Polisens bakslag – får inte heller använda mobilen

Polisen sågar det nya mobilförbudet som införs i dag.

Matilda Larsson

Kl.11:09, 1 februari, 2018

Polisens bakslag – får inte heller använda mobilen
Foto: Arkiv / Pexels.

Från och med den 1 februari 2018 gäller det nya mobilförbudet i Sverige, vilket innebär att det inte längre är tillåtet för förare att hålla mobiltelefonen i handen under körning.

Nu sågar dock polisen lagskärpningen, eftersom mobilförbudet gäller även blåljuspersonal.

Förbudet innehåller nämligen inga undantag, utöver utryckningsfordon i ”trängande fall”.

– Det ser inte så genomtänkt ut. För oss inom polisen kan det handla om spaningssituationer för att till exempel avvärja ett terrordåd. Den kombinationen att då inte få prata i en kommunikationsradio är inte lycklig, sa Emma Kronberg, nationellt skyddsombud vid polisen till Svenska Dagbladet.

Polisen har framfört önskemål om ett undantag för att förare av utryckningsfordon ska kunna få använda radiosystemet Rakel.

Men från Transportstyrelsens håll menar man att det nu blir upp till rättsväsendet att närmare tolka den nya lagen.

Peter Larsson, trafiksäkerhetsexpert på Transportstyrelsen som Svenska Dagbladet har pratat med, bekräftar att förbudet är allmänt samt att det gäller även för olika yrkesutövande. I kollektivtrafik får busschaufförer till exempel inte längre hålla i en kommunikationsradio och trycka in en knapp för att kunna tala samtidigt som de kör.

– Det finns inga allmänna undantag från den nya regeln. I det underlag vi fick från regeringen utvärderade vi lagstiftningen från 2013 med fokus på mobiltelefoner. Vi kan inte tolka regler, det är upp till rättsväsendet att avgöra, säger Peter Larsson.

Det är också fortfarande olagligt att prata i mobiltelefon via en handsfree, om det inverkar menligt på körningen.

– Den nya lagstiftningen innebär inte att det med självklarhet är fritt fram för handsfree. Det här är ingen amnesti för handsfree, förtydligar Peter Larsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så många är positiva till fartkameror

Här är anledningen till att Sverige har en unikt hög acceptans.

Matilda Larsson

Kl.11:35, 20 februari, 2018

Så många är positiva till fartkameror
Foto: Trafikverket / Elin Dahlgren.

Sedan 2006 har drygt 1 600 trafiksäkerhetskameror satts upp i landet och det kommer att bli fler, enligt Trafikverket.

Trafikanter har från starten 2006 haft en positiv attityd till trafiksäkerhetskameror enligt Trafikverket. Trenden är en försiktig ökning sedan mätningarna började.

Under 2017 var 73 procent positiva till trafikkameror och 95 procent följer gällande hastighet vid kamerorna enligt Trafikverkets Trafiksäkerhetsenkät 2017.

Enkäten visade också att kvinnor är i högre utsträckning positiva än män till fartkameror.

Sverige har en unikt hög acceptans och det beror på att vi ser kamerorna som en livräddare som placeras på vägar med hög medelhastighet och hög olycksrisk. Andra länder gömmer kamerorna, utformar dem så de knappt syns och effekter mäts i form av inkomna böter. Det skapar irritation, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket.

Trafiksäkerhetskamerorna räddar cirka 20 liv per år. Dessutom räddas fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken tack vare de nuvarande kamerorna.

Eftersom hastigheten sänks på vägar med kameror minskar också bullret och utsläppen av koldioxid och andra skadliga partiklar, enligt Trafikverket.

Fakta



Trafikverkets Trafiksäkerhetsenkät 2017:

Undersökningen omfattade ett urval av 6300 personer i åldrarna 16-84 år som väljs slumpmässigt från befolkningsregistret. Svarsfrekvensen var 51,6 procent.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trots ökat självförtroende – allt fler misslyckas med körkortet

Män blir underkända oftare än kvinnor, enligt statistik från Trafikverket.

Matilda Larsson

Kl.12:04, 19 februari, 2018

Trots ökat självförtroende – allt fler misslyckas med körkortet
Foto: Matilda Larsson / Transportstyrelsen.

Under flera år har det rapporterats om hur fler och fler misslyckas på sina körkortsprov.

Hittills i år har knappt 44 procent blivit godkända på teoriprovet för B-körkort och knappt 47 procent godkändes på körprovet.

Det är en minskning med över en procent av teoriproven, och en marginell minskning med 0,19 procent av körproven, jämfört med 2017.

Enligt statistik från Trafikverket klarar kvinnor oftare proven än män, där ungefär varannan kvinna klarar både teorin och körprovet, medan endast fyra av tio män klarar teoriprovet och knappt 45 procent klarar körprovet.

Det ökande antalet misslyckanden beror enligt Berit Johansson, förbundsordförande för STR, på att fler har en övertro på sig själva.

–  Det har inte blivit svårare att ta körkort, vilket man kan tro, utan det är attityden till proven som har ändrats. I dag har de som kör upp inställningen att ”går det så går det”. Det är ett sätt att ta en genväg och spara tid om man lyckas, säger hon till SvD.

Hittills i år har nästan 29 000 kunskapsprov och ungefär 24 600 körprov genomförts på Trafikverket.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så kan bilen avslöja din partitillhörighet

Mer än varannan svensk associerar bilmärken till ett politiskt parti.

Matilda Larsson

Kl.17:30, 18 februari, 2018

Så kan bilen avslöja din partitillhörighet
Foto: Pxhere.

Bilen du kör kan avslöja din partitillhörighet. Det visar en Sifo-undersökning från bilauktionssajten Kvdbil.

Mer än varannan svensk uppger att de associerar bilmärken till partifärger. Vanligast är att koppla bilmärken till antingen Moderaterna eller Socialdemokraterna, men det finns undantag.

Högst association till något parti har BMW med hela 65 procent som kopplar bilmärket till något parti. Lägst association till parti har Mitsubishi och Subaru med 45 procent.

Starkast koppling till Moderaterna har de klassiska premiummärkena Porsche, Mercedes, BMW. Undantaget bland prestigebilarna är Tesla som också har stark association till Miljöpartiet.

Volvo och SAAB är de bilmärken som har starkast koppling till Socialdemokraterna. Har du däremot en Mini är det flest som tror att du att du sympatiserar med Liberalerna eller Miljöpartiet. Har du istället en Fiat kan andra tro att du är en Vänsterpartist.

– Vilket bilmärke du äger upplevs av många vara en signal för hur du är som person, vissa mer och vissa mindre. I denna undersökning har vi tittat på om och hur olika bilmärken kan associeras till partifärg. Den visar att det finns tydliga associationer, framförallt hos vissa bilmärken och då främst premiummärkena. Är du mån om att uppfattas som neutral politisk ska du välja en asiatisk bil, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.

ska%cc%88rmavbild-2018-02-16-kl-14-44-44

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Experten: Så undviker du olyckorna på sportlovet

"Kombinationen gör sportlovsveckorna farliga".

Matilda Larsson

Kl.13:52, 18 februari, 2018

Experten: Så undviker du olyckorna på sportlovet
Foto: Arkiv.

Samtidigt som sportlovsveckorna har dragit igång ökar trafikolyckorna.

Snö, komplicerade vägförhållanden och långresor på vägar med stora avstånd mellan tätorterna ställer högre krav på bilförare.

Under den första sportlovsveckan ökar trafikolyckorna med 15 procent jämfört med en vanlig vecka, enligt statistik som Motormännens riksförbund tagit fram.

– Kombinationen av mycket trafik, isiga eller moddiga vägar och förare som inte är vana vid den typen av vägförhållanden gör sportlovsveckorna farliga, säger Dan Falconer, motorspecialist på If.

Har man bara planerat för att sitta i en varm bil hela vägen mellan hemmet och sportlovsstugan så kan situationen fort bli akut vid ett oförutsett stopp. Går det inte att ha motorn i gång blir det snabbt kallt i bilen.

– Det är oerhört viktigt att ta sig tid att planera, förbereda bilen och packa rätt, innan man åker iväg, säger Dan Falconer.

Att ha varma vinterkläder, reflexvästar, filtar och ficklampor lätt tillgängliga är viktigt.

Får man problem med bilen under körning gäller det att ta sig till vägrenen, sätta på varningsblinkers och placera ut varningstriangel. Men för att triangeln ska göra nytta måste den stå en bra bit bort från bilen.

– Den ska placeras mycket längre bort från bilen än vad man tror. På en rak 90-väg handlar det om minst 100 meter, högre hastighet betyder längre avstånd, likaså om vägen svänger, säger Dan Falconer.

Om du har tvingats stanna på ett olämpligt ställe med dålig sikt är det bäst att alla lämnar bilen.

– Många tror att man är trygg så länge som man sitter kvar i bilen, men faktum är att det sker många olyckor varje år där bilar blir påkörda efter att de tvingats stanna i vägrenen efter exempelvis ett motorhaveri.

När triangeln är på plats är det dags att tillkalla bärgare – det görs enklast genom att ringa försäkringsbolagets assistansnummer.

På större vägar mellan Gävleborg och Södermanlands län kan det vara krav på att bärgningsfirman också tillkallar en TMA-bil, som ska skydda bärgaren och varna andra trafikanter. Därför kan man som bilist behöva vänta vid vägkanten, särskilt om det är många andra som behöver hjälp samtidigt.

Ta därför för vana att alltid packa vatten, lite proviant och gärna en termos med varm dryck inför längre resor.

– Men mina allra bästa råd inför sportlovsfärden är att vara utvilad, hålla avståndet och anpassa hastigheten efter väglaget, säger Dan Falconer.

Ifs checklistor inför sportlovsresan:

Check inför resan:

  • Kontrollera däckens skick och lufttryck, kontakta en verkstad om du känner dig osäker.
  • Säkerställ att bilens serviceintervaller följts enligt tillverkarens anvisningar.
  • Är du osäker batteriets kondition låt en verkstad testa batteriet.
  • Se till att ha rena rutor och lyktor samt hela och isfria torkarblad.
  • Tanka fullt med spolarvätska och ha gärna en färdigblandad i reserv.
  • Kontrollera att kylarvattnet har tillräckligt med frostskydd, det bör klara i alla fall -25.
  • Ha tillräckligt med bränsle i tanken för att klara trafikstörningar och oförutsedda stopp.

Utrustning i bilen:

  • Isskrapa och borste
  • Snöskyffel
  • Varningstriangel
  • Startkablar
  • Varma kläder och extrafilt
  • Reflexvästar till alla i bilen
  • Förbandsväska
  • Ficklampor och extra batterier, gärna pannlampor
  • Bogserlina
  • Petflaska med grus (att lägga under däcken om du kört fast)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Storsatsningen: Ska utbilda fler lastbilsförare

Utbildningarna beräknas kosta nästan 80 miljoner kronor.

Matilda Larsson

Kl.15:44, 15 februari, 2018

Storsatsningen: Ska utbilda fler lastbilsförare
Foto: Wikimedia Commons / Pxhere.

Nyligen meddelade Skolverket att man storsatsar på vuxenutbildning av lastbilsförare, enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA.

Det är ett flertal kommuner som sökt och fått medel till förarutbildning. Satsningen beräknas kosta 79 miljoner kronor, med totalt 338 utbildningsplatser.

Lasse Holm som är projektledare för kompetensförsörjningsfrågor på TYA är glad över beskedet.

– En välkommen storsatsning i en framtidsbransch. Bara i år behövs det minst 6 000 nya lastbilsförare, så den som idag funderar på att byta bransch eller är arbetslös och utbildar sig till lastbilsförare går en ljus framtid till mötes. Det är ett roligt jobb i stor förändring, säger Lasse Holm.

Under utbildningstiden ska 15 procent vara praktik.

Vidare tillhandahåller TYA utbildarna med en utbildningsportal med bland annat en YKB-frågebank och en digital loggbok för att dokumentera praktiktiden.

– Vår enda farhåga är att det blir mycket av körkortsutbildning istället för en gedigen yrkesutbildning men genom kravet på yrkesråd kan åkerierna och utbildare tillsammans säkerställa kvaliteten på utbildning, säger Lasse Holm.

Enligt TYA kommer det att behövas 50 000 nya lastbilsförare de närmaste 10 åren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng