppning är att kunna överraska våra besökare. Det gör vi med allt från oannonserade event för exempelvis barn eller pensionärer, till att vi har laddstolpar och extra breda parkeringsplatser. Jag tror att många blir glada över den mångfald och utbud C4 Shopping kommer ha.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Gallerian i topp i ny undersökning

Galleria Boulevard får en topplacering när citygalleriorna rankas. Kunderna har själva fått sätta betyg.

Henrik Nordell

Kl.20:00, 22 maj, 2018

EXTRA: Gallerian i topp i ny undersökning
Gallerian rankas som en av landets bästa citygallerior. Foto. Arkivbild

I Markets nya undersökning ”Köpcentrumrapporten” rankas de citygallerior som är bäst i landet. Där tar Kristianstad och Galleria Boulevard en av topp-platserna efter att betygen har sammanställts. Kunderna själva har fått tycka till om bland annat utbud och parkeringsmöjligheter.

– Vi har klättrat från plats 28 upp till sjätte plats bland handelsplatserna (södra Götaland). Vi jobbar ständigt för ett levande centrum och lyssnar till vad både kunderna och butikerna vill ha. De som kommer hit ska överraskas, säger Linda Borgström, centrumchef för Galleria Boulevard.

LÄS MER: EXTRA: Kristianstads centrum topprankat ”Unika butiker”

I oktober är det fem år sedan Galleria Boulevard öppnade i hjärtat av Kristianstad. Allt från klädbutiker till biograf, restauranger, kaféer och inredningsbutiker flyttade in. Det var en jätteinvestering av fastighetsbolaget Steen & Ströms värd cirka en miljard kronor.

Antalet besökare har sedan dess hållit i sig från år till år. Hela 5,7 miljoner besökte gallerian förra året. Det är lika mycket som köpcentrat Väla utanför Helsingborg.

– Nu arbetar vi mer med sociala medier och det påverkar flödet. En viktig faktor är också att vi ligger centralt och har ett varierat utbud. Nu satsar vi mer på barnfamiljerna med BR Leksaker som har flyttat in och ett lekland som ska byggas upp. Vi jobbar för att hela city ska leva, där folk ska kunna shoppa eller ta en fika, säger Linda Borgström.

Upplevelser och samarbeten med andra aktörer är ytterligare en nyckel till framgången. Senast under våren var butikerna med och visade sina kläder i en spektakulär modevisning. Nu till sommaren är nya projekt på gång.

– Inför fotbolls-vm kommer vi att ha aktiviteter genom ”Heja Sverige”, där fotbollsföreningar från Kristianstad är med, säger Linda Borgström.

Fler verksamheter förväntas också att flytta in. En av dem är Friskis och Svettis som den 18 juni kommer att dra igång sitt nya gymcenter ”Friskis City”. De har vuxit i antalet medlemmar och behövde större lokaler att vistas i.

Fakta



Galleria Boulevard tar sjätteplaceringen i södra Götaland, men hamnar även på topplistan för hela Sverige. Där tar de plats nummer tio i Köpcentrumrapporten. Här är hela den nationella topplistan:

  1. Mitt i city, Karlstad

  2. Vimpeln, Alingsås

  3. Kupolen, Borlänge

  4. Utopia Shopping, Umeå

  5. Smedjan, Luleå

  6. Guldsmeden, Hudiksvall

  7. Affärshuset Storken, Alingsås

  8. Kvarnen, Mjölby

  9. Gallerian Nian, Gävle

  10.  Galleria Boulevard, Kristianstad


 

Köpcentrumrapporten 2018 har tagits fram av branschtidningen Market. De har intervjuat 3 400 personer, som fått berätta varför de väljer att shoppa på en viss handelsplats. Även Härlöv hamnade långt upp på listan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Nu öppnar nya matkedjan – Sverigepremiär i Kristianstad

Kristianstad får Sveriges första 7-Eleven Deli. "Jag tror stenhårt på konceptet", säger franchisetagaren Robert Pettersson.

Henrik Nordell

Kl.19:57, 21 maj, 2018

EXTRA: Nu öppnar nya matkedjan – Sverigepremiär i Kristianstad
7-Eleven Deli öppnar mittemot gallerian. Foto: Henrik Nordell

I veckan kommer det att bli Sverigepremiär för en ny matkedja. Det är 7-Eleven Deli som snart slår upp portarna i centrala Kristianstad. De har tagit över de lokaler där House of Bagels tidigare fanns.

Entreprenören bakom stans nya matställe är Robert Pettersson som under tio års tid har drivit Pressbyrån på Hässleholm Centralstation.

LÄS MER: EXTRA: Matkedjan etablerar sig i centrala Kristianstad

– Detta är ett helt nytt koncept för Sverige. Vi kommer att ha fokus på mat och dryck. Du ska kunna få en pastasallad, en pizza eller paj som vi tillagat från grunden i vårt kök. Det är på take away-delen som vi hoppas att bli stora, där har vi vårt signum.

– En stor grej tror jag kommer bli våra pizzor. Vi har fått provlaga mat i veckan och de är riktigt bra. Om kunderna prövar den en gång så kommer de att komma tillbaka. Den mat vi har ska vara tillagad med kärlek och med kvalitet, säger franchisetagaren Robert Pettersson.

Just nu är det full fart med att få allting på plats. Layouten i lokalen har de valt att behålla, men annars är allt totalrenoverat. Golvet är nytt och väggarna har målats inför premiären. Gästerna kommer att kunna sitta både inomhus, utomhus och i den inglasade delen.

 

7-Eleven Deli. Foto: Henrik Nordell

7-Eleven Deli är snart redo att ta emot sina första gäster. Foto: Henrik Nordell

 

Hur känns det att ha Sverigepremiär för 7-Eleven Deli?
– Det känns kul och det är också därför jag ville hoppa på. Man får kanske en chans i livet att starta upp ett helt nytt koncept. Det kombinerat med mitt intresse för mat och dryck gjorde att jag inte kunde säga nej. Jag tror stenhårt på konceptet och här kan vi få vara med att utveckla och förädla, säger Robert Pettersson.

Vad tycker du om läget för lokalen?
– Det finns inget bättre läget i Kristianstad. Cardellsgatan och Östra Boulevarden är pulsådrarna i staden. Här finns en bra flöde.

Sju personer har anställts i samband med etableringen. Nu kommer de att ha öppet alla dagar i veckan. På fredagar har de öppet längst, från klockan 08.00 på morgon fram till klockan 22.00 på kvällen.

– Jämfört med Pressbyrån är det rena glidartiderna, säger Johan Pettersson.

Hur ser dina förväntningar ut inför öppningen?
– Jag hoppas att det blir mycket folk. Många har varit nyfikna och tittat förbi så fort vi fick upp skyltarna. Nyligen har vi också öppnat en facebooksida där man kan följa oss. Det viktiga är att kunderna blir så nöjda att de kommer tillbaka.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gemensamt nätverk för en bättre havsmiljö

Miljön i Hanöbukten och södra Östersjön ska nu upp på agendan.

Mattias Nilsson

Kl.09:20, 21 maj, 2018

Gemensamt nätverk för en bättre havsmiljö
Foto: Bildbyrån.

Nu startar Bromölla, Karlshamn, Karlskrona, Kristianstad, Ronneby, Simrishamn, Sölvesborg och Ystad ett gemensamt nätverk mellan kommunerna.

Syftet är att etablera nya samarbeten mellan kommuner, akademi, näringsliv och idéburen sektor som ska bidra till att lösa miljöproblemen i Hanöbukten och södra Östersjön och stärka samhällsutvecklingen i regionen.

Två gånger om året ska nätverksträffar arrangeras där aktuella frågeställningar från kommunernas verksamheter och forskning, myndigheter, näringsliv, ideell sektor och annan relevant samhällsdiskussion ska behandlas.

Utöver detta kommer samverkan låtas ta olika former i olika frågor, till exempel fokusgrupper kring utvalda frågor, samarbete kring kompetensutveckling, gemensamma projekt och dylikt.

Nätverkets första möte äger rum i Simrishamn under måndagen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik har försatts i konkurs

En butik i Åhus har nyligen försatts i konkurs. Det visar handlingar från tingsrätten.

Henrik Nordell

Kl.06:38, 21 maj, 2018

Butik har försatts i konkurs
Tingsrätten i Kristanstad. Foto: Arkivbild

Butiken Icrash har drivits i centrala Åhus. Där har de främst varit inriktade på att renoverade mobiltelefoner, sufrplattor och datorer. De ska även har sålt olika typer av tillbehör till mobiltelefoner.

För cirka en månad sedan beslutades det att bolaget skulle avvecklas och en konkursförvaltare tog över. Nu har de även ansökt och blivit beviljade konkurs vid Kristianstads tingsrätt.

I ansökan framkommer det att företaget inte har lämnat in sin årsredovisning för år 2016. Den person som drev företaget ska redan tidigare under åren ha bestämt sig för att stänga. Det senaste bokslutet från år 2015 visar att de hade en omsättning på cirka en halv miljon kronor, men att verksamheten gick minus.

Konkursförvaltaren konstaterar att företaget inte har haft möjlighet att betala sina skulder. De uppgår till cirka 200 000 kronor. Butiken ska inte ha haft någon anställd.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Skåne kan bli helt kontantfritt redan 2030

Kontanter kan snart vara ett minne blott. Redan om 12 år spås Skåne vara helt kontantfritt.

Gabriel Almlöf

Kl.08:04, 19 maj, 2018

Skåne kan bli helt kontantfritt redan 2030
Foto: Robert Kneschke / MostPhotos

Företaget ST1 har tillsammans med SIFO undersökt svenskarnas inställning till kontantfri betalning. Undersökningen visade att 79 procent var positivt inställda och att de använder betalning via mobilen minst en gång i månaden.

34 procent av dem som inte använder mobil betalning, gör det inte eftersom de anser att för få butiker erbjuder möjligheter att betala med mobilen.

Men snart kan det bli ändring på det. Malmö Stads näringslivsdirektör Pehr Andersson säger att kontantfria betallösningar kommer ta över allt mer.

– Stora delar av Skåne är så kallade early adopters som tar till sig ny teknik och nya trender väldigt snabbt. Jag tror många som redan testat Swish eller att betala parkering med mobilappar är mycket nöjda och har insett hur bra den typen av betalning fungerar. Då finns ingen anledning att backa utan man välkomnar istället fler betallösningar av sådant slag.

– Ett utökat utbud av mobilbetalning blir win-win för båda sidor. Konsumenten slipper bära med sig en plånbok med växelpengar. Handlaren slipper i sin tur dyr kontanthantering och kan fokusera på att stärka kundupplevelsen. Dessutom är mobilbetalning säkrare för båda parter. Jag tror utvecklingen kommer gå fort och skulle gissa på att Skåne är kontantfritt redan år 2030.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng