Grönt ljus för test av självkörande buss

Snart kommer de första självkörande bussarna att rulla i Sverige.

Matilda Larsson

Kl.14:17, 27 december, 2017

Grönt ljus för test av självkörande buss
Till vänster: Nobinas självkörande buss. Till höger: Jonas Bjelfvenstam. Foto: Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har nu gett klartecken till det första försöket med självkörande buss på allmän väg i Sverige.

Beslutet innebär att det nu är möjligt att testa framtidens hållbara transporter.

– Det här är ett historiskt beslut som främjar utvecklingen av ny, innovativ teknik som är viktig för samhällsutvecklingen. Omfattande försöksverksamhet och kunskapsuppbyggnad är nödvändigt för att automatiserad vägtrafik ska kunna utvecklas på ett hållbart och trafiksäkert sätt, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

Det är i Stockholm som två självkörande bussar ska rulla en sträcka på 1,5 kilometer, mellan Kista galleria och Victoria Tower i Kista.

Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg med en hastighet av 20 kilometer i timmen.

Bussarna saknar ratt men kan styras med hjälp av en styrpinne. Det kommer att finnas en förare ombord eftersom dagens lagstiftning kräver att det finns en fysisk person i eller utanför fordonet. Föraren ska kunna hantera hinder som finns i bussens färdväg.

Bussarna är nu registrerade i Transportstyrelsens register som provfordon/lätta bussar och har utrustats med registreringsskyltar.

Sedan 1 juli 2017 har Transportstyrelsen rätt att utfärda tillstånd för försök med självkörande fordon på allmän väg.

Den som söker tillstånd måste kunna bevisa att verksamheten bedrivs på ett trafiksäkert sätt. Det gäller till exempel att fordonet har fungerande nödstopp och att den kan styras manuellt.

– Det är den sökande som ska visa att fordonet kan köras utan fara för trafiksäkerheten. Vår roll är att säkerställa att så är fallet, säger Jonas Bjelfvenstam.

Transportstyrelsen handlägger för närvarande ytterligare sju ansökningar om försök med självkörande fordon, och fler väntas inkomma.

Fakta



Bussarna drivs med el och följer en förinspelad virtuell räls. Gps och sensorer läser av omgivningen under färd och säkerställer att fordonet inte avviker mer än några centimeter i sidled från den virtuella rälsen.
Totalvikt: 3,3 ton.
Antal passagerare: 12 passagerare, varav sex sittande.
Testet ska pågå i sex månader.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Undersökning visar: Här är de drygaste bilförarna

Nu är det framröstat vilka bilmärken som har de trevligaste – och otrevligaste bilägarna.

Matilda Larsson

Kl.19:00, 18 januari, 2018

Undersökning visar: Här är de drygaste bilförarna
Foto: Wikimedia Commons.

Alla bilförare har säkerligen upplevt medtrafikanter som har varit mindre respektfulla mot andra i trafiken, oavsett vilken typ av bil de kör.

Men nu visar det sig att det finns en bilägargrupp som är mer dryga än andra.

Det är den brittiska tv-kanalen Dave som nyligen har gjort en undersökning som visade att bilförare som kör BMW är mest otrevliga, som Metro först rapporterade.

Tv-kanalen intervjuade över 2 000 personer för att ta reda på vilket bilmärke och bilmodell som retar upp flest, där 56 procent röstade på BMW som det drygaste märket.

På en osmickrande andraplats kommer förare som kör Range Rover och på tredjeplats kommer Audi TT, enligt undersökningen.

Undersökningen tog också reda på vilka bilförare som man istället ansåg var trevligast, där komiskt nog brittiska MINI hamnade på en förstaplats, som numera ägs av BMW.

På en andraplats av de trevligaste bilförarna var bilförare som kör Ford Fiesta och på tredjeplats Ford Focus.

Bilarna med drygast förare:
1. BMW M3 (56%)
2. Range Rover (48%)
3. Audi TT (43%)
4. Mercedes-Benz C-class (37%)
5. Ford Transit Van (36%)
6. Porsche 911 (31%)
7. VW Golf (20%)
8. Vauxhall Corsa (18%)
9. Nissan Qashqai (15%)
10. Vauxhall Astra (15%)

Bilarna med trevligast förare:
1. MINI (35%)
2. Ford Fiesta (32%)
3. Ford Focus (32%)
4. Toyota Yaris (30%)
5. Fiat 500 (28%)
6. VW Polo (27%)
7. Renault Clio (25%)
8. Nissan Micra (25%)
9. Peugeot 208 (23%)
10. Citroen C3 (23%)

Undersökningen visar också att 61 procent av de tillfrågade anser att deras bil har en personlighet och 53 procent erkände att de har namngett sin bil.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu är det enklare att ta körkort

Det blir lättare att ta körkort. Samtidigt ökar kostnaden för att förnya körkortet.

Matilda Larsson

Kl.10:56, 16 januari, 2018

Nu är det enklare att ta körkort
Foto: Pixabay.

Från och med den 1 januari 2018 blev det enklare att ta körkort.

De avgifter som tidigare varit separata, har nu bakats ihop och flera avgifter har tagits bort.

Tidigare behövde du både ansöka om och betala för körkortstillstånd, godkännande för respektive handledare och sedan betala för tillverkningen av körkortet. Det blev en totalkostnad på minst 350 kronor, med endast en handledare. Det nya priset är istället 250 kronor.

– För den som planerar att ta körkort blir det billigare, enklare och du kan sätta igång betydligt snabbare, sade Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen till Aftonbladet.

Anledningen till avgiftsändringen motiveras med färre inbetalningstillfällen, samt en enklare och snabbare ansökningsprocess, enligt Transportstyrelsens hemsida.

Eftersom Transportstyrelsen inte längre behöver vänta på inbetalningen, kan handläggningen börja så fort ansökningen har skickats in.

Dessutom har organisationen bakom körkortshanteringen ändrats.

Tidigare var Vägverket den centrala körkortsmyndigheten och länsstyrelsernas 21 myndigheter, var regionala körkortsmyndigheter. I dag är det endast Transportstyrelsen som har ansvaret för körkortsverksamheten, som nu nästan är helt digitaliserad, enligt Transportstyrelsen.

Dock kommer Transportstyrelsen fortfarande få in samma summa pengar.

Avgiften för att tillverka körkortet höjs från 150 kronor till 250 kronor, vilket även påverkar de som ska förnya sitt körkort.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då kommer plogbilen till dig

Vilka vägar har högst prioritering när snön faller? Trafikverket har svaret på vilka gator som skottas först - och sist.

Matilda Larsson

Kl.06:38, 16 januari, 2018

Då kommer plogbilen till dig
Foto: Bildbyrån.

Natten till tisdagen fall det snö över stora delar av Skåne, något som ställde till det i trafiken på flera håll. Många ställer sig då frågan: När kommer plogbilen hit? Här har du svaret.

Trafikverket skriver på sin hemsida att det som främst avgör hur snabbt plogbilen kommer är hur trafikerad vägen är.

Vägarna är indelade i klass 1-5 för att avgöra vilka vägar som har högst prioritering och om det ska läggas sand eller salt på vägen.

På de vägar som räknas till standardklass 1, har plogbilen två timmar på sig att ploga sträckan när en centimeter snö har kommit. Inga sådana vägar finns dock inom Kristianstad.

För vägarna med klass 2 har plogbilarna tre timmar på sig att ploga, efter att det fallit en centimeter med snö. Det gäller bland annat motovägen E22 samt väg 21 (Hässleholm-Kristianstad) och väg 118 (mellan Kristianstad och Åhus).

På vägar med standardklass 5 har plogbilen istället sex timmar på sig att ploga efter att tre centimeter snö har fallit.

På gång- och cykelvägar ska snöskottning påbörjas vid två centimeters snödjup och ”plogningen ska fortsätta så länge det snöar med två eller fyra timmars intervall”, skriver Trafikverket.

Dessutom måste minst 75 procent av gång- och cykelvägens bredd vara plogad.

Enligt Trafikverket kan dock de verkliga tiderna skilja sig från de normaltider som har satts. Även ”extrema väderleksförhållanden” gör att plogbilen har svårt att uppfylla kraven, enligt Trafikverkets hemsida.

För att se hur vägarna skottas hos dig, klicka här.

Fakta



Vem plogar hos dig?
Kristianstad: Svevia

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bilägares fåfänga ökar säkerheten på vägarna

Bidrar till säkerhet för cyklister och fotgängare.

Matilda Larsson

Kl.15:29, 13 januari, 2018

Bilägares fåfänga ökar säkerheten på vägarna
Illustration: Matilda Larsson.

I dag finns det cirka 14 000 personliga registreringsskyltar i trafik i Sverige, enligt Trafikverkets hemsida.

Att beställa en personlig registreringsskylt till bilen kostar för närvarande 6 200 kronor, varav 5 500 kronor avsätts till Trafikverkets Skyltfonden.

Två gånger om året delar Skyltfonden ut pengar till olika projekt som ska stötta och utveckla idéer inom trafiksäkerhet.

I december 2017 beslutade Trafikverket att ge drygt fyra miljoner kronor till tretton projekt som ska utveckla idéer om bättre trafiksäkerhet.

Fokus ligger även denna gång på oskyddade trafikanter; framförallt cyklister och fotgängare.

Det är universitet, organisationer och företag som ansvarar för de tretton forskningsprojekten som ska öka trafiksäkerheten på ett eller annat sätt.

Det handlar bland annat om projekt som:

Akutvård i ambulansen med simulator för att träna ambulanspersonal.
Säkrare mönstring för skor med målet att kunna säkerhetsklassa skosulor på ett liknande sätt som Euro NCAP gör för bilar.
Fotgängarsimulator i tredimensionell virtual reality.
Gångfartsgator – hur gatorna är ”möblerade” och hur flödena påverkar deras funktion.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Undersökning visar: Detta är vanligaste trafikbrottet

Åtta av tio bilister har brutit mot en eller flera trafikregler, enligt en ny undersökning.

Matilda Larsson

Kl.13:54, 13 januari, 2018

Undersökning visar: Detta är vanligaste trafikbrottet
Foto: Genrebild.

Fälgleverantören ABS Wheels har nyligen gjort en undersökning i form av en däckpanel, med 25 000 bilägare.

Undersökningen visar att åtta av tio bilister har brutit mot en eller flera trafikregler varav 65 procent är män.

– Jag trodde siffran skulle vara högre med tanke på den ökade mobilanvändningen i trafiken. Det verkar som att bilister blivit bättre på att följa regler, säger Andie Lahdo, vd på ABS Wheels.

Det allra vanligaste trafikbrottet är fortkörning där 80 procent erkänner att de kört för fort. Sju av tio erkänner samtidigt att de någon gång har rattsurfat.

– Vi behöver tydligare och skarpare regler. Läser man statistiken på Brottsförebyggande rådet så ser man att trafikbrott hör till brotten som sällan anmäls, säger Andie Lahdo.

Endast tio procent av de svarande erkänner att de ofta brukar strunta i trafikreglerna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng