Familjefys med Emelie

TV: Vågar du anta Emelies julutmaning?

Emelie Elmes bjuder in dig till en av hennes familjetraditioner – träningspasset på julaftonsmorgonen.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:55, 23 december, 2017

Enligt en undersökning av SIFO går 67 procent av svenskarna upp minst 2 kilo under julhelgen. Jag stöter ofta på resonemang som ”jag börjar ett nytt liv i januari så nu ska jag passa på att äta allt och få det ur systemet”.

Jag tycker absolut att vi ska njuta av julen och äta det vi tycker är gott. Det finns däremot ingen anledning att äta bara för att äta och definitivt ingen anledning att äta tills vi mår dåligt. Ta en knäck du om du vill men är den tionde verkligen lika god?

LÄS MER: TV: Undvik julstressen med lugnande övningar

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Vi har som tradition att köra ett litet träningspass på julaftonsmorgon hela familjen. Det är en underbar känsla att svettas lite tillsammans innan allt stillasittande. Nu tänkte jag dela med mig av årets pass som tar mellan någonstans mellan 7-10 minuter.

Börja med att skriva upp detta på en lapp:

1. Upphopp
2. Armhävningar
3. Jumping jacks
4. Utfall
5. Crunches
6. Step up på stol
7. Knäböj
8. Dips
9. Burpees
10.Planka

Ha lappen framför dig. Det är nästintill omöjligt att komma ihåg ordning och antal när man är mitt uppe i det. Först kör du en repetition av övning 1. Sedan kör du en repetition av övning 1 och två repetitioner av övning 2, därefter 1 repetition av övning 1, 2 repetitioner av övning 2 och 3 repetitioner av övning 3 och så vidare tills du är uppe på 10.

Jag visar en snabbspolning av passet i filmen. Detta är ett otroligt roligt sätt att träna tillsammans. Det är alltid enklare att vara fler som peppar varandra. Antingen kör ni samtidigt så att ni är färdiga tillsammans eller så kan ni köra på tid.

Min erfarenhet säger att det brukar vara populärt i familjer att tävla lite (så länge tekniken förblir bra såklart). Gå nu hem och ge detta som förslag på ny jultradition. Vi kör vid klockan tio på julaftonsmorgon, är ni med?

Andra tips för en sundare julhelg:

*Håll träningsrutinerna även under ledigheterna. Du tränar för att må bra och varför ska du inte må bra när du är ledig?

*Ät av dina favoriter men välj bort det andra som du inte tycker lika mycket om och som du vet är onyttigt. Nej, man behöver inte smaka av allt.

*Det brukar bli många måltider när släkten ses vilket betyder att du inte behöver äta dig mätt. Nöj dig med en portion!

*Erbjud dig att promenera och handla det som missats till julbordet, dansa runt granen och ta de chanser till vardagsmotion som erbjuds.

Önskar er en fantastisk jul. Jag är tillbaka nästa vecka igen!

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stäng