Detaljerna som sänker värdet på din bil | Nyheter i Kristianstad- 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Detaljerna som sänker värdet på din bil

Här är de vanliga missarna som skrämmer bort potentiella köpare.

Matilda Larsson

Kl.17:07, 30 december, 2017

Detaljerna som sänker värdet på din bil
Foto: Pexels.

Värdet på din bil kan påverkas mer än du tror av detaljer som får potentiella köpare att hålla sig borta.

Allt om bilar har satt ihop en lista med vanliga saker som får din bil att tappa värdet:

1. Rost
Det kan vara en bra idé att åtgärda rostfläckar innan du ska sälja bilen. För trots att bilen kan vara hur fin som helst, om köparen hittar en liten begynnande rostfläck kommer de välja en annan bil, enligt en undersökning som bilauktionssajten Kvdbil har gjort.

2. ”Fel” färg
Oavsett hur cool du tycker att din udda färgade bil är, kan det vara till din nackdel när du ska sälja bilen, enligt Kvdbil. Den färgen som avskräcker mest är rosa, följt av orange och lila. Istället är färgen grå det säkraste kortet när du ska sälja.

3. Fula fälgar
Fälgarna gör mycket. För att få köpare att bli sugna på att köpa din bil kan du köpa billiga fina fälgar på diverse annonssajter och det behöver bara kosta ett par hundra kronor.

4. Trasig utrustning
Undersök och laga. Ibland är reparationen inte så krånglig och du kan tjäna mycket pengar på att fixa utrustningen innan du säljer din bil.

5. Dåliga däck
Enligt Kvdbil är dåliga däck en anledning till att bilköpare backar från en affär.

6. Smuts
Det kan låta självklart att tvätta bilen innan du säljer den, men långt ifrån alla tänker på det innan de säljer bilen. Men bilen blir snyggare på bilder, lättare och sälja och det kostar dig bara ett par hundra kronor.

7. Krimskrams i bilen
Även om du själv tycker om stora luddiga tärningar, doftgranar eller mjukisdjur längs hela bakluckan, tycker inte alla som du och krimskramset kan göra din bil mer svårsåld. Städa bort alla personliga detaljer.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Undersökning: Så många bilar äger svenskarna

"För många räcker det inte att ha en enda bil", säger Daniel Östlund, fordonsexpert på Blocket.

Matilda Larsson

Kl.15:44, 20 april, 2018

Undersökning: Så många bilar äger svenskarna
Foto: Pxhere.

I en tid där bilars utsläpp och framtid är hetare än någonsin, har en ny undersökning gjorts för att se hur många bilar som finns i de svenska hushållen.

I Blockets rikstäckande undersökning uppger fyra av tio svenska bilägare, 41 procent, att det finns fler än en bil i hushållet. Närmare var tredje svarande uppger att det finns två bilar och nästan var tionde uppger att det finns tre bilar eller fler.

Anledningarna till att ha flera bilar i hushållen varierar, men majoriteten av de som har fler än en bil i hushållet uppger att skälet är att familjemedlemmar pendlar till olika adresser.

Det näst vanligaste skälet är att man har olika bilar till olika ändamål, till exempel en bil för att pendla till jobbet och en annan för fritidsintressen.

– För många räcker det inte att ha en enda bil i hushållet för att lösa alla transporter till och från jobbet, skolan och mataffären. Det visar på att behovet av transporter med bil är stort och ser man det ur ett hållbarhetsperspektiv låter sig privatbilismen inte ersättas så enkelt. Om vi ska komma åt miljöproblematiken behöver vi ställa om till förnybara bränslen och utsläppsfria alternativ, inte förbjuda bilarna, säger Daniel Östlund, fordonsexpert på Blocket.

Andra skäl till att hushåll har fler än en bil, är att man helt enkelt vill äga varsin bil, eller att man har ett stort bilintresse.

– Bilhobbyn är stor och viktig i Sverige. Många har en gammal pärla stående hemma i garaget som man lägger kärlek på och bara plockar fram de allra soligaste dagarna, avslutar Daniel Östlund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brotten alla cyklister begår – som kan ge dryga böter

Så mycket får du betala om du blir påkommen.

Matilda Larsson

Kl.10:49, 20 april, 2018

Brotten alla cyklister begår – som kan ge dryga böter
Foto: Arkiv, Pixnio.

Brukar du strunta i att ge tecken när du ska svänga när du är ute och cyklar? Eller cyklar du på trottoaren?

När vårsolen börjar titta fram och grusen sopas bort från gatorna ökar intresset för att börja cykla igen. Den senaste veckan har antalet sökningar i cykelkategorin på Blocket ökat med 16 procent jämfört med föregående vecka.

LÄS MER: Fängelse – om du tvättar bilen hemma

Det är dock relativt få cyklister som känner till hur dyrt det kan bli att bryta mot lagen.

Här är 16 lagbrott som kan ge böter för cyklister:

1. Cykla mot rött ljus – 1 500 kronor
2. Låta bli att lyda polismans anvisning – 1 000 kronor
3. Inte stanna vid stopplikt – 1 000 kronor
4. Inte iaktta väjningsplikt – 1 000 kronor
5. När du cyklar i mörkret kan du få böter om strålkastare eller baklykta saknas/ur funktion/bristfällig, om du saknar eller har dåliga reflexer eller inte har tänt dina lysen – 500 kronor per brott
6. Ringklocka saknas/ur funktion – 500 kronor
7. Cykla på fel vägbana (till exempel på gångbana/trottoar) – 500 kronor
8. Cykla på väg med ”Förbud mot fordonstrafik” – 500 kronor
9. Cykla på väg med ”Förbud mot infart” – 500 kronor
10. Cykla mot enkelriktat – 500 kronor
11. Otillåtet antal passagerare (skjutsning) kostar föraren 500 kronor och passageraren 500 kronor
12. Inte välja för gående vid obevakat övergångsställe – 1 500 kronor
13. Cykla över spärrområde – 800 kronor
14. Låta bli att se till att passagerare under 15 år har cykelhjälm – 500 kronor
15. Inte ge tecken (till exempel vid sväng/körfältsbyte) – 500 kronor
16. Överträdelse av högsta tillåtna fordonsbredd – 500 kronor

Källa: Polisen.se

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fängelse – om du tvättar bilen hemma

Få känner till lagbrottet. "Det är viktigt att upplysa människor."

Matilda Larsson

Kl.10:37, 19 april, 2018

Fängelse – om du tvättar bilen hemma
Foto: Pixabay.

Vi svenskar tvättar våra bilar över 30 miljoner gånger per år. Hela 20 miljoner av biltvättarna sker direkt på gatan, enligt energiföretaget Tekniska verken.

Det innebär att en stor mängd svårnedbrytbara ämnen som exempelvis olja, tungmetaller och asfaltsrester rinner ut i våra vattendrag, sjöar och hav, vilka är skadliga både för människor och miljön.

Miljömärket Svanen har siffror som visar att de över 30 miljoner biltvättar som gjordes 2016 ger upphov till utsläpp i form av miljöfarliga tungmetaller som 5,6 ton koppar, 11,3 ton zink, 1 800 kilogram bly, krom och nickel och 41 kilogram kadmium varje år.

Samtidigt visar en ny undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av OKQ8 Scandinavia att miljön inte är särskilt prioriterad bland svenskarna när det är dags att vårtvätta bilen. Hela fyra av tio tvättar bilen hemma på gatan.

Mer än varannan uppger samtidigt att den främsta anledningen till att de tvättar bilen är när den är så smutsig att de skäms.

– Det är viktigt att upplysa människor att det inte är miljövänligt att tvätta bilen hemma, som många kan tro. I flera kommuner är det till och med ett miljöbrott att tvätta bilen på gatan. Har man möjlighet att istället tvätta bilen på en station tar ett reningsverk hand om det smutsiga vattnet, samtidigt som du får tillgång till Svanenmärkta tvättprodukter, säger Alexandra William-Olsson, kommunikationschef på OKQ8 Scandinavia.

Även om reglerna kan skilja sig lite från kommun till kommun, finns det vissa saker som gäller alla, oavsett vart man bor i Sverige.

Enligt andra kapitlet i miljöbalken ”ska alla som utför en handling, som kan orsaka skada för människors hälsa eller miljö, skaffa sig den kunskap som behövs för att skydda omgivningen mot skada eller olägenhet.”

Det står alltså inte uttryckligen i lagen att man inte får tvätta bilen hemma på gatan, men enligt miljöbalken får man inte släppa ut orenat avloppsvatten.

Beroende på var du står hamnar tvättvattnet antingen orenat ut i närmaste vattendrag eller så går det med dagvattenledningarna till det kommunala reningsverket.

Miljönämnden får dessutom i enskilda fall förbjuda en enskild bilägare att tvätta bilen på gatan.

Straffet för miljöbrott är böter eller fängelse i högst två år. I till exempel Jönköping kan en person dömas till böter på 10 000 kronor.

Eftersom det är kommunernas ansvar att se till att miljöbalken följs är det i nuläget en liten risk att bli dömd för att tvätta sin bil på gatan, då få kommuner säger sig lägga några resurser på att bötfälla gatutvättare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fem livsviktiga tips inför MC-säsongen

Tänk på det här när det har blivit dags att ta ut hojen.

Matilda Larsson

Kl.09:33, 18 april, 2018

Fem livsviktiga tips inför MC-säsongen
Maria Wedin, trafikskadeexpert på Länsförsäkringar. Foto: Länsförsäkringar.

Våren är för många en härlig, men samtidigt riskfylld tid i trafiken när både cyklar, mopeder och motorcyklar kommer ut ur vinteridet.

Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert på Länsförsäkringar och motorcyklist sedan många år, delar med sig av sina bästa tips för att undvika olyckor.

– Många motorcyklister är ringrostiga efter att inte ha kört på många månader och bilisterna har under vintern glömt bort att uppmärksamma motorcyklar i backspegeln. Det är inte någon bra kombination, säger Maria Wedin.

En motorcykel är svår att upptäcka för en bilist. Enligt Trafikverkets skadestatistik är den vanligaste anledningen till krockar mellan bil och motorcykel att bilisten helt enkelt inte sett motorcykeln.

I 70 procent av dödsolyckorna har mc-föraren kört för fort, i fyra fall av tio mer än 30 kilometer i timmen för fort.

– Om du kör säkerhetsmedvetet och med godkänd skyddsutrustning så förbättrar du inte bara chanserna till en bra motorcykelsommar utan du kan också få en billigare försäkring, säger Maria Wedin.

Om det har gått en längre tid sedan man körde, finns det kurser man kan gå om man är intresserad.

– Det är viktigt att vara en aktiv förare när man kör motorcykel. Sveriges Motorcyklister har över 15 000 platser på sina fortbildningskurser, både avrostningskurser och avancerade kurser. Att öva upp sin förmåga att hantera motorcykeln kan rädda ditt liv, särskilt med tanke på att singelolyckor är den olyckstyp där flest motorcyklister omkommer, säger Maria Wedin.

Fem tips för en säker start på motorcykelsäsongen:

1. Tänk på att din förmåga försämrats under vinteruppehållet. Öva inbromsningar på en asfaltsyta till exempel en parkering och ta det lugnt i kurvorna så att kurvtekniken övas upp i lugn fart.

2. Se till att motorcykeln är i bra skick. Gamla däck och slitna bromsbelägg ökar risken kraftigt för olyckor.

3. Tänk på kylan. Klä dig ordentligt, för om du sitter och fryser på motorcykeln så försämras din uppmärksamhet och körförmåga.

4. Håll koll på rullgrus och frost på vägen. Alla vägar har inte sopats rena från rullgruset och i skuggiga vägpartier efter frostnätter kan asfalten vara hal som såpa.

5. Var vaksam i korsningar – håll hastighetsbegränsningen. Krockar i korsningar är den näst vanligaste olyckstypen där motorcyklister omkommer.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Skarp kritik mot bilverkstäder – visar på stora brister

Ny undersökning visar att mer än var tredje reparation brister i kvaliteten.

Matilda Larsson

Kl.16:00, 17 april, 2018

Skarp kritik mot bilverkstäder – visar på stora brister
Foto: Pixabay.

I dag presenterade försäkringsbranschen en ny undersökning om bilskadereparationer. Den visar på stora brister, och anmärkningar vid mer än var tredje reparation.

Av 1300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida, enligt Trafikförsäkringsföreningen.

För konsumenter kan slarvet vid skadereparationer innebära upprepade besök på verkstaden, att fel inte har blivit åtgärdade, att nya fel uppkommit eller att arbetet inte blivit korrekt utfört, enligt Motormännen.

Många plåt- och lackskador regleras genom försäkringen, men det är trots allt bilägaren som drabbas av konsekvenserna av eventuellt slarv.

– Vi ser allvarligt på det dåliga resultatet, ingen kan vara nöjd med så stora brister, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Även på vanliga bilverkstäder är slarvet utbrett, enligt undersökningen.

Kontrollerna visar att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder, ibland också mellan verkstäder inom samma kedja.

– Verkstäderna med bäst resultat har inga anmärkningar alls på de kontrollerade reparationerna. I den andra änden av skalan finns verkstäder som har anmärkningar på upp till nästan 70 procent av de kontrollerade reparationerna, säger Anders Edvardsson.

Konsumentminister Per Bolund är involverad i frågan om kvaliteten på landets verkstäder, särskilt med ett initiativ som branschen kallar GBV, Godkänd Bilverkstad. Motormännen var länge med i ett samråd bakom detta, men har på grund av de bristfälliga kraven valt att hoppa av.

– Det är tydligt att åtgärder krävs, och konstigt att branschen inte arbetar mer med att bättra på sitt förtroende. För konsumenterna innebär verkstadsfusk och dolda fel stora kostnader, säger Carl-Erik Stjernvall.

Även antalet motor-ärenden till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, blir också fler och fler, enligt Motormännen.

Så gör du om du drabbats av bristande bilreparationer:

1. Klaga först till verkstaden, förklara vad du inte är nöjd med.

2. Skicka en skriftlig reklamation. Konsumenttjänstlagen gäller.

3. Kräv ersättning för extra resor till och från verkstaden, samt andra kostnader som har orsakats av fel i tjänsten.

Källa: Motormännen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng