Nu får du inte hålla i mobilen under bilkörning

Regeringen har nu röstat igenom beslutet för striktare regler.

Matilda Larsson

Kl.11:03, 1 december, 2017

Nu får du inte hålla i mobilen under bilkörning
Foto: Pexels.

Nyligen beslutade regeringen att det inte längre kommer vara tillåtet för förare att hålla mobiltelefonen i handen under körning.

Det innebär att du inte längre får smsa, prata i telefon eller surfa på nätet utan handsfree.

Samtidigt erkänner nästan fyra av fem bilister att de använder mobilen under körning, enligt en undersökning som Kantar Sifo nyligen gjort på uppdrag av Mekonomen.

Risken för att råka ut för en trafikolycka ökar med 23 gånger för den som smsar samtidigt som hen kör bil, enligt Motormännens Riksförbund.

– Det här är något Motormännen har arbetat för länge och vi välkomnar beskedet som vi tror kommer att vara positivt för trafiksäkerheten, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Sverige har fram tills nu varit det enda landet i EU som saknar ett förbud mot att hålla i telefonen vid körning.

– Det är en viktig signal från samhället att beteendet att köra bil och hålla i mobilen samtidigt inte är acceptabelt. Regeringens förbud måste följas upp med fler poliser som kan vara ute och informera trafikanter om förbudet. Myndigheter och andra organisationer måste också genomföra återkommande informationskampanjer mot allmänheten, säger Carl Zeidlitz.

Det nya förbudet kommer att börja gälla den 1 februari 2018.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

JUST NU: Tågstopp orsakar förseningar

Vissa tåg kan komma att ställas in med, meddelar Trafikverket.

Mia Martelleur

Kl.16:34, 23 januari, 2018

JUST NU: Tågstopp orsakar förseningar
Christian …rönberg / BILDBYRÅN

Vid 16.23 på tisdagskvällen stoppades tågtrafiken mellan Hyllie och Svågertorp samt mellan Hyllie och Öresundsbron, rapporterar Trafikverket. Orsaken var en begäran från polisen på grund av obehöriga på spårområdet.

Vid 16.43 meddelar Trafikverket att tågen rullar igen genom Hyllie. Men det kvarstår vissa följdförseningar en tid framöver under kvällen och vissa tåg är inställda sedan tidigare.

För mer information om hur din resa kan påverkas hänvisas du till ditt resebolag.

Stationer som kan påverkas av stoppet är: Hyllie, Helsingborg, Dösjebro, Glumslöv, Ramlösa, Häljarp, Kävlinge, Landskrona, Rydebäck, V. Ingelstad, Ö. Grevie, Trelleborg, Gärsnäs, Köpingebro, Lunnarp, Oxie, Rydsgård, Svedala, Smedstorp, Skurup, Tomelilla, Ystad, Simrishamn, Karlskrona, Bräkne-Hoby, Burlöv, Bromölla, Kristianstad, Eslöv, Fjälkinge, Hjärup, Hässleholm, Höör, Karlshamn, Lund, Malmö, Mörrum, Ronneby, Stehag, Stångby, Sölvesborg, Sösdala, Triangeln, Tjörnarp, Vinslöv, Åkarp, Örtofta, Önnestad, Laholm, Barkåkra, Båstad, Förslöv, Teckomatorp, Åstorp, Ängelholm, Kalmar, Alvesta, Diö, Emmaboda, Gemla, Hästveda, Hovmantorp, Killeberg, Lessebo, Nybro, Osby, Smedby, Trekanten, Vislanda, Växjö, Älmhult samt Örsjö.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

60-årig man döms till fängelse

Kristianstads tingsrätt har dömt mannen till fängelse.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.14:28, 23 januari, 2018

60-årig man döms till fängelse
Tingsrätten har bestämt påföljden till en månads fängelse. Foto: Arkiv.

En 60-årig man, hemmahörandes i Kristianstads kommun, har av Kristianstads tingsrätt dömts för grovt rattfylleri.

Det sedan mannen kört bil på Ivön i maj 2017 med 1,93 promille alkohol i blodet. Mannen har själv erkänt gärningen och nu väntar en månads fängelse.

LÄS MER: Man stoppad för rattfylla i Åhus

Rörande påföljd har nämligen frivården konstaterat att det saknas förutsättningar för frivårdspåföljd. Det tillsammans med mannens höga alkoholhalt och att det skett en trafikolycka vid körningen gör att Kristianstads tingsrätt anser att det inte finns utrymme att välja annan påföljd än just fängelse.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kommunen tar strid för husbyggen i Åhus

Länsstyrelsen stoppade detaljplanen som gör det möjligt att bygga hus nära vattnet i Åhus. Nu tar kommunen strid mot myndigheten.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.14:05, 23 januari, 2018

Kommunen tar strid för husbyggen i Åhus
Det är strid mellan myndigheterna om detaljplanen för ett 2 000 kvadratmeter stort område i Åhus.

Politikerna i Kristianstads kommun tog under förra året ett beslut om en detaljplan för delar av Äspet i Åhus. Det handlar om ett område i närheten av Björkstigen som skulle ändras från att vara parkmark till att vara ett bostadsområde. Två villor var planerade att byggas där, men de planerna satte Länsstyrelsen Skåne stopp för.

– Länsstyrelsen ser en stor fara med att i dagens planer bygga in framtida risker för översvämning och erosion, sade länsöverdirektör Ola Melin i ett pressmeddelande i slutet av år 2017.

LÄS MER: Länsstyrelsen stoppar byggplaner – området riskerar att översvämmas

Länsstyrelsen har i sitt överklagande kommit fram till att det 2240 kvadratmeter stora området inte är lämpligt att bygga på. Deras motivering är att det finns en stor risk för översvämning och erosion inom de närmaste 100 åren. Om havet stiger tillräckligt högt så riskerar huset att falla samman.

Den 20 december beslutade sig Kristianstads kommun att överklaga länsstyrelsen beslut. De vill att detaljplanen fortfarande ska gälla. Redan när politikerna bestämde sig för att godkänna planen var både länsstyrelsen och närboende var kritiska. Det fanns en oro både för naturen och för vattennivån.

Nu kommer ärendet att prövas på nytt i en högre insats. Kommunen har begärt att få fram till den 15 februari på sig att lämna in mer information om varför detaljplanen ska tillåtas. De vill då skicka in en rapport om erosion som nu håller på att slutföras. Därmed är det sista ordet ännu inte sagt.

Konkret innebär överklagandena att husen inte får byggas på marken ännu. Det krävs först en godkänd detaljplan och därefter både bygglov och startbesked.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nio(!) lokala spelare till U18-landslaget

Både IFK Kristianstad och Åhus Handboll har spelare kallade till U18-landslaget.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.13:27, 23 januari, 2018

Nio(!) lokala spelare till U18-landslaget
IFK Kristianstad-spelarna Evon Mohlin och Valter Chrintz är två av de nio lokala spelarna som är uttagna. Foto: Robert Rosén/Arkiv.

Förbundskapten Dennis Sandberg inventerar de största talangerna inför sommarens U18-EM. Sedan tidigare har ett träningsläger för 32 spelare hållits i Märsta – och nu har ytterligare 64 spelare kallats till träningsdagar i Alingsås och Ystad.

Inte mindre än nio spelare från IFK Kristianstad och Åhus Handboll är kallade till landslagssamlingen. Den 12 februari åker Erik Aronsson (IFK Kristianstad), Hugo Svensson (IFK Kristianstad), Olle Hägneryd (Åhus Handboll) och Valter Chrintz (IFK Kristianstad) till Ystad för en träningsdag.

LÄS MER: Åhus-spelare uttagen i U17-landslaget

Dagen efter, den 13 februari, är det så dags för fem andra lokala förmågor. Till den andra träningsdagen i Ystad har nämligen Emil Duvander (Åhus Handboll), Evon Mohlin (IFK Kristianstad), Filip Olsson (Åhus Handboll), William Bengtsson (IFK Kristianstad) och Zoran Bosic (Åhus Handboll) kallats.

När P00/01-landslaget förra året spelade sin två första turneringar fick tre av de ovan nämnda spelarna chansen. Medan Valter Chrintz och Hugo Svensson tog plats i den första truppen fanns Emil Duvander med i den andra.

Fakta



De är uttagna till U18-landslagets träningsdagar:
Emil Duvander, Åhus Handboll, Högersex.
Erik Aronsson, IFK Kristianstad, Vänstersex.
Evon Mohlin, IFK Kristianstad, Nio meter.
Filip Olsson, Åhus Handboll, Nio meter.
Hugo Svensson, IFK Kristianstad, Nio meter.
Olle Hägneryd, Åhus Handboll, Vänstersex.
Valter Chrintz, IFK Kristianstad, Högersex.
William Bengtsson, IFK Kristianstad, Nio meter.
Zoran Bosic, Åhus Handboll, Nio meter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Motormännens kritik: Ojämlikhet orsak till kvinnors nackskador

Dubbelt så vanligt att kvinnor drabbas.

Matilda Larsson

Kl.12:55, 23 januari, 2018

Motormännens kritik: Ojämlikhet orsak till kvinnors nackskador
Foto: Wikimedia Commons.

Kvinnor råkar ut för whiplash-skador dubbelt så ofta som män.

Trots det, används det fortfarande ingen krockdocka som motsvarar en genomsnittlig kvinna vid krocktester. Det gör att de tester som utförs med krockdockor blir missvisande för kvinnor, enligt Motormännens Riksförbund.

Krockdockor har funnits sedan femtiotalet och de utvecklas ständigt.

Euro NCAP, som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor i dag. De representerar bland annat en genomsnittlig man och en nedskalad version av den manliga testdockan som likställs som en kvinna.

Men Motormännens Riksförbund riktar kritik mot krockdockorna.

– Det går inte att bara skala mannen upp och ner, utan det finns andra skillnader, till exempel muskler och struktur kring nacke, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Enligt forskningschef Astrid Linder på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är det en förklaring till att kvinnor oftare drabbas av whiplash-skador.

Den genomsnittliga kvinnan är cirka en decimeter kortare än mannen vilket gör att de delar på ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe.

Tillsammans med forskarkollegor på Chalmers har Astrid Linder tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Prototypen är den enda i sitt slag i hela världen, enligt Motormännen.

– Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och därför är det rimligt att krocksäkerheten för bägge ingår i den här stjärnmarkeringen. Nu när det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, avslutar Carl Zeidlitz.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng