Gärds Köpinge-killen siktar högt: ”Vill köra Formel-bil”

Simon Ohlin är en av Kristianstad mest framstående Go-kart-talanger. Efter bytet tillbaka till teamet han lämnade i början av året, siktar han nu mot nya höjder.

Filip Edvardsson

Filip Edvardsson

Kl.16:13, 13 augusti, 2017

Gärds Köpinge-killen siktar högt: ”Vill köra Formel-bil”

Redan som liten var Simon Ohlin intresserad av Go-Kart. Mest genom hans pappa som älskade sporten. Och när han vid 9-års ålder fick sin första Go-kart, då var han fast.

Den 17-åriga killen från Gärds Köpinge lever och andas Go-Kart. Efter att ha hållit på med sporten i åtta år är han lika fast som han var när han började. Trots att fotbollen fanns med i bilden, var det aldrig något snack om att det var racingen han skulle välja.

– Jag älskar passionen i sporten. Sen har det väl varit farten som lockar mig, i kombination med kampen om platserna i heaten.

De första åren utvecklades han väldigt mycket, men det var tre år efter starten, närmare bestämt 2012 som karriären satte fart på riktigt. Det var då han förstod, att han verkligen hade talang för sporten.

Det året köpte vi nya grejer samtidigt som jag hängde med i toppen av klassen junior 60 i Sverige. Vi hade även en inhyrd mekaniker under hela året, vilket gjorde att jag kunde ta nästa steg. Sen vann jag SM i junior 60-klassen året därpå. Då gick det bra för mig.

Kände du då att du hade fått ditt genombrott?

– Ja, asså när jag vann SM  kändes det så, men sen visste jag att jag hade möjligheter att göra det bättre och gå längre.

Sagt och gjort tog han sig längre fram i karriären. Efter flera fina insatser i olika inhemska lopp, knackade landslaget på dörren. Inte bokstavligt, men de började visa intresse. Detta var under 2014. Året därpå startade han i ett lopp som heter Göteborgs stora pris. Där tog han första platsen i kvalet och fick således starta som etta i finalen. Det var då portarna till att representera Sverige öppnade sig.

Jag pratade lite med han som hade hand om junior-landslagen under tävlingarna. Och bara en kort period senare blev jag medbjuden till ett träningsläger med landslaget. Ända sen dess har jag tävlat för Sweden junior team och Development team.

Givetvis en stor grej för en ung kille. Men utanför landslaget har det hänt minst lika mycket. Under 2014 anslöt sig Simon Ohlin till ett team vid namn Ward-racing. Detta för att få så pass förutsättningar att lyckas, i kombination med att han ville komma ut på den internationella scenen. Det samarbetet pågick enda fram till 2017 inleddes. Då visade ett annat team intresse för honom. Trots att han trivdes där han befann sig, valde han att byta då han såg det som en stor chans. Det var nämligen inte vilket team som helst.

– Jag blev fabriksförare för Ricciardo. Ett stall som grundats av F1-föraren Daniel Ricciardo. Dock var inte han med så mycket och coachade oss. Det var någon gång när team-chefen pratade i FaceTime med honom. Då hälsade vi snabbt, men inget mer än så.

Satsningen var tänkt att lyfta Simon Ohlin till nya höjder. Men det skulle visa sig att karriären skulle ta en vändning som han förmodligen inte hade räknat med. Efter fem tävlingar i fabriksteamet Ricciardo, valde han för några veckor sedan att bryta kontraktet.

– De valde att köra en motor som inte riktigt levererade. Jag ville vara i ett team med en säkrare motor som gör jobbet.

Team Ricciardo ställde sig inte emot beslutet, och lät honom gå. För att finna tryggheten sökte han sig till ett team han vet har bra grejer, nämligen Ward-racing. Dock ångrar han inte att han bytte team inför 2017 då han lärde sig en hel del under den perioden.

– Det är ett väldigt bra team, Framförallt då de har många duktiga ingenjörer, samtidigt som jag fick testa många nya go-karts och motorer. Men att man trivs med karten och motorn är det viktigaste i slutänden.

Bytet skedde bara några veckor innan det var dags för SM samt EM. Två tävlingar som skulle präglas av otur för Gärds Köpinge-sonen. I SM lyckades han ta sig till final. Och det såg hyfsat bra ut, tills motorn skar sig med tio varv kvar.

– Det kändes jävligt tråkigt, men det är sånt som händer.

En vecka senare var det dags för EM på samma bana. Det började bra för Simon Ohlin då han kvalade in som 17:de förare. Efter lite blandade placeringar i heaten lyckades han ändå ta sig till final. Där startade han från plats nummer 26. Dock skulle vädret spela en avgörande roll i hans prestation.

– Jag låg som nummer 17 när det började regna. då fick jag tekniska problem och tvingades avbryta tävlingen.

Trots detta är han inte bitter. Han väljer att se framåt mot nya utmaningar. men det är inte en självklarhet för honom att kunna köra alla tävlingar. Detta då sporten är väldigt ekonomiskt krävande.

– Jag har ju några sponsorer, men det täcker inte allt, så mina föräldrar får betala en del, vilket jag är väldigt tacksam för. Men det hade som sagt varit skönt att ha några fler sponsorer som hjälper en.

Han berättar att en säsong, om vi inkluderar alla kostnader, kan gå loss på en miljon kronor. Just på grund av att hans föräldrar betalar en del, har han fått höra av sina kompisar i skolan.

– I början tyckte en del att jag var bortskämd och nonchalant. De förstod sig inte på grejen. Nu när jag tävlar i EM och VM kan det vara så att jag är borta en vecka och då förstår de ju att jag verkligen vill satsa på det. Men numera är de istället stolta över mig.

Det som stämmer är att sporten gjort att han missat en hel del av skolan. Därför valde han att hoppa av byggprogrammetWendesgymnasiet i början av året. Med facit i hand var det ett bra beslut.

– När jag valde visste jag inte vad jag ville bli, så jag sökte det bara för mina kompisar skulle gå där. Men nu ska jag börja igen till hösten. Då blir det handelsprogrammetSöderport istället. Det passar mig nog bättre då jag kan tänka mig att jobba som tillexempel bilförsäljare. Men vi får se hur det går. Go-karten kommer ta lika mycket tid som innan, och det är aldrig kul att få en massa läxor när man kommer tillbaka.

Men först och främst är det Go-kart-karriären som går i första hand. Det långsiktiga målet är att gå vidare och få tävla med formel-bil, men i det fallet är det budgeten som spelar en stor roll om det blir av eller inte. Klart är i alla fall att han håller sig till go-karten även nästa säsong.

Det närmaste delmålet äger dock rum redan i september. Då är det nämligen dags för VM i England, och även där kommer vädret spela roll för vilken målsättning han kommer sätta upp.

– Är det torr bana och bra väder siktar jag absolut på topp 10. Är det regnigt blir det svårare. Britterna är väldigt snabba på det underlaget då de tränar med de förutsättningarna nästan varje dag.

Fakta



Namn: Simon Ohlin

Familj: Mamma Catharina, Pappa Peter och storebror Sebastian.

Yrke: Go-Kart förare, Studerar Handelsprogrammet till hösten på Söderport.

Fritidssysselsättning: Gymma med kompisar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Talangen näst bäst i Europa

Joel Eriksson hade allt att vinna under en dramatisk helg på Hockenheimring i Tyskland.

Anders Nilsson

Anders Nilsson

Kl.07:02, 16 oktober, 2017

Talangen näst bäst i Europa
Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

Den sista helgen i det europeiska Formel 3-mästerskapet avgjordes i helgen på Hockenheimring i Tyskland. Inför helgen var Joel Eriksson trea i mästerskapet, sex poäng efter tvåan Maximilam Günther.

I det första av tre lopp för helgen startade Joel trea men genom bra körning lyckades han ändå ta segern, hans tredje raka då han tog två segrar under helgen på Red Bull Ring i Österrike. Mästerskapsledande Lando Norris, som i praktiken redan hade säkrat mästerskapet inför helgen blev tvåa i första loppet och klar mästerskapsvinnare. Eftersom att Günther endast var tia och tog en poäng hade Eriksson 18 poängs försprång till sin tyske konkurrent.

– Riktigt kul att få ta en seger så här i finalen. Det var ett tufft race; jag hade sämre däck än de flesta andra men lyckades ta mig upp i ledning på det första varvet, och det var nyckeln, säger Joel Eriksson. 

Läs också: Grand Prix-loppet fyller 60 år

I det andra loppet på lördagen vände Günther på steken och blev tvåa medan Joel blev fyra och därmed var det 12 poängs avstånd kombattanterna emellan. Således skulle allt avgöras i det tredje och avslutande loppet för säsongen. Günther gjorde allt han kunde och tog segern och 25 poäng men Eriksson körde in i mål på andraplats trots en femte startplats – därmed säkrade han andraplatsen i mästerskapet.

– Så grymt skönt att ha lyckats med detta. Jag ville verkligen ha det här silvret, och jag visste att de första två-tre varven var avgörande. När jag väl var uppe som tvåa var det bara att bevaka positionen och ta hand om däcken in i mål. Det är härligt att få avsluta säsongen på det här sättet med fem pallplatser och tre segrar på de sista sex racen – det visar verkligen att det är i toppen vi ska vara, säger Joel Eriksson. 

Den europeiska säsongen må vara över men redan om en månad avgörs världsfinalen i Formel 3 traditionsenligt i Macau. Det blir andra gången Joel Eriksson deltar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bildspel: Bilfirma startade jubileumsfirande med tjejkväll

Under dagen smög Kristianstads Automobil igång sitt jubileumsfirande med livemusik innan tjejkvällen med bland annat föreläsning och yoga tog vid.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.13:50, 6 oktober, 2017

6 bilder
  • Det var god uppslutning på tjejkvällen hos Kristianstads Automobil.
    Det var god uppslutning på tjejkvällen hos Kristianstads Automobil.
  • Anette Hermansson, marknadsansvarig på Kristianstads Automobil var nöjd med kvällen.
    Anette Hermansson, marknadsansvarig på Kristianstads Automobil var nöjd med kvällen.
  • Här ses bland annat Vasaloppets vd Eva-Lena Frick tillsammans med försäljningschefen Henrik Bergdahl.
    Här ses bland annat Vasaloppets vd Eva-Lena Frick tillsammans med försäljningschefen Henrik Bergdahl.

Kristianstads Automobil är i full gång med sitt jubileumsfirande. I år fyller nämligen företaget 85 år. Firandet startade under torsdagen och fortsätter under hela helgen.

På torsdagskvällen arrangerade bilfirman en tjejkväll och uppslutningen blev mycket god. Tjejerna på plats lät sig inspireras av Vasaloppets vd Eva-Lena Frick. Under kvällen fanns även Camilla Linnander på plats och hade yoga.

– Det har varit en mycket lyckad och trevlig kväll. Vi har haft fantastiska tjejer här ikväll, sa Anette Hermansson, marknadsansvarig vid Kristianstads Automobil.

Också Henrik Bergdahl, försäljningschef, var nöjd med kvällen.

– Den har varit helt underbar, sa han.

Temat för kvällen var omtanke och hälsa. Och förutom föreläsningar och yoga fick man också provköra olika bilar. Jubileumsfirandet fortsätter under hela helgen med allt från ansiktsmålning för barn, mingeltrolleri av Douglas Nordenbelt och dansuppvisning till livemusik och besök av Team Rynkeby.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så många färre bilar har det sålts i Kristianstad detta år

Antalet nyregistrerade bilar har minskat. Men det finns en kategori som växer i Kristianstad.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.07:56, 5 oktober, 2017

Så många färre bilar har det sålts i Kristianstad detta år
Antalet nyregistrerade bilar i Kristianstad har hittills minskat jämfört med förra året.

Bilförsäljningen har minskat i hela landet, enligt siffror som Statistiska Centralbyrån presenterade i dag. Även i Kristianstad har det skett en minskning av antalet nyregistrerade personbilar. Under perioden januari-september registrerades det sex procent färre bilar i år jämfört med samma period år 2016.

Bensin och diesel är fortfarande de överlägset mest populära drivmedlen. Det säljs nästan lika många bilar av var sort. Hittills i år har det registrerats 1 061 bensinbilar i Kristianstad och 1 089 dieselbilar. Det kan ha en förklaring, enligt tidningen Vi Bilägare.

– Anledningen att dieseln minskar är att de tjänstebilsägare som kört diesel och nu bytt bil har bytt till en mild- eller fullhybrid. Det attraktiva förmånsvärdet för en elektrifierad tjänstebil skapar en stor förändringsbenägenhet vid val av ny tjänstebil, säger Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden, till tidningen.

LÄS MER: Så tror svenskarna om elbilens framtid

Även om bilförsäljningen som helhet har minskat, är det nämligen en kategori som ökar. Det är elbilarna. Det vill säga ladd- eller elhybrider. Det har registrerats 99 sådana bilar i Kristianstad fram till september månad, vilket är en ökung med 30 bilar. De utgör dock fortfarande en mycket liten del av den totala marknaden i Kristianstad (4,4 procent).

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fortsatt bra bilförsäljning

Den positiva trenden för bilförsäljning fortsätter visar ny statistik från BIL Sweden.

Anders Nilsson

Anders Nilsson

Kl.06:56, 3 oktober, 2017

Fortsatt bra bilförsäljning
Volvo XC60. Foto: Volvo Sverige.

Totalt såldes 31 679 bilar i Sverige under september, en ökning med 1764 bilar, eller 5,9 procent jämfört med föregående månad. Jämfört med förra året såldes det 613 färre bilar, vilket motsvarar 1,9 procent. Den mest sålda bilen i landet var Volvo XC60, 2 683 stycken, tätt följt av Volkswagen Golf, 2361. Den tredje mest sålda bilen är Volkswagen Passat, 1 329 stycken.

– Nybilsregistreringarna minskade med 1,9 procent i september. Det är dock viktigt och komma ihåg att vi jämför med starka siffror förra året och att det var en registreringsdag mindre i september i år jämfört med september ifjol, säger Bertil Moldén, VD BIL Sweden.

I Skåne län såldes 4 436 bilar under september, en ökning med 239 bilar, 5,7 procents ökning jämfört med föregående månad. Samma period förra året såldes 148 färre bilar, en sänkning med 3,3 procent jämfört med i år.

– Det är högkonjunktur i Sverige, vilket också visar sig i en mycket stark bilmarknad. Låga räntor, köpstarka hushåll och en stark arbetsmarknad bidrar till det stora intresset för att investera i ny bil, säger Bertil Moldén.

Skåne län speglar övriga landet gällande den mest sålda bilmodellen. Den mest sålda modellen var Volvo XC60 med 309 sålda exemplar, följt av Volkswagen Golf med 260 exemplar. Den tredje mest sålda bilmodellen var Volkswagen Passat med 171 sålda bilar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Svenska racingtalangen succéhelg 

Efter två tuffa helger var Joel Eriksson tillbaka i topp med tre riktigt bra lopp på Red Bull Ring. 

Anders Nilsson

Anders Nilsson

Kl.22:01, 26 september, 2017

Svenska racingtalangen succéhelg 
Foto: Mattias Persson

Den svenske talangen Joel Eriksson studsade tillbaka med besked under helgens tävlingar på Red Bull-ring i Österrike när han tog en andraplats och två segrar.

– Vi hade planerat att ändra några delar på bilen till kvalet. Jag märkte direkt att bilen kändes mycket bättre. Direkt på första kvalet kvalar jag trea, och blev tvåa i första racet. Det är svårt att köra om, jag gjorde vad jag kunde. Jag är glad att få komma tillbaka på pallen, säger en glad Joel Eriksson.

Erikssons andraplats var bara början, under de efterföljande kvalen tog han två pole positions och det genererade i två segrar.

– På kvalen på lördag eftermiddag satte jag dubbel pole position. I race två tog jag starten och hade svårt att hålla Norris bakom mig. Planen var att hålla honom nära mig i sektor två så att han slet ut däcken. Det är helt klart skönt att vara tillbaka vinnare, säger Joel Eriksson som fortsätter.

– Sista racet var det kamp hela loppet igenom. Jag hade bara gamla däck kvar. De första varven var det viktigt att hålla ledningen. Det var kamp hjul mot hjul mot Norris. En riktigt kanonhelg, speciellt i kvalen. Vi har haft problem tidigare, säger Joel Eriksson.

Resultaten i helgen innebär att Eriksson, vars moderklubb är Kristianstad Karting klubb knappar in på andraplatsen i mästerskapet, nu är avståndet till tvåan Maximilian Günther enbart sex poäng.

– Den känns hoppfullt. Maximilian Günther som ligger tvåa är ute och cyklar mentalt, han hade en tuff helg. Han har mycket press på sig. Det känns definitivt som att vi kan ta andraplatsen, säger Joel Eriksson.

Den sista deltävlingen avgörs på klassiska Hockenheimring om två veckor.

– Hockenheim är en rolig bana, och jag har gjort bra ifrån mig där. Det kommer vara viktigt att kvala etta, tvåa och trea. Förhoppningarna är att göra en repris på red Bull ring och göra ett bra jobb, avslutar Joel Eriksson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng