VECKANS FÖRETAG

Klassiska företaget: ”Det är lite annorlunda”

Sedan 1980-talet har besökare flockats till hamnen i Åhus för att köpa glass. Det udda, men framgångsrika, konceptet är minst lika populärt när året skrivs 2017. ”Jag tror att det är för att det är lite annorlunda”, säger ägaren Martin Sjölin.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.21:02, 12 augusti, 2017

Klassiska företaget: ”Det är lite annorlunda”
Glassbåten har funnits i Åhus i cirka 30 års tid. Foto: Robert Rosén.

I drygt 30 års tid har Glassbåten legat i Åhus hamn. År efter år, sommar efter sommar, har besökarna lockats ner till båten för att avnjuta en glass på de kluckande vågorna.

– Den kom hit som en gammal fisketrålare som gick i pension, då byggde man om den så att den blev ett glasskafé. Det var väldigt innovativt på den tiden, nån gång på 80-talet. Så drev man det som ett glasskafé här. Men då låg den längre ut i hamnen och var i stort sett ensam i hamnen. Så den är litegrann förgrunden till allt liv med myller i hamnen, för då fanns det ingenting här, förklarar Martin Sjölin, som sedan 2003 är ägare till Glassbåten.

Där i början av 2000-talet hade Martin Sjölin själv inga planer på att börja arbeta med glass. Efter att ha sagts upp från sitt jobb som försäljare, sedan han råkat ut för en allvarlig bilolycka, beslutade han sig dock för att köpa båten i hamnen. Det kom dock inte att dröja många år innan han åkte på en ordentlig mina. År 2006, bara två veckor innan jul, sjönk nämligen Glassbåten. Efter att ha fått hjälpa av kommunen att påskynda bygglovet för en ny glassbåt kunde dagens båt stå färdig lagom till sommaren 2007.

– Men det var förenat med stora kostnader, både att skrota den gamla och bygga den nya. Men å andra sidan. Nu har vi mycket fräschare lokaler, rinnande vatten och avlopp, vilket vi inte hade innan, då var det septitank. Vi har enligt alla konstens regler. Men framförallt flyter den. Det är en otänkbar konstruktion som inte kan sjunka. Det är ganska gott för magsåret, jämfört med den gamla båten, där länspumparna gick i ett, säger Martin Sjölin.

Foto: Robert Rosén

Den nuvarande båten är tio år gammal. Foto: Robert Rosén.


Under Martins ledning
har Glassbåten genomgått fler förändringar än bara det yttre, med en helt ny båt. Övertagandet klaffade med att Åhus alltmer började bubbla upp som en turistort, i samband med framförallt Åhus Beachhandboll Festivals framväxt. Tidigare köpte Glassbåten även in restpartier utav glass, vilket innebar att återförsäljaren kunde skifta. I dag kommer istället våfflorna från Våffelbagaren i Kristianstad (”Det är helt enkelt för att det är de bästa”) medan glassen kommer från Engelholms Glass och är en äkta gräddglass.

– Det är ett familjeägt företag i tredje generationen. Det är fortfarande så litet att man kan påverka som lite större kund. Man kan säg: ”Jag tycker ni ska ta fram den smaken”, så gör de sitt yttersta för att få fram det. Man är med. Det är inte ett stort multinationellt företag, som berättar vad vi ska ha att sälja, utan lite mer tvärtom.

I dag har entreprenören och mångsysslaren Martin Sjölin, som även arbetar som deltidsbrandman och driver ett ved- och gasolföretag, 13 stycken anställda på Glassbåten. På våren kommer några nya in och lärs upp av ungdomar som sedan tidigare har säsongserfarenhet på båten, och så rullar det på i år efter år.

– Man har ju hållit på med detta i några år, så man har sett generationer komma och gå. Den ena generationen har mer arbetsmoral än den andra och den andra generationen har blivit mer curlad än någon annan generation och så vidare.

Foto: Robert Rosén

På båten finns Ängelholmsglass fullsortiment. Foto: Robert Rosén.

 

– Så det är en utmaning varje sommar att styra personalen mot det mål jag har med mitt företag. Att de står här och representerar ett 30 år gammalt, välkänt företag. Och min önskan är att de ska göra det på bästa sätt. Så att våra kunder väljer glassbåten igen. För här var det professionellt, snyggt, trevligt och rent, förklarar Martin.

På båten serverar de anställda omkring 35 glassmaker per år (2017 är det 36 smaker) från öppningsperioden vid påsk fram till att man stänger ner Glassbåten, då sensommaren övergått till höstrusk i september eller oktober.

– Startskottet är alltid påskhelgen om vädret tillåter. På mina 14 år är det väl två påskhelger som vi inte har öppnat, på grund av att det varit vinter. Det har varit snö nån påsk och ordentligt med minusgrader nattetid nån påsk. Vi ligger ju på vatten. Vatten och avlopp pumpas ut och in, så det fryser. Så det är praktiskt omöjligt att öppna om det är minusgrader.

En sommar likt den 2017 får sin naturliga effekter på försäljningen, då frånvaron av sol och värme gör att färre besökare beger sig ut för att äta glass i vattnet. Läget i hamnen gör dock att Martin Sjölin tror att man inte är lika väderkänslig, som om man hade varit placerade nere vid stranden. Även om han är tydlig med att ”stranddagarna” behövs för att hålla uppe försäljningen tror han att Glassbåten i Åhus i dag är så pass etablerad att folk besöker den ändå.

Foto: Robert Rosén

Mer än 10 ton glass säljs varje år. Foto: Robert Rosén.

 

På ett år uppskattar Martin att Glassbåten har mer än 50 000 besökare och säljer omkring 60 000 glassar – vilket innebär att man gör av med 10 ton glass per år. Anledningen bakom Glassbåtens popularitet är flera, även om dess historik säkerligen spelar lite extra roll.

– Jag tror att det är för att det är lite annorlunda. För detta var den första. Nu finns det ju nån glassbåt i Sölvesborg  och det fanns tidigare i Karlshamn. Men detta var originalet, i Åhus. Att man gick ut och satt på en båt och hade vatten omkring sig. Jämfört med innan när man alltid stått på land nånstans och ätit sin glass. Detta var lite annorlunda och det har levt kvar. Du går fortfarande ut på vatten och kör det förbi en båt känner du att det gungar till lite. Där är ju starten.

– Sen för att få igång någonting måste du börja nånstans. Om man levererar rullar det på litegrann. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt, utan ett koncept kan faktiskt fungera av sig själv litegrann. Men det krävs lite tur, mycket arbete och att man har en högkvalitiatv produkt. Och det anser jag att vi har, avslutar Martin Sjölin.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Internationella kedjan storsatsar på svenska varuhus

Efter spekulationer om att lämna landet – nu satsar man närmare 100 miljoner kronor och skapar 200 nya jobb.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.11:13, 22 september, 2017

Internationella kedjan storsatsar på svenska varuhus
18 av de 27 varuhusen i Sverige ska moderniseras. Foto: Arkiv

Tidigare i år rapporterade tyska medier om att hemelektronikkedjan Media Markt skulle avveckla sin närvaro på den svenska marknaden.

Nu meddelar bolaget att man ska investera 80 miljoner kronor för att modernisera 18 av sina varuhus. Man ska även anställa cirka 180 personer, varav ett 100-tal inom online och service.

– Det har spekulerats om Media Markts närvaro och framtid på den svenska marknaden, men vi är definitivt här för att stanna, säger vd Per Kaufmann, vd för Media Markt Sverige, i ett pressmeddelande.

I nuläget har kedjan 27 varuhus runt om i Sverige. Investeringen innebär bland annat fler digitala displayer, ny ljussättning och nya möbler.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Supergruppen på Facebook blir nu företag

Supergruppen Honey & the bees drivs av Kristianstadstjejen Lina Taha. Nu gör hon den till ett företag.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.19:07, 20 september, 2017

Supergruppen på Facebook blir nu företag
Lina Taha startade Facebookgruppen Honey & the Bees. Nu har den blivit till ett företag.

I oktober år 2015 startade 25-åriga Lina Taha från Kristianstad den populära Facebookgruppen Honey & the bees. Den har sedan dess vuxit kraftigt och har i dag över 120 000 medlemmar. Det gör den till en av de största tjejgrupperna i landet.

Syftet med den är att vara ett forum för kvinnor, där de kan diskutera allting från sminktips till hedersvåld. Nu har gruppen blivit ett företag med F-skattsedel. Grundaren hoppas att kunna driva den som en heltidssyssla, efter det stora intresset.

– Vi lägger ner väldigt mycket tid gruppen, bland annat med att administrera inlägg. Just nu har vi inte den tiden som krävs. Alla vi sju personer som sköter gruppen har andra heltidssysselsättningar vid sidan om, säger Lina Taha.

LÄS MER: Nu har hennes Facebookgrupp över 100 000 medlemmar

Idén är att låta företag göra reklam via inlägg på sidan. På det sättet ska de kunna få intäkter och ha en ekonomisk möjlighet att göra sidan bättre. En del medlemmar har reagerat negativt på beskedet att gruppen blir ett företag och kan ta in reklam. Men enligt Lina Taha kommer det innebära en positiv förändring.

– För medlemmarna innebär det att vi kan bli snabbare på att rensa i kommentarer. I dag är vi efter med många anonyma inlägg som skickats in. Ifall jag får mer tid vill jag också åka ut med och träffa medlemmar på olika event och föreläsningar. Jag brinner för detta och det blir ett lyft när vi är ett företag, säger Lina Taha.

Vad är det som har gjort facebookgruppen så populär?
– Vi ser att det finns ett behov av gruppen Honey & the bees. Det är många som söker sig dit. Många kommer på grund av ensamhet och att de behöver någon att prata med. Jag känner nu att jag vill utveckla gruppen. Tanken är att tjejer ska lyfta varandra, säger Lina Taha.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLICKTOPPEN

20-talsvilla intill å drog flest besökare

En villa från 1920-talet liggandes intill en å lockade flest besökare på Hemnet i förra veckan. Här är de tio mest besökta bostadsannonserna i Kristianstads kommun.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.20:26, 16 september, 2017

20-talsvilla intill å drog flest besökare

23404323

1. Kungsvägen, Tollarp. Utgångspris: 2 500 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
Intill Vramsån ligger denna villa från 1920-talet. Villan i sig är stilfullt renoverad och rymmer sex rum, på 144 kvadratmeter. Vacker utsikt över ån. Hela annonsen finner du här.

sfd002dc5aa745745f9b8a3791ff748d643_x

2. Hubertusvägen, Helgedal, Kristianstad. Utgångspris: 2 795 000 kronor.
Foto: HusmanHagberg/Hemnet.
Totalrenoverad familjevilla på 160 kvadratmeter med sju rum och kök. Under renoveringen har villan byggts ut och har fått exklusiva materialval. Här kan du se hela annonsen.

23464661

3. Kanalgatan, Kristianstad. Utgångspris: 3 850 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
Villa belägen i centrala Kristianstad, som består av två lägenheter och således har flera olika möjligheter. Den ena lägenheten är en trea och den andra en fyra. Hela annonsen finns här.

c7e2l9ei_q100_h640_w960_mfile_cmonlyscaledown

4. Yngsjövägen, Åhus. Utgångspris: 2 300 000 kronor.
Foto: Din Mäklare Peter Olvsborn/Hemnet.
Villa från början av 1900-talet, belägen i bostadsområdet Transval. Tidskrävande renoveringar har skett. I dag är villan i modern stil med äldre detaljer bevarade. Här finns hela annonsen.

23465532

5. Alexandras väg, Ovesholm. Utgångspris: 1 750 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
Tidigare missionshus med byggnadsår 1892. Den 170 kvadratmeter stora villan rymmer fem rum och har efter renoveringar valt att behålla flera tidsenliga detaljer. Hela annonsen hittas här.

c9dadfaa-fc02-4020-a3de-c1960c3e9646

6. Skogsborgsvägen, Skepparslöv. Utgångspris: 1 050 000 kronor.
Foto: Mäklarhuset/Hemnet.
Rymlig villa med sex rum i Skepparslöv. Även källaren är inredd med ett rum. Ligger på lantligt läge med hagar och promenadvägar som grannar. För att se hela annonsen klickar du här.

1ib6j9dm_q100_h640_w960_mfile_cmonlyscaledown

7. Stenbacksvägen, Vä. Utgångspris: 4 600 000 kronor.
Foto: Din Mäklare Peter Olvsborn/Hemnet.
Villa byggd 2008 med inte mindre än fem sovrum. Den stora enplansvillan är välplanerad och rymlig samt har en pool utomhus. För att se hela annonsen klickar du här.

23441340

8. Åvägen, Åhus. Utgångspris: 3 700 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
Med utsikt över hamnen ligger denna villa på Äspet. Den 140 kvadratmeter stora villan rymmer sju rum och har en delvis insynsskyddad baksida. Här ser du hela annonsen.

23310878-2

9. Liarumsvägen, Liarum, Tollarp. Utgångspris: 3 900 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
Ullarps Storegård är till salu. En fyrlängad Skånegård där bostadsbyggnaden genomgått en helrenovering senaste åren. Bland annat komplett stall och belyst ridbana. Hela annonsen hittar du här.

a6f4c942-a180-401a-9305-1d31b43d7a14

10. Rännaregatan, Åhus. Utgångspris: 2 650 000 kronor.
Foto: Mäklarhuset/Hemnet.
Villa på Täppet med bra planlösning. Huset är på 130 kvadratmeter medan tomten även rymmer en ”oas” till trädgård. För att se hela bostadsannonsen klickar du här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: Efter butikskonkursen – Wallenbergs skor får ny ägare

För två veckor sedan gick Wallenbergs skor i konkurs. Nu är det klart vilka som kommer ta över.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.15:01, 15 september, 2017

KLART: Efter butikskonkursen – Wallenbergs skor får ny ägare
Wallenbergs skor har sålts efter konkursen.

För snart två veckor sedan gick Wallenbergs Skor AB i i konkurs tillsammans med ägarföretaget Anders Nilssons skor i Sölvesborg. Två butiker i Kristianstad stängdes direkt ner för inventering. Det var dels Wallenbergs Skor på Östra Storgatan och Ecco på Östra Boulevarden.

Sedan dess har konkursförvaltaren Erik Gabrielsson arbetat för att hitta en lösning där butikerna får lov att vara kvar. Nu är det klart att verksamheten får en ny ägare. Det blir Scorettgruppen som tar över.

– Det pågår en konsolidering i branschen och vi behöver ett nytt segment. Det är viktigt med en bredd. Scorettgruppen riktar sig mot en yngre kundkrets och jag tror att Wallenbergs har en annan kundgrupp. Det är roligt att butikerna kommer tillbaka till Kristianstad, säger Scorettgruppens vd, Peter Blomquist.

– Vi kommer under den närmsta tiden utvärdera hur vi skall vända Wallenbergs skor till ett lönsamt skokoncept. Jag har varit runt till samtliga butiker ihop med säljledare Lena Lindström för lära känna samtliga medarbetare, fortsätter han.

Deras mål är att finslipa Wallenbergs skor och ihop med skokompetens inom Scorettgruppen, kunna vässa konceptet och tillföra ett delvis nytt sortiment. Genom att köpa större volymer ska de kunna sänka inköpspriser och därmed öka marginalerna. Koncernen ska tillsammans med ett engagerat team av säljare nu vända trenden och göra skobutikerna mer lönsamma.

Det är fyra av de sex butikerna inom Wallenbergs skor som kommer att drivas vidare, tillsammans med med 20 medarbetare. Butiken i Malmö kommer att läggas ner. Man undersöker också ifall Ecco i Kristianstad kommer byta namn eller läggas ner.

– Vi för en dialog med fastighetsägarna. Det är inte till hundra procent säkert att vi kommer finnas kvar i de lokaler vi har i dag, säger Peter Blomquist.

Som en första åtgärd kommer Wallenbergs skor att ordna med en utförsäljning. På hyllorna ligger i dag 33 000 par skor till ett värde av 15 miljoner kronor. Det innebär att butikerna snart kommer att öppna igen.

– Vi önskar samtliga medlemskunder och skosugna invånare i Blekinge och Östra Skåne att komma till oss inom kort och göra en bra skoaffär. Vi kommer att ta emot de tillgodokvitto, presentkort med mera som Wallenbergs har utestående och självklart göra allt vi kan att för göra både gamla som nya kunder nöjda, säger Peter Blomquist.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De öppnar upp en ny leksaksbutik

I slutet av september öppnas en ny leksaksbutik upp i kommunen. ”Vi har tyckt att det saknats”, säger ägaren.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.21:13, 14 september, 2017

De öppnar upp en ny leksaksbutik
En leksaksbutik öppnar nu upp i Åhus. Foto: Pixabay.

Den 29 september öppnar en ny leksaksbutik upp i Åhus. Bakom den nya affären ligger Åhus Husvagnsexpo, som startar upp en andra verksamhet i de befintliga lokalerna på Stormgatan och således kommer ha lek och fritid under samma tak.

– Vi har väl under en längre tid tyckt att man saknar en sån här butik i Åhus. Det fanns en leksaksbutik, Barnlek, för ett antal år sen men den la ner. Och det var inte på grund av att det inte fungerade utan för att de inte hittade rätt lokal eller rätt plats. Så vi har tyckt att det saknats sedan dess, säger Joakim Norrman, VD på Åhus Husvagnsexpo.

För drygt ett år sedan övergick tankarna om en leksaksbutik till handling och till slut kom man i kontakt med leksakskedjan Lekextra, och beslutade sig för att öppna upp Lekextra i Åhus.

– De är en samordnare av många leverantörer inom leksaksbranschen. På så vis fick vi kontakt med flera av de större leverantörerna och kan köpa leksaker, förklarar Joakim Norrman.

Leksaksbutiken i Åhus kommer vara 200 kvadratmeter stor och har varit möjlig då Åhus Husvagnsexpo gjort om sin verksamhet. Man har nämligen slutat sälja nya husvagnar och husbilar – för att istället enbart ägna sig åt reparationer och service samt att sälja tillbehör och begagnade fordon.

– Vi har nu flyttat hela vår tillbehörsbutik för husvagnar bort till den lokalen där vi tidigare hade husvagnar. På så vis får vi leksaksbutiken i förarsätet, vid huvudentrén till parkeringen.

Familjeföretaget, som funnits sedan 1973, kommer bestå av samma personal i husvagns- och leksaksbutiken. Men medan Joakim Norrman fortsatt har huvudansvaret för husvagnsdelen – med Mathias och Christian i tillbehörsbutiken samt Ingvar och Lasse i verkstan – kommer frun Ros-Marie Norrman, tillsammans med Linda Persson, styra över Lekextra-butiken.

– Vi hoppas och tror verkligen att det saknats i Åhus – en riktig leksaksbutik, avslutar Joakim Norrman.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng