VECKANS FÖRETAG

Klassiska företaget: ”Det är lite annorlunda”

Sedan 1980-talet har besökare flockats till hamnen i Åhus för att köpa glass. Det udda, men framgångsrika, konceptet är minst lika populärt när året skrivs 2017. ”Jag tror att det är för att det är lite annorlunda”, säger ägaren Martin Sjölin.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.21:02, 12 augusti, 2017

Klassiska företaget: ”Det är lite annorlunda”
Glassbåten har funnits i Åhus i cirka 30 års tid. Foto: Robert Rosén.

I drygt 30 års tid har Glassbåten legat i Åhus hamn. År efter år, sommar efter sommar, har besökarna lockats ner till båten för att avnjuta en glass på de kluckande vågorna.

– Den kom hit som en gammal fisketrålare som gick i pension, då byggde man om den så att den blev ett glasskafé. Det var väldigt innovativt på den tiden, nån gång på 80-talet. Så drev man det som ett glasskafé här. Men då låg den längre ut i hamnen och var i stort sett ensam i hamnen. Så den är litegrann förgrunden till allt liv med myller i hamnen, för då fanns det ingenting här, förklarar Martin Sjölin, som sedan 2003 är ägare till Glassbåten.

Där i början av 2000-talet hade Martin Sjölin själv inga planer på att börja arbeta med glass. Efter att ha sagts upp från sitt jobb som försäljare, sedan han råkat ut för en allvarlig bilolycka, beslutade han sig dock för att köpa båten i hamnen. Det kom dock inte att dröja många år innan han åkte på en ordentlig mina. År 2006, bara två veckor innan jul, sjönk nämligen Glassbåten. Efter att ha fått hjälpa av kommunen att påskynda bygglovet för en ny glassbåt kunde dagens båt stå färdig lagom till sommaren 2007.

– Men det var förenat med stora kostnader, både att skrota den gamla och bygga den nya. Men å andra sidan. Nu har vi mycket fräschare lokaler, rinnande vatten och avlopp, vilket vi inte hade innan, då var det septitank. Vi har enligt alla konstens regler. Men framförallt flyter den. Det är en otänkbar konstruktion som inte kan sjunka. Det är ganska gott för magsåret, jämfört med den gamla båten, där länspumparna gick i ett, säger Martin Sjölin.

Foto: Robert Rosén

Den nuvarande båten är tio år gammal. Foto: Robert Rosén.


Under Martins ledning
har Glassbåten genomgått fler förändringar än bara det yttre, med en helt ny båt. Övertagandet klaffade med att Åhus alltmer började bubbla upp som en turistort, i samband med framförallt Åhus Beachhandboll Festivals framväxt. Tidigare köpte Glassbåten även in restpartier utav glass, vilket innebar att återförsäljaren kunde skifta. I dag kommer istället våfflorna från Våffelbagaren i Kristianstad (”Det är helt enkelt för att det är de bästa”) medan glassen kommer från Engelholms Glass och är en äkta gräddglass.

– Det är ett familjeägt företag i tredje generationen. Det är fortfarande så litet att man kan påverka som lite större kund. Man kan säg: ”Jag tycker ni ska ta fram den smaken”, så gör de sitt yttersta för att få fram det. Man är med. Det är inte ett stort multinationellt företag, som berättar vad vi ska ha att sälja, utan lite mer tvärtom.

I dag har entreprenören och mångsysslaren Martin Sjölin, som även arbetar som deltidsbrandman och driver ett ved- och gasolföretag, 13 stycken anställda på Glassbåten. På våren kommer några nya in och lärs upp av ungdomar som sedan tidigare har säsongserfarenhet på båten, och så rullar det på i år efter år.

– Man har ju hållit på med detta i några år, så man har sett generationer komma och gå. Den ena generationen har mer arbetsmoral än den andra och den andra generationen har blivit mer curlad än någon annan generation och så vidare.

Foto: Robert Rosén

På båten finns Ängelholmsglass fullsortiment. Foto: Robert Rosén.

 

– Så det är en utmaning varje sommar att styra personalen mot det mål jag har med mitt företag. Att de står här och representerar ett 30 år gammalt, välkänt företag. Och min önskan är att de ska göra det på bästa sätt. Så att våra kunder väljer glassbåten igen. För här var det professionellt, snyggt, trevligt och rent, förklarar Martin.

På båten serverar de anställda omkring 35 glassmaker per år (2017 är det 36 smaker) från öppningsperioden vid påsk fram till att man stänger ner Glassbåten, då sensommaren övergått till höstrusk i september eller oktober.

– Startskottet är alltid påskhelgen om vädret tillåter. På mina 14 år är det väl två påskhelger som vi inte har öppnat, på grund av att det varit vinter. Det har varit snö nån påsk och ordentligt med minusgrader nattetid nån påsk. Vi ligger ju på vatten. Vatten och avlopp pumpas ut och in, så det fryser. Så det är praktiskt omöjligt att öppna om det är minusgrader.

En sommar likt den 2017 får sin naturliga effekter på försäljningen, då frånvaron av sol och värme gör att färre besökare beger sig ut för att äta glass i vattnet. Läget i hamnen gör dock att Martin Sjölin tror att man inte är lika väderkänslig, som om man hade varit placerade nere vid stranden. Även om han är tydlig med att ”stranddagarna” behövs för att hålla uppe försäljningen tror han att Glassbåten i Åhus i dag är så pass etablerad att folk besöker den ändå.

Foto: Robert Rosén

Mer än 10 ton glass säljs varje år. Foto: Robert Rosén.

 

På ett år uppskattar Martin att Glassbåten har mer än 50 000 besökare och säljer omkring 60 000 glassar – vilket innebär att man gör av med 10 ton glass per år. Anledningen bakom Glassbåtens popularitet är flera, även om dess historik säkerligen spelar lite extra roll.

– Jag tror att det är för att det är lite annorlunda. För detta var den första. Nu finns det ju nån glassbåt i Sölvesborg  och det fanns tidigare i Karlshamn. Men detta var originalet, i Åhus. Att man gick ut och satt på en båt och hade vatten omkring sig. Jämfört med innan när man alltid stått på land nånstans och ätit sin glass. Detta var lite annorlunda och det har levt kvar. Du går fortfarande ut på vatten och kör det förbi en båt känner du att det gungar till lite. Där är ju starten.

– Sen för att få igång någonting måste du börja nånstans. Om man levererar rullar det på litegrann. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt, utan ett koncept kan faktiskt fungera av sig själv litegrann. Men det krävs lite tur, mycket arbete och att man har en högkvalitiatv produkt. Och det anser jag att vi har, avslutar Martin Sjölin.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”

Svenska butiksjätten slår larm. "Det kan påverka jobb", säger företagets vd.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.18:04, 22 januari, 2018

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”
Foto: Pressbild/Teknikmagasinet

Kinesiska sajter som Alibaba och Wish är på väg att slå ut flera svenska kedjor. Den främsta orsaken är att svenska butiker måste betala tull, moms och flera andra avgifter när de importerar varor.

Jättekedjan Teknikmagasinet är satt under rekonstruktion, och menar att de har svårt att konkurrera med den kinesiska lågprisimporten.

LÄS MER: EXTRA: Här är snackisen hela Sverige pratar om just nu

– Vi är alla lite tagna på sängen. Vi kan inte få fram produkter på den prisnivån. Inte om vi importerar från Kina och följer alla regler och betalar alla avgifter. Det går inte för oss, säger Catherine Sahlgren, vd för Teknikmagasinet, till SVT och fortsätter:

– Det här berör inte bara Teknikmagasinet utan gäller för handeln i stort när konkurrensen nu snedvrids. Det kan påverka jobb.

Tullverket är medvetna om problemet, och att svenska arbetstillfällen kan försvinna om det inte vidtas några åtgärder. I slutet av förra veckan avslöjade Breakit att Tullverket och PostNord ska vara överens om att införa en högre administrationsavgift.

– Det kommer att bli avsevärt dyrare för de som handlar. Idag ligger vår administrationsavgift på 125 kronor. Men vi har inte fastställt exakt hur stor avgiften kommer att bli i och med det nya systemet, säger Postens kommunikationschef Thomas Backteman till Breakit.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Här är 55-plussarna som tjänar bäst i Kristianstad

Här är listan över alla 55-plussare som tjänar bäst i Kristianstad.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.18:54, 21 januari, 2018

LISTA: Här är 55-plussarna som tjänar bäst i Kristianstad
Foto: Arkiv

Att skippa pensionen vid 65 blir allt vanligare och de ekonomiska vinsterna genom detta blir stora. Inte minst skattemässigt är det en fördel, berättar Pensionsmyndighetens Monica Zettervall för Dinapengar.se.

– Vi ser också att de flesta som jobbar vidare inte gör det på heltid, säger Zettervall.

DinaPengar har tagit fram statistik över vilka personer över 55 år i Kristianstad som har högst förvärvsinkomst:

Jan Erland Ekberg, 81 år

Inkomst: 7 293 700 kronor

Per Von Mentzer, 57 år

Inkomst: 4 700 200 kronor

Per Nilsson 61 år 

Inkomst: 3 482 400 kronor

Jan-Åke Nilsson, 77 år

Inkomst: 3 315 600 kronor

Thomas Georg Böhmfeld, 65 år

Inkomst: 3 170 900 kronor

Curt Germundsson, 73 år

Inkomst: 3 124 700 kronor

Erik Björkman, 57 år 

Inkomst: 3 101 800 kronor

Claus Ericson, 79 år

Inkomst: 2 958 400 kronor

Peter Savrin, 64 år

Inkomst: 2 820 500 kronor

Krister Asplund, 63 år

Inkomst: 2 758 500 kronor

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butiken flyttade från centrum – har nu gått i konkurs

Klädbutiken flyttade från centrala Kristianstad. Nu kommer beskedet att den har försatts i konkurs.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.22:04, 19 januari, 2018

Butiken flyttade från centrum – har nu gått i konkurs
Här längs Västra Storgatan låg Euforia innan klädbutiken flyttade.

Det var år 2006 som affärskollegorna Eva Arntzen och Carina Nilsson startade klädbutiken Euforia. Båda har under lång tid arbetat som chefer inom äldreomsorgen och drivit butiken vid sidan om. Där sålde de underkläder och strumpor för kvinnor och män, sov och myskläder och badkläder.

– Vi har satsat på välkända märken och kläder med hög kvalitet, sade Eva Arntzen, i en tidigare intervju.

Butiken öppnade först i Åhus och flyttade år 2012 till Västra Storgatan i centrala Kristianstad. Fyra år senare tog de beslutet att flytta butiken till Sölvesborg. I november år 2016 slog de upp portarna på  S:t Andreasgatan.

– Kunderna har varit positiva, de säger att det är en sådan här butik de har behövs i Sölvesborg. Samtidigt kommer vi fortsätta med kundkvällarna, där vi bjuder på tilltugg och låter kunderna prova kläder, sade Eva Arntzen i samband med etableringen.

 

euforia

Euforia flyttade till Sölvesborg för ett år sedan. Nu går butiken där i konkurs.


På fredagen kom
beskedet att butiken i Sölvesborg går i konkurs. Anledningen är att företaget är på obestånd och inte kan betala sina räkningar. Balansrapporten visar att de sålde för cirka 637 000 kronor år 2017. Samtidigt gick verksamheten med minusresultat.

I lagret ska det finnas varor till ett värde av cirka 800 000 kronor. Löner samt lokalhyra har varit de största utgifterna för butiken. Det är ännu inte bestämt vad som kommer att ske med de kläder som finns i affären. Två personer uppges ha vara anställda, enligt bokslutet.

– Jag har varit i kontakt med ledningen för företaget, men har inte ännu varit på plats och undersökt den ekonomiska ställningen. Det som är klart är att butiken i Sölvesborg kommer avvecklas, säger Kenneth Strömbeck på Ackordscentralen, som utsetts till förvaltare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Premiär för nya bio-restaurangen i Kristianstad

Nu blir det premiäröppning för Kristianstads nya bio, bistro och bar. Här är datumet då de öppnar.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.19:59, 19 januari, 2018

EXTRA: Premiär för nya bio-restaurangen i Kristianstad
Iris Sigurdardottir är kock på Roxy.

Under hösten lade Ocean City ner sin restaurang i centrala Kristianstad och  en lokal blev ledig med bra läge. Då såg Daniel Lundin chansen att starta upp en biograf med ett unikt koncept. Besökarna ska kunna äta mat och titta på film samtidigt.

Bara några månader senare står bion, baren och bistron redo att öppna. Roxy heter den verksamhet som i morgon (lördag) klockan 19.00 kommer att slå upp portarna i korsningen mellan Tivoligatan och Västra Storgatan.

LÄS MER: Han öppnar bio och restaurang med unikt koncept

 

Daniel Lundin driver Roxy.

Daniel Lundin driver Roxy.

 

Det har krävts hårt arbete att få allting i ordning. Nu är de satinblå sofforna, mässingslamporna, borden i valnöt, den stora duken, baren och de mjuka fåtöljerna på plats. Golvet har lagts om, taket och målats och väggar har byggts upp.

– Jag hade en vision från början hur det skulle se ut, med färgvalet bland annat. Det blev faktiskt bättre än jag hade tänkt mig, säger Daniel Lundin.

Totalt 28 platser finns det inne i salongen. Konceptet går ut på att gästerna beställer sin mat i baren, där bakom finns en kök. Därefter kan man äta och se på bio samtidigt. Det är också möjligt att bara se på film och äta i restaurangdelen efteråt.

– Vi kommer servera rätter med kyckling, fisk och kött. Dessutom kommer det att finnas en tapasmeny, säger Daniel Lundin.

De filmer som kommer att visas är ”Solsidan”, ”Ted” (om Ted Gärdestad) och ”Downsizing”. Den sistnämnda är en amerikansk dramakomedi med Rolf Lassgård i en av rollerna. Det finns även en förhoppning om att få visa filmen ”Steg för steg”.

Hur känns det inför öppningen?
– Det är ett nytt koncept vi testar. Men jag hoppas att det kommer bli en bra stämning här, säger Daniel Lundin.

 

Salongen börjar bli klar. 28 platser finns här.

Salongen börjar bli klar. 28 platser finns här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: De öppnar i Galleria Boulevard

I februari kommer kedjan till Kristianstad.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.09:01, 19 januari, 2018

KLART: De öppnar i Galleria Boulevard
Den danska kedjan Søstrene Grene öppnar upp i gallerian. Foto: Robert Rosén/Arkiv.

I mitten av februari kommer en ny butik att slå upp portarna inne i Galleria Boulevard. Den danska kedjan Søstrene Grene öppnar nämligen upp en butik i Kristianstad den 16 februari.

”Systrarna har rullat upp ärmarna och de är redo för premiäröppningen. Den beräknade öppningstiden kan komma att ändras, i sådana fall kommer det att meddelas i evenemanget”, skriver företaget på sin Facebook.

LÄS MER: EXTRA: De flyttar in i Galleria Boulevard

Kedjan säljer bland annat heminredning, kökstillbehör, pappersvaror och leksaker. Butikerna i kedjan får varje vecka in nya produkter, vilka i många fall bara finns att köpa under en kortare period.

Sedan tidigare står det även klart att BR Leksaker och ett ännu inte namngivet gym kommer att öppna i Galleria Boulevard inom den närmsta tiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng