Gärds Köpinge-killen siktar högt: ”Vill köra Formel-bil”

Simon Ohlin är en av Kristianstad mest framstående Go-kart-talanger. Efter bytet tillbaka till teamet han lämnade i början av året, siktar han nu mot nya höjder.

Filip Edvardsson

Filip Edvardsson

Kl.16:13, 13 augusti, 2017

Gärds Köpinge-killen siktar högt: ”Vill köra Formel-bil”

Redan som liten var Simon Ohlin intresserad av Go-Kart. Mest genom hans pappa som älskade sporten. Och när han vid 9-års ålder fick sin första Go-kart, då var han fast.

Den 17-åriga killen från Gärds Köpinge lever och andas Go-Kart. Efter att ha hållit på med sporten i åtta år är han lika fast som han var när han började. Trots att fotbollen fanns med i bilden, var det aldrig något snack om att det var racingen han skulle välja.

– Jag älskar passionen i sporten. Sen har det väl varit farten som lockar mig, i kombination med kampen om platserna i heaten.

De första åren utvecklades han väldigt mycket, men det var tre år efter starten, närmare bestämt 2012 som karriären satte fart på riktigt. Det var då han förstod, att han verkligen hade talang för sporten.

Det året köpte vi nya grejer samtidigt som jag hängde med i toppen av klassen junior 60 i Sverige. Vi hade även en inhyrd mekaniker under hela året, vilket gjorde att jag kunde ta nästa steg. Sen vann jag SM i junior 60-klassen året därpå. Då gick det bra för mig.

Kände du då att du hade fått ditt genombrott?

– Ja, asså när jag vann SM  kändes det så, men sen visste jag att jag hade möjligheter att göra det bättre och gå längre.

Sagt och gjort tog han sig längre fram i karriären. Efter flera fina insatser i olika inhemska lopp, knackade landslaget på dörren. Inte bokstavligt, men de började visa intresse. Detta var under 2014. Året därpå startade han i ett lopp som heter Göteborgs stora pris. Där tog han första platsen i kvalet och fick således starta som etta i finalen. Det var då portarna till att representera Sverige öppnade sig.

Jag pratade lite med han som hade hand om junior-landslagen under tävlingarna. Och bara en kort period senare blev jag medbjuden till ett träningsläger med landslaget. Ända sen dess har jag tävlat för Sweden junior team och Development team.

Givetvis en stor grej för en ung kille. Men utanför landslaget har det hänt minst lika mycket. Under 2014 anslöt sig Simon Ohlin till ett team vid namn Ward-racing. Detta för att få så pass förutsättningar att lyckas, i kombination med att han ville komma ut på den internationella scenen. Det samarbetet pågick enda fram till 2017 inleddes. Då visade ett annat team intresse för honom. Trots att han trivdes där han befann sig, valde han att byta då han såg det som en stor chans. Det var nämligen inte vilket team som helst.

– Jag blev fabriksförare för Ricciardo. Ett stall som grundats av F1-föraren Daniel Ricciardo. Dock var inte han med så mycket och coachade oss. Det var någon gång när team-chefen pratade i FaceTime med honom. Då hälsade vi snabbt, men inget mer än så.

Satsningen var tänkt att lyfta Simon Ohlin till nya höjder. Men det skulle visa sig att karriären skulle ta en vändning som han förmodligen inte hade räknat med. Efter fem tävlingar i fabriksteamet Ricciardo, valde han för några veckor sedan att bryta kontraktet.

– De valde att köra en motor som inte riktigt levererade. Jag ville vara i ett team med en säkrare motor som gör jobbet.

Team Ricciardo ställde sig inte emot beslutet, och lät honom gå. För att finna tryggheten sökte han sig till ett team han vet har bra grejer, nämligen Ward-racing. Dock ångrar han inte att han bytte team inför 2017 då han lärde sig en hel del under den perioden.

– Det är ett väldigt bra team, Framförallt då de har många duktiga ingenjörer, samtidigt som jag fick testa många nya go-karts och motorer. Men att man trivs med karten och motorn är det viktigaste i slutänden.

Bytet skedde bara några veckor innan det var dags för SM samt EM. Två tävlingar som skulle präglas av otur för Gärds Köpinge-sonen. I SM lyckades han ta sig till final. Och det såg hyfsat bra ut, tills motorn skar sig med tio varv kvar.

– Det kändes jävligt tråkigt, men det är sånt som händer.

En vecka senare var det dags för EM på samma bana. Det började bra för Simon Ohlin då han kvalade in som 17:de förare. Efter lite blandade placeringar i heaten lyckades han ändå ta sig till final. Där startade han från plats nummer 26. Dock skulle vädret spela en avgörande roll i hans prestation.

– Jag låg som nummer 17 när det började regna. då fick jag tekniska problem och tvingades avbryta tävlingen.

Trots detta är han inte bitter. Han väljer att se framåt mot nya utmaningar. men det är inte en självklarhet för honom att kunna köra alla tävlingar. Detta då sporten är väldigt ekonomiskt krävande.

– Jag har ju några sponsorer, men det täcker inte allt, så mina föräldrar får betala en del, vilket jag är väldigt tacksam för. Men det hade som sagt varit skönt att ha några fler sponsorer som hjälper en.

Han berättar att en säsong, om vi inkluderar alla kostnader, kan gå loss på en miljon kronor. Just på grund av att hans föräldrar betalar en del, har han fått höra av sina kompisar i skolan.

– I början tyckte en del att jag var bortskämd och nonchalant. De förstod sig inte på grejen. Nu när jag tävlar i EM och VM kan det vara så att jag är borta en vecka och då förstår de ju att jag verkligen vill satsa på det. Men numera är de istället stolta över mig.

Det som stämmer är att sporten gjort att han missat en hel del av skolan. Därför valde han att hoppa av byggprogrammetWendesgymnasiet i början av året. Med facit i hand var det ett bra beslut.

– När jag valde visste jag inte vad jag ville bli, så jag sökte det bara för mina kompisar skulle gå där. Men nu ska jag börja igen till hösten. Då blir det handelsprogrammetSöderport istället. Det passar mig nog bättre då jag kan tänka mig att jobba som tillexempel bilförsäljare. Men vi får se hur det går. Go-karten kommer ta lika mycket tid som innan, och det är aldrig kul att få en massa läxor när man kommer tillbaka.

Men först och främst är det Go-kart-karriären som går i första hand. Det långsiktiga målet är att gå vidare och få tävla med formel-bil, men i det fallet är det budgeten som spelar en stor roll om det blir av eller inte. Klart är i alla fall att han håller sig till go-karten även nästa säsong.

Det närmaste delmålet äger dock rum redan i september. Då är det nämligen dags för VM i England, och även där kommer vädret spela roll för vilken målsättning han kommer sätta upp.

– Är det torr bana och bra väder siktar jag absolut på topp 10. Är det regnigt blir det svårare. Britterna är väldigt snabba på det underlaget då de tränar med de förutsättningarna nästan varje dag.

Fakta



Namn: Simon Ohlin

Familj: Mamma Catharina, Pappa Peter och storebror Sebastian.

Yrke: Go-Kart förare, Studerar Handelsprogrammet till hösten på Söderport.

Fritidssysselsättning: Gymma med kompisar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Årets julklapp slår säljrekord: ”Positiv trend”

"Miljön och folkhälsan är de stora vinnarna".

Matilda Larsson

Kl.11:23, 13 december, 2017

Årets julklapp slår säljrekord: ”Positiv trend”
Foto: Creative Commons / Cycleurope.

Det formella beslutet om elcykelpremien klubbas i riksdagen i dag, men redan när regeringen presenterade förslaget i september i år, sköt elcykelförsäljningen fart.

Nyligen utsågs elcykeln till årets julklapp, och försäljningen fortsätter öka, enligt Cycleurope.

– Ökningen ligger på över 200 procent jämfört med samma period i fjol och har hållit i sig hela hösten till nu. Samma siffror och i vissa fall ännu högre gäller även för återförsäljare på marknaden i försäljningen till konsument, säger Jonas Netterström, vd på Cycleurope.

Elcykelpremien ger upp till 25 procent av inköpspriset, som ska ges till den som köper en ny elcykel och gäller retroaktivt från den 20 september i år, då nyheten tillkännagavs.

– Att elcykeln blev årets julklapp bekräftade för de som är nyfikna att det är ok att välja elcykel. De flesta som är intresserade av att skaffa sig en elcykel är dessutom personer som i dag cyklar korta sträckor eller inte cyklar alls, så värdet av uppmärksamheten för elcyklar under den här hösten ska inte underskattas. Miljön och folkhälsan är de stora vinnarna i den här positiva trenden där allt fler människor rör på sig genom att cykla, säger Jonas Netterström.

Redan innan elcykelpremien presenterades var elcykeln på väg uppåt. Mellan september 2016 till augusti 2017 såg branschen en uppgång med 50 procent från föregående år.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Polisen: ”Extra många kontroller den här veckan”

Därför satsar polisen på fler kontroller på vägarna under vecka 50.

Matilda Larsson

Kl.07:31, 13 december, 2017

Polisen: ”Extra många kontroller den här veckan”
Foto: Polisen.

Den här veckan kommer många förare att köra rattfulla hem från julbord och andra festligheter.

Därför genomför polisen den här veckan extra många nykterhetskontroller i hela landet, skriver de på sin hemsida.

– För att minska risken att en allvarlig olycka med svår skada eller död som utgång, ska man helt enkelt låta bilen stå om man har förtärt alkohol till julfirandet, säger Ursula Eriksson, trafikstrateg på polismyndigheten.

Planen är att polisen ska satsa på att synas i trafiken och minska antalet berusade förare på vägarna i juletider.

– Vi är medvetna om att många av de förare som kör onyktra har ett pågående risk- eller missbruk. Vi erbjuder därför de som ertappas påverkade kontakt med beroendevården, i syfte att förhindra återfall i rattfylleribrott, säger Ursula Eriksson.

I ett inlägg på Facebook skriver Polisen:

Vi ser fram emot att träffa er extra mycket den här veckan då vi kommer ha utökade trafiknykterhetskontroller. Det bästa sättet för att inte behöva vara orolig när du träffar oss är att dricka alkoholfritt om du ska köra. Då kan du vara lugn och möta oss med ett leende om du blir stoppad.

Vilket är ditt bästa alkoholfria tips? Dela med dig i kommentarsfältet.(tyvärr kan vi inte tillåta länkar till olika sidor eller reklam för varumärken).

Mellan den 11 och 17 december genomförs extra trafiknykterhetskontroller där fokus är att minska antalet påverkade förare på vägarna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu får familjer testa biljättens självkörande bilar

Familjerna är positiva. "Det känns riktigt bra att vara en del av det här projektet".

Matilda Larsson

Kl.11:09, 12 december, 2017

Nu får familjer testa biljättens självkörande bilar
Familjen Hains var den första familjen i Sverige som valdes ut för att delta i projektet. Foto: Pressbild / Volvo Cars.

Från och med i dag börjar Volvo Cars att utveckla sina självkörande bilar, med hjälp av svenska familjer.

Familjerna kommer att testa bilarna på de allmänna vägarna i Göteborg och ge feedback om sina intryck till Volvo Cars ingenjörer.

De två första familjerna har nu fått sina Volvo XC90 som de ska använda sig av för att stötta projektet som kallas Drive-Me. Ytterligare tre familjer kommer att få sina bilar under nästa år och de kommande fyra åren planeras uppemot 100 personer att involveras i projektet.

Ingenjörer på företaget kommer att övervaka hur familjerna använder och interagerar med bilen i sin vardag; när de kör till jobbet, kör barnen till skolan eller åker och handlar.

Volvo Cars planerar att ha en helt autonom bil tillgänglig för försäljning 2021.

– Det känns riktigt bra att vara en del av det här projektet. Vi får tillfälle att ta del i utvecklingen av teknik som en dag kommer att rädda liv, säger Alex Hain, 45 år, som är en av dem som får testköra bilarna.

Drive Me kommer att involvera familjerna i testerna av de olika stadierna i den förarassisterade och så småningom helt autonoma tekniken.

– Vi räknar med att lära oss mycket genom att engagera de här familjerna, och vi kommer att använda oss av deras erfarenheter för att forma utvecklingen av vår teknik för autonom körning så att vi år 2021 kan erbjuda våra kunder en helt autonom bil, säger Henrik Green, senior vice president för företagets R&D-avdelning.

Under de inledande stadierna kommer familjerna att ha händerna på ratten och hela tiden övervaka körningen när de använder sina bilar.

Men med tiden kommer alla deltagarna i Drive Me-projektet, efter att de har fått specialutbildning, gradvis att introduceras till bilar med mer avancerade funktioner för assisterad körning.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så här många förare distraheras av mobilen

Hundratals allvarliga olyckor till följd av mobilanvändandet. "Mycket allvarligt".

Matilda Larsson

Kl.08:22, 12 december, 2017

Så här många förare distraheras av mobilen
Foto: Pixabay.

Från den 1 februari 2018 blir det ett totalförbud för att hålla en mobiltelefon i handen vid körning. Det innebär att den som sitter bakom ratten förbjuds att sms:a, rattsurfa eller prata i telefon utan handsfree.

Samtidigt visar försäkringsbolaget Ifs nya undersökning att varannan förare blir distraherad av mobilen medan de kör.

LÄS MER: Nu får du inte hålla i mobilen under bilkörning

Undersökningen visar att var fjärde bilförare mellan 18 och 34 år sms:ar medan de kör och var tredje bilförare pratar utan handsfree.

– Det är mycket allvarligt att så många sitter och sms:ar när de kör bil. Det går inte att vara uppmärksam på trafiken och samtidigt greja med mobilen. Det är ett oansvarigt beteende som utsätter alla trafikanter för livsfara, säger Dan Falconer.

Dessutom svarar nästan en tredjedel att de använder gps-navigation på sin mobil medan de kör. Två procent svarade att de spelar spel samtidigt som de kör och en procent tittar på film bakom ratten.

En förare som använder mobilen under körning har sämre reaktionstid och längre bromssträcka. Minst 650 fotgängare och cyklister har behövt akutsjukvård under den senaste tioårsperioden efter att de skadat sig i trafiken på grund av mobiltelefonen, enligt statistik från Transportstyrelsen.

Ungefär 85 procent av distraktionsolyckorna med fotgängare och cyklister är kopplade till mobiltelefon.

– Det är glädjande att fipplande med mobilen bakom ratten nu ska bli helt förbjudet nästa år. Det hindrar många av de distraherande saker folk fortfarande ägnar sig åt medan de kör. Det kommer att göra trafiken säkrare, säger Dan Falconer.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Så säker är skolskjutsen i din kommun

Säkerheten har höjts, men inte i hela landet. "Alltför många barn som måste korsa en trafikerad väg".

Matilda Larsson

Kl.15:06, 11 december, 2017

LISTA: Så säker är skolskjutsen i din kommun
Foto: Pixabay / Rickard Johansson.

Tusentals barn åker skolskjuts varje dag.

Enligt Skollagen är det kommunen som ansvarar för skolskjutsen vilket gör att säkerhetskraven varierar från kommun till kommun.

Under 2009 undersökte, NTF, vilka krav kommunerna ställde på sin skolskjuts.

Nu har NTF följt upp undersökningen och kan konstatera att det har blivit lite säkrare för barnen.

För den upphandlade skolskjutsen ställer 39 procent av kommunerna högre krav idag än 2009. När det gäller linjetrafiken ställer 47 procent av kommunerna högre krav.

– Det är glädjande att kommunerna ställer högre krav på framför allt linjetrafiken, men samtidigt är det oroande att det ändå hänt så lite. Fortfarande är det alltför många barn som till exempel måste korsa en trafikerad väg för att ta sig till sin hållplats eller färdas utan möjlighet att använda bälte, säger NTFs generalsekreterare Marie Nordén.

Kommunerna blev betygsatta mellan noll och tio, och trots att betygen inte säger allt om hur säker skolskjutsen är, kan det ändå ge indikationer om kommunens prioriteringar.

Enligt undersökningen har medelbetyget för upphandlad skolskjuts gått från 7,0 till 7,5 och för linjetrafiken från 2,6 till 3,2.

– Det är fortfarande generellt säkrare för barnen att åka i en upphandlad skolskjuts än med linjetrafik, kraven som ställs är högre. Men vi hittar också kommuner som får full pott, 10 i betyg, för kraven på linjetrafik så det går att ställa krav på säker skolskjuts för alla barn, avslutar Marie Norén.

Hela listan kan du se i bildspelet nedan, eller genom att klicka här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng