Gärds Köpinge-killen siktar högt: ”Vill köra Formel-bil”

Simon Ohlin är en av Kristianstad mest framstående Go-kart-talanger. Efter bytet tillbaka till teamet han lämnade i början av året, siktar han nu mot nya höjder.

Filip Edvardsson

Filip Edvardsson

Kl.16:13, 13 augusti, 2017

Gärds Köpinge-killen siktar högt: ”Vill köra Formel-bil”

Redan som liten var Simon Ohlin intresserad av Go-Kart. Mest genom hans pappa som älskade sporten. Och när han vid 9-års ålder fick sin första Go-kart, då var han fast.

Den 17-åriga killen från Gärds Köpinge lever och andas Go-Kart. Efter att ha hållit på med sporten i åtta år är han lika fast som han var när han började. Trots att fotbollen fanns med i bilden, var det aldrig något snack om att det var racingen han skulle välja.

– Jag älskar passionen i sporten. Sen har det väl varit farten som lockar mig, i kombination med kampen om platserna i heaten.

De första åren utvecklades han väldigt mycket, men det var tre år efter starten, närmare bestämt 2012 som karriären satte fart på riktigt. Det var då han förstod, att han verkligen hade talang för sporten.

Det året köpte vi nya grejer samtidigt som jag hängde med i toppen av klassen junior 60 i Sverige. Vi hade även en inhyrd mekaniker under hela året, vilket gjorde att jag kunde ta nästa steg. Sen vann jag SM i junior 60-klassen året därpå. Då gick det bra för mig.

Kände du då att du hade fått ditt genombrott?

– Ja, asså när jag vann SM  kändes det så, men sen visste jag att jag hade möjligheter att göra det bättre och gå längre.

Sagt och gjort tog han sig längre fram i karriären. Efter flera fina insatser i olika inhemska lopp, knackade landslaget på dörren. Inte bokstavligt, men de började visa intresse. Detta var under 2014. Året därpå startade han i ett lopp som heter Göteborgs stora pris. Där tog han första platsen i kvalet och fick således starta som etta i finalen. Det var då portarna till att representera Sverige öppnade sig.

Jag pratade lite med han som hade hand om junior-landslagen under tävlingarna. Och bara en kort period senare blev jag medbjuden till ett träningsläger med landslaget. Ända sen dess har jag tävlat för Sweden junior team och Development team.

Givetvis en stor grej för en ung kille. Men utanför landslaget har det hänt minst lika mycket. Under 2014 anslöt sig Simon Ohlin till ett team vid namn Ward-racing. Detta för att få så pass förutsättningar att lyckas, i kombination med att han ville komma ut på den internationella scenen. Det samarbetet pågick enda fram till 2017 inleddes. Då visade ett annat team intresse för honom. Trots att han trivdes där han befann sig, valde han att byta då han såg det som en stor chans. Det var nämligen inte vilket team som helst.

– Jag blev fabriksförare för Ricciardo. Ett stall som grundats av F1-föraren Daniel Ricciardo. Dock var inte han med så mycket och coachade oss. Det var någon gång när team-chefen pratade i FaceTime med honom. Då hälsade vi snabbt, men inget mer än så.

Satsningen var tänkt att lyfta Simon Ohlin till nya höjder. Men det skulle visa sig att karriären skulle ta en vändning som han förmodligen inte hade räknat med. Efter fem tävlingar i fabriksteamet Ricciardo, valde han för några veckor sedan att bryta kontraktet.

– De valde att köra en motor som inte riktigt levererade. Jag ville vara i ett team med en säkrare motor som gör jobbet.

Team Ricciardo ställde sig inte emot beslutet, och lät honom gå. För att finna tryggheten sökte han sig till ett team han vet har bra grejer, nämligen Ward-racing. Dock ångrar han inte att han bytte team inför 2017 då han lärde sig en hel del under den perioden.

– Det är ett väldigt bra team, Framförallt då de har många duktiga ingenjörer, samtidigt som jag fick testa många nya go-karts och motorer. Men att man trivs med karten och motorn är det viktigaste i slutänden.

Bytet skedde bara några veckor innan det var dags för SM samt EM. Två tävlingar som skulle präglas av otur för Gärds Köpinge-sonen. I SM lyckades han ta sig till final. Och det såg hyfsat bra ut, tills motorn skar sig med tio varv kvar.

– Det kändes jävligt tråkigt, men det är sånt som händer.

En vecka senare var det dags för EM på samma bana. Det började bra för Simon Ohlin då han kvalade in som 17:de förare. Efter lite blandade placeringar i heaten lyckades han ändå ta sig till final. Där startade han från plats nummer 26. Dock skulle vädret spela en avgörande roll i hans prestation.

– Jag låg som nummer 17 när det började regna. då fick jag tekniska problem och tvingades avbryta tävlingen.

Trots detta är han inte bitter. Han väljer att se framåt mot nya utmaningar. men det är inte en självklarhet för honom att kunna köra alla tävlingar. Detta då sporten är väldigt ekonomiskt krävande.

– Jag har ju några sponsorer, men det täcker inte allt, så mina föräldrar får betala en del, vilket jag är väldigt tacksam för. Men det hade som sagt varit skönt att ha några fler sponsorer som hjälper en.

Han berättar att en säsong, om vi inkluderar alla kostnader, kan gå loss på en miljon kronor. Just på grund av att hans föräldrar betalar en del, har han fått höra av sina kompisar i skolan.

– I början tyckte en del att jag var bortskämd och nonchalant. De förstod sig inte på grejen. Nu när jag tävlar i EM och VM kan det vara så att jag är borta en vecka och då förstår de ju att jag verkligen vill satsa på det. Men numera är de istället stolta över mig.

Det som stämmer är att sporten gjort att han missat en hel del av skolan. Därför valde han att hoppa av byggprogrammetWendesgymnasiet i början av året. Med facit i hand var det ett bra beslut.

– När jag valde visste jag inte vad jag ville bli, så jag sökte det bara för mina kompisar skulle gå där. Men nu ska jag börja igen till hösten. Då blir det handelsprogrammetSöderport istället. Det passar mig nog bättre då jag kan tänka mig att jobba som tillexempel bilförsäljare. Men vi får se hur det går. Go-karten kommer ta lika mycket tid som innan, och det är aldrig kul att få en massa läxor när man kommer tillbaka.

Men först och främst är det Go-kart-karriären som går i första hand. Det långsiktiga målet är att gå vidare och få tävla med formel-bil, men i det fallet är det budgeten som spelar en stor roll om det blir av eller inte. Klart är i alla fall att han håller sig till go-karten även nästa säsong.

Det närmaste delmålet äger dock rum redan i september. Då är det nämligen dags för VM i England, och även där kommer vädret spela roll för vilken målsättning han kommer sätta upp.

– Är det torr bana och bra väder siktar jag absolut på topp 10. Är det regnigt blir det svårare. Britterna är väldigt snabba på det underlaget då de tränar med de förutsättningarna nästan varje dag.

Fakta



Namn: Simon Ohlin

Familj: Mamma Catharina, Pappa Peter och storebror Sebastian.

Yrke: Go-Kart förare, Studerar Handelsprogrammet till hösten på Söderport.

Fritidssysselsättning: Gymma med kompisar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kul på hjul återkommer i helgen: ”Vill överbygga klyftor som finns”

Förra året återupptogs Kul på hjul. Detta efter ett antal års frånvaro. Nu i år vill de göra arrangemanget större, och således nu ut till en bredare publik.

Filip Edvardsson

Filip Edvardsson

Kl.17:17, 11 augusti, 2017

Kul på hjul återkommer i helgen: ”Vill överbygga klyftor som finns”
Foto: Bildbyrån/Matilda Ahlberg

1979 anordnades evenemanget ”Kul på hjul” för första gången. Och det pågick under ett antal år där de pengarna man tjänade in, donerades till välgörande ändamål. Dock fick det ett snopet slut när det bestämdes att arrangörsplatsen, Åhusparken, skulle rivas.

Dock väcktes det nytt liv i evenemanget under förra året. Detta då Automobile club Christiansted kände det var dags att återuppta det gamla konceptet. Vilket passade bra med tanke på att den ”Nya Åhusparken” hade blivit färdigbyggd. Något arrangörerna givetvis är glada över, trots att det aldrig riktigt kommer bli som förr.

– Parken ju är inte som den var i sin forna glans, men där finns ändå en del historiska minnen kvar, berättar Lars-Ingvar Elofsson, ordförande för ACC i Kristianstad.

Men även om det inte ser ut som gör rent miljömässigt, lever ändå det gamla konceptet vidare.

Vi vill skapa en blandning så att många olika typer av fordon kommer hit. Alltifrån gamla mopeder, motorcyklar, äldre bilar, men även nyare fordon. Dock vill vi att det är så kallade ”entusiastfordon” då, alltså att någon har byggt ihop en egen .

Varför det vill locka många olika är givetvis för ett bredare utbud, men det finns även en tanke med att samla alla typer av fordon på samma plats.

– Vi vill överbygga klyftor som finns. Det blir ofta att motorcykel-ägarna håller till för sig, medan de bilintresserade hänger ihop. Vi vill föra samman dem då vi alla har det gemensamma intresset i motor-fordon.

Utöver fordonen vill man skapa händelser fler händelser kring evenemanget. Därför har de tagit inspiration från Nostalgiafestivalen i Ronneby.

– Vi kommer ha åtta olika försäljare på området. De kommer visa retro-prylar från 50-talet. Detta för att skapa den lite äldre känslan.

För att få evenemanget att gå runt måste organisationen tjäna pengar på något sätt. Dock har man valt att inte ta någon inträdesavgift vilket de är väldigt stolta över.

– Det är inte ofta du hittar liknande evenemang som är gratis. Det hoppas jag besökarna. Vi kommer ha kiosk-försäljning, samt lottförsäljning där vi kommer få en del intäkter.

Evenemanget hålls på lördagen i Åhusparken.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

”Tycker att vi är en komplett anläggning”

EM-deltävlingen på Åsum Ring blev en succé för arrangörerna. Efter tävlingarna hyllades anläggningen av Internationella Kartingförbundet. ”Nu tyckte de att vi är en komplett anläggning”, säger Tobias Groth, ordförande i Kristianstad Kartingklubb.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.15:02, 31 juli, 2017

”Tycker att vi är en komplett anläggning”
Arrangerade Kristianstad Kartingklubb är mycket nöjda med helgens EM-deltävling. Foto: Robert Rosén.

I helgen avgjordes kartingens sista EM-deltävlingÅsum Ring. Tävlingen blev dessvärre ingen succé för de lokala förarna, men arrangerande Kristianstad Kartingklubb är trots det nöjda med helgens arrangemang.

– Det gick väl bra, måste jag väl säga. Det var inga konstigheter egentligen under hela tiden. Sen finns det alltid saker att putsa till varje år. Vi hade lite nytt folk vi på banan då, som är lite oerfarna. Det är lite smågrejer som behöver justeras. Men i det stora hela var det ytterligare ett snäpp upp i arrangerandet, jämfört med förra året. De var mycket nöjda CIKFIA (Internationella Kartingförbundet reds. anm.). Jag har inte hört något negativt från i stort sett nån, så det var nog väldigt bra, säger Tobias Groth, ordförande i Kristianstad Kartingklubb.

Du nämnde att det var ett snäpp upp i arrangemanget. På vilket sätt?
– Ännu mer saker som fungerade. De var väldigt imponerade över att vi lyckats bygga upp en läktare, få dit el och att kommunen asfalterat infarten. Det är saker som inte varit riktigt bra innan. Men nu tyckte de att vi är en komplett anläggning. Den är extremt professionellt med extremt hög standard.

Även om anläggningen nu lovordas finns det saker och ting som Tobias Groth menar kan förbättras till framtida arrangemang på Åsum Ring.

– Vi har ju ett nytt miljösystem, där vi ska sortera ut så mycket som möjligt. Där märkte att vi det gick bättre de sista dagarna och att det tar några dar för många att fatta hur man ska sortera. Sen behöver vi bli bättre på att schemalägga städning och avfallshantering. Det blir ju några ton sopor.

Med såväl SM- som EM-tävlingar avklarade ser nu Tobias Groth ljust på framtiden, där flera spektakulära evenemang är att vänta på Åsum Ring.

– Vi är till 90 procent muntligt lovade att få köra VM i OKJ. Där är inte något datum satt, men det blir nån gång i september. Sen för vi diskussioner om ett par andra Europatävlingar, i X3 och Rotax, men de är inte klara än.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Förarna finslipar inför mästerskapet

Under torsdagen hölls den andra av två träningsdagar på Åsum Ring inför de avgörande EM-tävlingarna i helgen. 24Kristianstad var på plats för att se alla förare finslipa detaljer på bilarna inför tävlingen.

Filip Edvardsson

Filip Edvardsson

Kl.18:00, 27 juli, 2017

BILDEXTRA: Förarna finslipar inför mästerskapet
Foto: Filip Edvardsson

Mellan onsdag till söndag anordnas karting-EM på Åsum Ring. Det är den sista tävlingen som körs i årets EM-serie. Under torsdagen var i princip alla förare ute på banan och testade sina bilar då det vankades träningsdag. Här nedan kan du se bilder från dagen.

Tävlingarna avgörs under lördagen och söndagen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Karting-EM avgörs i Åsum: ”Allt ska vara tipp-topp”

Under helgen anordnas den sista deltävling i gokartens EM-serie ute på Åsum Ring. Arrangörerna siktar på att tävlingsdagarna ska fortlöpa smidigt. Och det finns förhoppningar om att vinna priset för bästa arrangemang.

Filip Edvardsson

Filip Edvardsson

Kl.21:20, 25 juli, 2017

Karting-EM avgörs i Åsum: ”Allt ska vara tipp-topp”
Foto: Robert Rosén

Mellan den 26-30 Juli äger den sista deltävlingen rum i gokart-EMÅsum Ring. Som värd för tävlingen står Kristianstad Karting klubb, med ordföranden Tobias Groth i spetsen. Efter ett lyckat SM för ett par veckor sedan hoppas man nu på ännu en succéartad tävling. Dock höjs ribban ytterligare ett snäpp nu när tävlingen är på internationell nivå. Något ordföranden har märkt av.

– Det ställs lite högre krav på att allt ska vara tipp-topp. Det kräver en större struktur kring allting. Sen kommer det hit större lastbilar samt större team runt förarna vilket kräver ännu mer förberedelser.

Under lördag och söndag kommer uppemot 100 personer arbeta med arrangemanget. Sen kommer även CIKFIA (Internationella kartingförbundet) ha ett antal personer på plats.

– CIKFIA kommer nog med en 15 personer iallafall som ska ha hand om tidtagning och en del annat. Sen kommer det ett TV-team som ska sätta upp kamerorna för livesändningarna på CIKFIA:s hemsida, samt på Motors.tv.

Även utanför Åsum Ring krävs det en del förberedelser. Om man räknar alla förare samt alla i teamen runt omkring väntas det komma 1000 personer. Och såvida de inte vill bo i sina lastbilar, krävs det att de kan erbjudas boende.

– Vi har ett samarbete med hotellen i Kristianstad så de vet om att det väntas komma mycket folk. Vi har lagt ut kontaktuppgifter till alla hotell på CIKFIA:s hemsida så att förarna och teamen kan boka direkt via dem, berättar Tobias Groth.

Allt kring evenemanget verkar med andra ord vara väl förberett. Genom allt arbete som lagts ner hoppas arrangörerna upprepa förra årets bedrift, nämligen att utses till bästa deltävling.

– Vi blev utnämnda till det förra året och fick åka ner till Wien på banketten som hölls och ta emot priset. Jag tror ingen annan bana vunnit två år i rad så det hade varit riktigt kul, säger Tobias Groth.

Ser vi till själva tävlingen har vi tio stycken hemmaförare som deltar. Den som ligger bäst till är Noah Milell. Han placerar sig på en 9:e plats i OK-klassen efter att ha slutat på 11:e plats under förra deltävlingen i Finland. En tävling som han låg sjua i serien inför.

 

Fakta



Lokala förare som deltar:

Andreas Johansson
Caesar Kristiansson
Alfred Nilsson
Benjamin Törnqvist Persson
Axel Bengtsson
Sebastian Persson
Simon Ohlin
Noah Milell
Daniel Vebster
Viktor Gustavsson

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Vann guld i karting-SM – nu stundar EM i Finland

Under helgen avgjordes karting-SM i Norra Åsum. En som lyckades ta sig först i mål i sin klass var Noah Milell, karting-talangen som även är med i toppen av EM-serien.

Filip Edvardsson

Filip Edvardsson

Kl.12:00, 17 juli, 2017

Vann guld i karting-SM – nu stundar EM i Finland
Foto: Robert Rosén

Under helgen avgjordes SM i karting på banan i Norra Åsum. Efter imponerande insatser av hemmaförarna slutade helgen i hela fem medaljer, varav tre guld. En som kunde tackla pressen var den 16-årige talangen Noah Milell. Som förhandsfavorit hade han enbart ett mål i sikte – att ta guld. Något han redan på träningsbanan dagarna innan kände det fanns en stor möjlighet till.

– Jag kände att jag redan på träningen hade bra fart, vilket såklart kändes bra. Jag kände mig faktiskt ganska lugn inför tävlingen också. Dock är det klart att jag hade lite fjärilar i magen en stund innan loppet.

När det var dags för start i KZ2-klassen var det aldrig något snack med som skulle ta hem förstaplatsen. Efter en väldigt bra start lyckades Noah Milell ta ledningen direkt. En plats han höll hela vägen in i mål under de 21 varven.

De fem första varven hängde de andra med mig. Efter det gick det snabbare för mig och luckan växte. När vi gick i mål hade den växt till tre sekunder, säger Noah Milell.

Utöver det hade han även snabbaste varvtiden under loppet. Något som kan hänga ihop med att tävlingen hölls på hans hemmabana.

– Jag kan ju banan utan och innan eftersom jag kört här väldigt mycket. Man har ju koll på var du kan tjäna tid samt var de bästa omkörningsställena är.

– Efter lite firande och prisutdelning blev det en lugn kväll för Noah Milell. Under måndagen åker han nämligen till Finland för att köra den näst sista tävlingen i EM-serien. En tävling där han ligger bra till.

– Jag ligger sexa i serien, nio poäng bakom ledaren. Men det är tight mellan alla som ligger topp sju så det blir spännande.

Mellan den 26/7-30/7 hålls sista tävlingen i EM på banan i Norra Åsum.

 

 

Fakta



Lokala förare som tog medaljer:

KZ2:1:a  Noah Milell, 2:a Benjamin Törnqvist

OK: 1:a Sebastian Persson

OKJ: 1:a Caesar Kristiansson, 2:a Viktor Gustafsson

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng