Familjefys med Emelie

TV: Så lär du dig att klättra i rep

Emelie Elmes visar hur du får in den rätta tekniken. Det är en skön känsla när man klarar det!

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:49, 13 januari, 2018

Det är riktigt roligt att klättra i rep och en skön känsla att klara det. Förutom att du tränar hela kroppen i repklättring tränar du även upp din greppstyrka. Det kommer du ha nytta av i många andra övningar. Som en härlig bonus kommer det förmodligen kännas i magen dagen efter också.

En vanlig uppfattning är att det är supersvårt att lära sig att klättra i rep och att det skulle krävas en enorm styrka. Att klättra med enbart armarna är väldigt tufft och kräver mycket styrka i överkroppen. Det finns däremot flera varianter som handlar mer om teknik än om styrka. Jag visar två av dem i filmen!

Tagga gärna @Familjefys på Instagram så jag får se när ni klättrar!

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Andra tips:
– Vill du att det ska gå fort? Börja med att hoppa upp en bit på repet så sparar du tid.
– När du lossar fötterna för att ta nytt grepp, dra då upp knäna mot bröstet och lås fast benen så högt upp som möjligt. När du sedan sträcker ut benen har du kommit mycket högre upp och sparat både energi och tid.
– Orkar du inte den första gången? Träna genom att hoppa upp och ta tag i repet. Häng i repet en stund och hoppa ner. Träna på låsningen utan att försöka ta dig uppåt. Nästa gång kanske det går bättre.
– Träna på greppstyrkan genom att ligga ner på golvet och dra dig upp till stående i repet och ner till liggande igen.

STORT LYCKA TILL!

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Förebygg skador i axlarna – träna rotatorkuffen

Emelie Elmes visar hur du förebygger skador i axlarna.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:57, 20 januari, 2018

Vad är Rotatorkuffen? Vi börjar där. Det är en muskelgrupp som stabiliserar axelleden. De fyra skelettmusklerna håller tillsammans ledhuvudet i axeln mot skulderbladet. Axlarna är väldigt utsatta och många får värk och förslitningar där.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Lägg in dessa tre övningar i din träning och bli stark hela vägen inifrån axeln och ut. Jobba med lätta vikter.

1. Sätt armbågen på knät med en lätt vikt i handen. Vrid ner armen tills den är parallellt med golvet och gå lugnt och kontrollerat upp igen.

2. Använd gummiband i en rörelse nerifrån och snett upp. I denna övning arbetar tre av de fyra stabiliserande musklerna.

3. Håll armbågen mot sidan genom hela övningen. Vrid bara så långt att det känns bra, det behöver inte vara en stor rörelse.

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så tränar du tillsammans med ditt barn

Emelie Elmes visar hur du kan få till ett roligt träningspass tillsammans med ditt barn.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:02, 6 januari, 2018

I januari är många av oss motiverade till träning. Vi lämnar julkorven bakom oss och blickar fram emot sommaren. Det finns dock en grupp som ofta är väldigt motiverade att träna men som har svårt att få till det. Jag pratar om småbarnsföräldrarna!

För småbarnsföräldrar är det viktigt att inte stressa upp sig i onödan och att få tid till träningen bidrar ofta till det. Genom att träna tillsammans slipper vi pussla och barnen blir inte ännu en orsak till att träningen uteblir.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Jag har precis börjat jobba efter en lång föräldraledighet och har under denna period tränat mycket tillsammans med barnen. Det är inte bara ur träningssynpunkt utan det har verkligen varit en rolig stund tillsammans varje gång. Barnen får även in rörelseglädjen och kommer se det som en naturlig del av livet att röra på sig. Det kan vara den viktigaste anledningen. Tänk dig att barnen som vuxna inte kommer sucka i soffan innan träningspasset utan snarare längta dit!

Har du tio minuter över? Ta med barnen ut och spring runt i trädgården. Leker ni på golvet? Ställ dig i plankan eller gör några armhävningar mellan varven. Ta de tillfällen som ges och ta det inte alltid så allvarligt!

I filmen visar jag hur ett typiskt hemmapass kan se ut hos oss!

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Här skjuter de raketer på stora torg

Här skjuter de raketer mitt i centrala Kristianstad.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.10:35, 2 januari, 2018

Firande på stora torg i Kristianstad under nyårsafton innebar liksom tidigare år att ett stort antal raketer sköts iväg. Enligt kommunens ordningsstadgar är det tillåtet att skjuta i väg fyrverkerier på nyårsafton klockan 18.00 fram till klockan 02.00.

Det är dock förbjudet vid sjukhusområdet och på offentlig plats inomhus. Att skjuta på torget kan därför vara tillåtet, även om andra regler kan sätta stopp.

LÄS MER: EXTRA: Fyrverkeriattacker mot räddningstjänst i natt – polis tvingades backa

– Vi är ganska restriktiva och reglerna har blivit hårdare under se senaste åren. Det som man kan bryta mot är ifall det blir en olägenhet för andra, men den regeln finns det olika tolkningar av, säger Eva Mårtensson, informationschef på Kristianstads kommun.

Enligt Kristianstads kommun är det inte möjligt att helt förbjuda fyrverkerier, de får bara införa vissa begränsningar. Så här skriver de på sin hemsida: Vi har (dock) inte rätt att införa totalförbud. Detta styrs i förvaltningslagen. Ett försäljningsförbud mot fyrverkerier måste fattas på nationell nivå”

Det har inte rapporterats några specifika incidenter från stora torg i samband med fyrverkerier. Filmen från stora torg ser du här ovanför.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Årets sista chans att bli miljonär på Stryktipset

Här är TipsArenans bästa förslag till årets sista stryktips.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.13:09, 30 december, 2017

13 miljoner i jackpot och har du inte prickat 13 rätt i år är detta absolut sista chansen. Oboy eller Champagne? Du väljer!

TipsArenan hittar du veckans i särklass bästa speltips.

1. Manchester United – Southampton (1,X)

United oroar oss tippare och krysset bara måste med.

2. Bournemouth – Everton (1,X)

Everton vinner i princip aldrig på bortaplan. Laget spelar även hemskt för stunden. 1X känns helgarderat. Om Rooney spelar kan du eventuellt helgardera.

3. Chelsea – Stoke (1)

Inte bergsäker etta men visst vinner väl Chelsea under 90 minuter? Vi gör det enkelt och spikar. Hemmalaget kan inta andraplatsen i serien vid vinst.

4. Huddersfield – Burnley (X,2)

Bortalaget fortsätter att leverera, extremt svårslagna. Lätt val av halvgardering.

5. Liverpool – Leicester (1)

Årets säkraste etta. Glöm då inte att Manchester City spelar i samma division.

6. Newcastle – Brighton (1,X)

Helgardering rekommenderas egentligen.

7. Watford – Swansea (1)

Vi tackar Swansea för deras existens. Laget förlorar så fort det önskas. Totalt utspelat senast mot Liverpool.

 

annons tipsarenan

8. Birmingham – Leeds (X)

Enkel motivering. Hemmalaget oerhört tunna mot Norwich senast. Bortalaget alltid överskattat av tipparna. Endast krysset återstår.

9. Brentford – Sheffield W. (1)

Hemmalaget har äntligen börjat trumma på. Bekväm vecka med seger hemma på annandagen mot Aston Villa (2-1). Ny hemmamatch och ny seger här.

10. Hull – Fulham (1,2)

En av alla svåra matcher på kupongen. Fulham ett kryss på de 10 senaste.

11. Ipswich – Derby(1,2)

Samma sak. Båda lagen ett kryss var på de 8 senaste.

12. Middlesbrough – Aston Villa (1,2)

Tjatigt. Hemmalaget har inte spelat oavgjort i någon av de 12 senaste matcherna.

13. Nottingham – Sunderland (1,2)

Niclas Holmgren har fel. Match 13 slutar inte alltid kryss. Nottingham 1 kryss på 24 matcher. Förlorade senast med 0-3 hemma mot Sheffield W.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Träna hela kroppen med Emelie Elmes nyårspass

Emelie Elmes nyårspass är svettigt och utmanande för hela kroppen.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.12:33, 30 december, 2017

Tillhör du skaran som varje år laddar järnet inför ditt ”nya liv” men inte lyckas? I så fall är du en av många. Enligt forskning har 1 av 3 gett upp redan inom en månad och i slutändan är det så få som 1 av 10 som håller sitt löfte. Att vilja för mycket för snabbt och gå ut för hårt är ett vanligt misstag som gör att man inte orkar hålla sin nya livsstil.

Hur ska man göra då? Här kommer mina bästa tips! 

1. Sätt upp realistiska mål. Lever du till exempel på pizza och godis? Sätt då inte som mål att strypa alla kolhydrater. Bestäm dig istället för att byta ut de snabba kolhydraterna mot långsamma. Ta inte bort kvällssnackset helt, byt istället ut det mot nyttigare varianter du bakat själv. Det finns mängder av goda recept på nätet. Tränar du ingenting idag? Ha inte som mål att träna fem pass i veckan, börja istället med två och öka på med tiden när kroppen vant sig! Resultaten kommer komma ändå. Låt förändringen ta tid!

2. Skriv ner dina mål, tankar och planer! Ha både delmål och mål. Om målet är för långt borta är det lätt att tappa intresset! Genom att ha dina mål nedskrivna på papper blir de på riktigt. Skriv ner hur du ska göra får att nå dit. Skriv också varför målet är viktigt och hur du tror att det kommer förändra dig. Läs detta när motivationen sviker!

3. Fundera över vad som kan göra att du inte kommer lyckas fullfölja ditt nyårslöfte och försök sedan eliminera problemet. Rotar du i skafferiet på kvällarna? Se då till att bara ha bra varor hemma. Är du trött på kvällarna? Boka då inte in dina träningspass på kvällstid utan gå upp en timme tidigare på morgonen och få det gjort. Får du inte stöd av vännerna? Berätta för dem hur viktigt det är för dig och var helt öppen med din nya livsstil. Kör din grej!

4. Håll ut när du kommer till en platå. Alla kommer till punkter där det står still. Här är det extra viktigt att komma ihåg varför du började. Försök känna känslan du kommer ha när du når ditt mål!

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Förra veckan bjöd jag på en julutmaning så jag måste förstås fortsätta med ett riktigt smaskigt nyårspass! (Nej inte vid tolvslaget såklart, vi kör på nyårsaftons morgon)

Jag taggar som ni vet från förra veckan till på pass där man räknar sig fram till slutet. Denna gång har jag valt fem högintensiva övningar. Det går såklart bra att göra om övningarna. Ta bort hoppen eller byt ut dem helt. Gör det till en utmaning som passar dig. Det är konceptet som är utmaningen idag. Välj lagom utmanande övningar.

Första rundan kör vi åtta repetitioner av alla fem övningar, andra rundan sju repetitioner och så vidare tills vi gjort en av varje.

Detta pass är svettigt, riktigt utmanande för hela kroppen och sätter ribban för ett aktivt 2018!

Slutligen! Sätt mål efter dig och jämför dig inte med någon annan! Du och din kropp är fantastiska. Behandla er båda med respekt och kärlek! Gott nytt år!

 

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng