VECKANS FÖRETAG

Klassiska företaget: ”Det är lite annorlunda”

Sedan 1980-talet har besökare flockats till hamnen i Åhus för att köpa glass. Det udda, men framgångsrika, konceptet är minst lika populärt när året skrivs 2017. ”Jag tror att det är för att det är lite annorlunda”, säger ägaren Martin Sjölin.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.21:02, 12 augusti, 2017

Klassiska företaget: ”Det är lite annorlunda”
Glassbåten har funnits i Åhus i cirka 30 års tid. Foto: Robert Rosén.

I drygt 30 års tid har Glassbåten legat i Åhus hamn. År efter år, sommar efter sommar, har besökarna lockats ner till båten för att avnjuta en glass på de kluckande vågorna.

– Den kom hit som en gammal fisketrålare som gick i pension, då byggde man om den så att den blev ett glasskafé. Det var väldigt innovativt på den tiden, nån gång på 80-talet. Så drev man det som ett glasskafé här. Men då låg den längre ut i hamnen och var i stort sett ensam i hamnen. Så den är litegrann förgrunden till allt liv med myller i hamnen, för då fanns det ingenting här, förklarar Martin Sjölin, som sedan 2003 är ägare till Glassbåten.

Där i början av 2000-talet hade Martin Sjölin själv inga planer på att börja arbeta med glass. Efter att ha sagts upp från sitt jobb som försäljare, sedan han råkat ut för en allvarlig bilolycka, beslutade han sig dock för att köpa båten i hamnen. Det kom dock inte att dröja många år innan han åkte på en ordentlig mina. År 2006, bara två veckor innan jul, sjönk nämligen Glassbåten. Efter att ha fått hjälpa av kommunen att påskynda bygglovet för en ny glassbåt kunde dagens båt stå färdig lagom till sommaren 2007.

– Men det var förenat med stora kostnader, både att skrota den gamla och bygga den nya. Men å andra sidan. Nu har vi mycket fräschare lokaler, rinnande vatten och avlopp, vilket vi inte hade innan, då var det septitank. Vi har enligt alla konstens regler. Men framförallt flyter den. Det är en otänkbar konstruktion som inte kan sjunka. Det är ganska gott för magsåret, jämfört med den gamla båten, där länspumparna gick i ett, säger Martin Sjölin.

Foto: Robert Rosén

Den nuvarande båten är tio år gammal. Foto: Robert Rosén.


Under Martins ledning
har Glassbåten genomgått fler förändringar än bara det yttre, med en helt ny båt. Övertagandet klaffade med att Åhus alltmer började bubbla upp som en turistort, i samband med framförallt Åhus Beachhandboll Festivals framväxt. Tidigare köpte Glassbåten även in restpartier utav glass, vilket innebar att återförsäljaren kunde skifta. I dag kommer istället våfflorna från Våffelbagaren i Kristianstad (”Det är helt enkelt för att det är de bästa”) medan glassen kommer från Engelholms Glass och är en äkta gräddglass.

– Det är ett familjeägt företag i tredje generationen. Det är fortfarande så litet att man kan påverka som lite större kund. Man kan säg: ”Jag tycker ni ska ta fram den smaken”, så gör de sitt yttersta för att få fram det. Man är med. Det är inte ett stort multinationellt företag, som berättar vad vi ska ha att sälja, utan lite mer tvärtom.

I dag har entreprenören och mångsysslaren Martin Sjölin, som även arbetar som deltidsbrandman och driver ett ved- och gasolföretag, 13 stycken anställda på Glassbåten. På våren kommer några nya in och lärs upp av ungdomar som sedan tidigare har säsongserfarenhet på båten, och så rullar det på i år efter år.

– Man har ju hållit på med detta i några år, så man har sett generationer komma och gå. Den ena generationen har mer arbetsmoral än den andra och den andra generationen har blivit mer curlad än någon annan generation och så vidare.

Foto: Robert Rosén

På båten finns Ängelholmsglass fullsortiment. Foto: Robert Rosén.

 

– Så det är en utmaning varje sommar att styra personalen mot det mål jag har med mitt företag. Att de står här och representerar ett 30 år gammalt, välkänt företag. Och min önskan är att de ska göra det på bästa sätt. Så att våra kunder väljer glassbåten igen. För här var det professionellt, snyggt, trevligt och rent, förklarar Martin.

På båten serverar de anställda omkring 35 glassmaker per år (2017 är det 36 smaker) från öppningsperioden vid påsk fram till att man stänger ner Glassbåten, då sensommaren övergått till höstrusk i september eller oktober.

– Startskottet är alltid påskhelgen om vädret tillåter. På mina 14 år är det väl två påskhelger som vi inte har öppnat, på grund av att det varit vinter. Det har varit snö nån påsk och ordentligt med minusgrader nattetid nån påsk. Vi ligger ju på vatten. Vatten och avlopp pumpas ut och in, så det fryser. Så det är praktiskt omöjligt att öppna om det är minusgrader.

En sommar likt den 2017 får sin naturliga effekter på försäljningen, då frånvaron av sol och värme gör att färre besökare beger sig ut för att äta glass i vattnet. Läget i hamnen gör dock att Martin Sjölin tror att man inte är lika väderkänslig, som om man hade varit placerade nere vid stranden. Även om han är tydlig med att ”stranddagarna” behövs för att hålla uppe försäljningen tror han att Glassbåten i Åhus i dag är så pass etablerad att folk besöker den ändå.

Foto: Robert Rosén

Mer än 10 ton glass säljs varje år. Foto: Robert Rosén.

 

På ett år uppskattar Martin att Glassbåten har mer än 50 000 besökare och säljer omkring 60 000 glassar – vilket innebär att man gör av med 10 ton glass per år. Anledningen bakom Glassbåtens popularitet är flera, även om dess historik säkerligen spelar lite extra roll.

– Jag tror att det är för att det är lite annorlunda. För detta var den första. Nu finns det ju nån glassbåt i Sölvesborg  och det fanns tidigare i Karlshamn. Men detta var originalet, i Åhus. Att man gick ut och satt på en båt och hade vatten omkring sig. Jämfört med innan när man alltid stått på land nånstans och ätit sin glass. Detta var lite annorlunda och det har levt kvar. Du går fortfarande ut på vatten och kör det förbi en båt känner du att det gungar till lite. Där är ju starten.

– Sen för att få igång någonting måste du börja nånstans. Om man levererar rullar det på litegrann. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt, utan ett koncept kan faktiskt fungera av sig själv litegrann. Men det krävs lite tur, mycket arbete och att man har en högkvalitiatv produkt. Och det anser jag att vi har, avslutar Martin Sjölin.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nytt bostadsprojekt – bygger 20 lägenheter

Tio stycken parhus kommer att byggas.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.10:58, 21 november, 2017

Nytt bostadsprojekt – bygger 20 lägenheter
20 nya lägenheter träder fram i Norra Åsum. Foto: Pressbild/OBOS.

Byggföretaget OBOS startar ett nytt projekt i Norra Åsum. De kommer nämligen bygga tio parhus, på 107 kvadratmeter, i samhället. Någonting som innebär att 20 nya lägenheter kommer träda fram.

Parhusen kommer byggas enligt konceptet Start Living – vilket innebär att det bland annat blir i två plan, färdiga trädgårdar och gemensamt miljöhus. I samband med byggandet kommer OBOS också vara med och rusta upp en stor lekplats som finns i närheten av parhusen.

LÄS MER: KLART: De bygger 60 bostäder i Hammar

– Det finns många fördelar med att bo i bostadsrätt. Vi tror att vår kundgrupp letar efter ett boende som ger känslan av det egna huset, samtidigt som det mesta redan är färdigt. Man kan bara flytta in och får mer tid över till sådant som man tycker är roligt. Det är den förhoppningen vi har för våra kunder, säger projektutvecklaren Daniel Holmberg i ett pressmeddelande.

Byggstarten är planerad till sommaren 2018 medan inflyttningen beräknas kunna ske redan under hösten 2018.

Försäljningen av bostadsrätterna drar igång 30 november.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Vit måndag – en motpol till köphetsen

Ett svenskt företag har skapat den nya trenden som ett alternativ. "Är här för att stanna".

Matilda Larsson

Kl.12:31, 20 november, 2017

Vit måndag – en motpol till köphetsen
Foto: Repamera.

Henning Gillberg har tillsammans med Sofie Olsson startat kampanjen White Monday som infaller den 20 november 2017.

Tillsammans driver de företaget Repamera som är ett e-serviceföretag som hjälper kunder att laga kläder. Du kan läsa mer om Repamera i intervjun som 24Malmö nyligen gjorde här.

Syftet med White Monday är att vara en motpol till Black Friday som i år infaller den 24 november, då många butiker har stora reor för att locka till konsumtion.

Flera svenska företag har startat ett samarbete med Repamera för att uppmärksamma den vita måndagen. Bland annat Sellpy, Myrorna, Karma, Hygglo, K-märkt och Flow Cup är samarbetspartners för White Monday.

Kampanjen White Monday startades upp på bara två veckor men har redan hunnit få stort genomslag.

– Vi var på TV4s Nyhetsmorgon i morse och efteråt kom Alice Bah Kuhnke fram och sa att hon tyckte det var en jättekul idé, sa Henning Gillberg till 24Malmö tidigare i dag.

Hur tror du att White Monday kommer utvecklas i framtiden?
– Jag tror det är här för att stanna. White Monday vill ge konsumenter ett alternativ till att köpa nytt. Folk gillar detta. Nästa år kommer det vara ännu större, säger Henning Gillberg.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLICKTOPPEN

Gård var den populäraste bostadsannonsen

Här är bostadsannonserna i Kristianstads kommun som flest besökte på Hemnet vecka 45.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.16:06, 19 november, 2017

Gård var den populäraste bostadsannonsen
Flera gårdar återfinns bland de populäraste bostäderna.

5d431ea0-c47f-11e7-8b51-e78c94710c7e

1. Hallingavägen, Legeved, Fjälkinge. Pris: 3 850 000 kronor.
Foto: Mårtensson Mäklare/Hemnet.
En gård med mycket potential och stora ytor. Biarean på 744 kvadratmeter erbjuder förvaring men kan även fungera till verksamhet eller mindre djurhållning. Boningshus med anor från 1914. Här är hela annonsen.

LÄS MER: FI:s omstridda förslag klart: Skärpt amorteringskrav

bild1

2. Segesholmsvägen, Segesholm, Vittskövle. Pris: 1 200 000 kronor.
Foto: Kronofogden/Hemnet.
En villa vars anor sträcker sig hela vägen tillbaka till 1845, men som byggdes om på 1990-talet. Den 143 kvadratmeter stora villan ligger 3,5 kilometer från Vittskövle. Säljes på exekutiv auktion. Hela annonsen finns här.

23891995

3. Strövägen, Norra Strö, Färlöv. Pris: 4 750 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
1909 byggdes Axbrogård som nu är till salu. I priset ingår två bostadshus och cirka 12 hektar med mark. Stall och egen ridbana finns. I dag driver ägarna bed and breakfast på gården. Hela annonsen läser du här.

4mpjtum5k0me6i93

4. Oravägen, Äsphult, Linderöd. Pris: 5 200 000 kronor.
Foto: Skånegårdar/Hemnet.
Ännu en gård som är till salu. Gården är belägen på Linderödsåsen och har hela 26 hektar mark – fördelat på skog, åkrar, bete och dammar. Boningshuset ligger i sin tur på 170 kvadratmeter. Här är hela annonsen.

23946526

5. Fjälkestadsvägen, Fjälkestad, Kristianstad. Pris: 1 150 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
En liten villa på 73 kvadratmeter i Fjälkestad. Huset rymmer tre rum och är enligt mäklaren smakfullt renoverat. Beläget med närhet till naturen. För att se hela bostadsannonsen klickar du här.

sfdfaa761792fb74188abb8251e3f83f638_x

6. Knottvägen, Åhus. Pris: 3 995 000 kronor.
Foto: HusmanHagberg/Hemnet.
Bland tallarna på Täppet ligger den friliggande villan som kan fungera såväl som permanent bostad eller fritidshus. Fem rum finns i den moderna villan som även har ett litet gästhus. Här finner du hela annonsen.

mdiynnwwmdawndi5mjm4mnw5ng

7. Killebodavägen, Stora Sandvik Killeboda, Arkelstorp. Pris: 3 495 000 kronor.
Foto: Svensk Fastighetsförmedling/Hemnet.
Ett vinterbonat fritidshus som rymmer fyra rum och vars tomt är på 3 660 kvadratmeter. Huset byggdes 2012 och ligger alldeles intill sjön. Hela bostadsannonsen finner du här.

sfda8a8be745de74fd2a5d5417339df474f_x

8. Fältvägen, Gamla Näsby, Kristianstad. Pris: 3 295 000 kronor.
Foto: HusmanHagberg/Hemnet.
Beläget på en hörntomt ligger den stora familjevillan, som totalt har sex rum. Villan byggdes 1998 och för köparen är det bara att flytta in. Som granne finns en park. Här kan du läsa hela annonsen.

mdiynnwwmdawndizntm2nxw5ng

9. Kämpavägen, Viby, Kristianstad. Pris: 795 000 kronor.
Foto: Svensk Fastighetsförmedling/Hemnet.
En liten villa med fyra rum och en stor tomt (2 020 kvadratmeter). Det finns gott om förvaringsmöjligheter och trädgården är enligt mäklaren perfekt för den med gröna fingrar. Hela annonsen finns här.

cfe42160-c566-11e7-8b51-e78c94710c7e

10. Bofinksvägen, Åhus. Pris: 4 900 000 kronor.
Foto: Mårtensson Mäklare/Hemnet.
Trivselhuset som mäklaren menar är ett av de finare på Täppet. Den stora enplansvillan har även en rymlig altan, utomhusjacuzzi och en friliggande friggebod. Hela bostadsannonsen läser du här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De gör storsatsning i Åhus värd 50 miljoner kronor

Det lokala företaget kommer att göra en storsatsning i Åhus värd 50 miljoner kronor.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.19:30, 15 november, 2017

De gör storsatsning i Åhus värd 50 miljoner kronor
KLF gör en stor investering i Åhus.

En ny spannmålsterminal ska anläggas i Åhus, som ett samarbete mellan Kristianstads Lagerhusförening (KLF) och Swedish Agro. De har tillsammans bildat företaget Swedish Grain Terminal som nu tar över den befintliga verksamheten vid hamnen. Målet är att bygga en anläggning som fördubblar kapaciteten till att kunna hantera 100 000 ton spannmål.

– Hamnen i Åhus är av stor strategisk betydelse för KLF och den har en potential, som vi nu till fullo kan utnyttja genom avtalet med Swedish Agro. Den gemensamma investeringen är ett uttryck för ekonomiskt ansvarstagande gentemot våra medlemmar och den säkrar att vi nu kan bygga den mest effektiva, moderna och flexibla anläggningen till gagn för svenska lantbrukare, säger Erik Wildt-Persson, vd i KLF i ett pressmeddelande.

Det är en stor investering som ska göras. Cirka 50 miljoner kronor beräknas byggnationen kosta, enligt uppgifter till Kristianstadsbladet. Om ungefär ett år kommer de att börja bygga, vilket innebär att anläggningen kan stå klar inför skörden år 2019.

Swedish Agro sysselsätter 137 medarbetare och har huvudkontoret i Kalmar. KLF sysselsätter 30 medarbetare och har sitt huvudkontor i Kristianstad.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Succéföretaget startade i Kristianstad – omsätter över 300 miljoner kronor

Wikan Personal startade sin verksamhet i Kristianstad för bara sex år sedan. Nu är de närmare 800 anställda och omsätter över 300 miljoner kronor. Här är vd:ns förklaring till succén.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.20:52, 12 november, 2017

Succéföretaget startade i Kristianstad – omsätter över 300 miljoner kronor
Wikan Personal, Dan Samuelsson. Foto: Henrik Nordell

Framgångshistorien om Wikan Personal tog sin början år 2011. Det var då Dan Samuelsson och Stefan Johansson tog beslutet att starta eget företag inom bemannings- och rekryteringsbranschen tillsammans med fem andra kollegor. Kristianstad och Tomelilla blev platserna för de första två kontoren.

– Vi jobbade inom bemanning, men kände att vi ville göra det på vårt eget sätt. Människorna är det som är viktigast för oss. Vi ska finnas lokalt på orterna och vi träffar våra kunder varje vecka. Det är viktigare att behandla våra anställda och kunder väl än att få in den där sista vinstkronan, säger Dan Samuelsson, vd för Wikan Personal.

LÄS MER: Eko-hallen storsatsar – ska expandera med tio nya butiker

Företaget är inriktat på två verksamheter. Det ena är att de hjälper till med rekrytering. Det vill säga att hjälpa företag att hitta kompetenta personer inom allt från yrkesarbete till tjänstemannetjänster.

– Vi har ett stort nätverk och är bra på att hitta rätt människor. Företag som expanderar och behöver få tag på mer kompetens, har inte alltid tiden att själva ta hand om rekryteringsarbetet. Då kan vi hjälpa till, säger Dan Samuelsson.

Den andra verksamheten är inom bemanning. Företaget har närmare 800 personer anställda och har sedan starten hjälpt tusentals människor till ett nytt arbete.

– Vi jobbar i huvudsak med längre uppdrag, som varar i månader eller halvår på varje plats. Det kan exempelvis vara en industri som jobbar på säsong och där de behöver extra personal under en period. När företag växer, kan det också vara en fördel att till en början hyra in personal, säger Dan Samuelsson.

Vad är fördelarna med att anlita ett bemanningsföretag, jämfört med att anställa direkt?
– Genom inhyrning så kan båda arbetsgivaren och arbetstagaren se ifall det fungerar bra på arbetsplatsen. Det blir också en ekonomisk fördel och en trygghet, ifall företaget inte skulle behöva personalen längre. Som anställd på företaget hade man då troligen fått gå ut i arbetslöshet, men som inhyrd försöker vi att matcha personen med uppdrag hos våra andra kunder, säger Dan Samuelsson.

 

Wikan Personal. Vd, Dan Samuelsson.

Kristianstads-kontoret ligger centralt i staden på Götgatan. Foto: Henrik Nordell

 

Varje vecka tar Wikan Personal emot cirka 1 000 ansökningar digitalt, som de går igenom för att hitta rätt person till rätt kund. Svårigheten att få tag på personal varierar mellan yrke och vilken kunskap som krävs.

– För yrken där det inte krävs några större förkunskaper och går det fortfarande ganska bra, men ju mer specialinriktat yrket är desto svårare blir det. När vi tittar i backspegeln så har vi dock löst de flesta behoven, säger Dan Samuelsson.

Företaget har vuxit kraftigt sedan starten år 2011. Sedan dess har de sexfaldigat sin omsättning och har nyligen kvalificerat sig till att vara ett Gasellföretag. Det vill säga ett bolag som har fördubblat sin omsättning jämfört med de senaste fyra åren och som vuxit organiskt.

– Vår filosofi är att alltid göra ett bra jobb och på det sättet inte tappa några kunder. Då behöver man inte hela tiden jaga nya kunder utan kan ta nya uppdrag i lagom takt.  I Kristianstad har det senaste året cirka 120 företag använt sig av våra tjänster. Det är också en kvalitetsstämpel att kunderna väljer att anlita oss år efter år, säger Dan Samuelsson.

Vad tycker de anställda om er?
– Vi ser att en del kommer tillbaka efter att ha jobbat för oss tidigare. Det visar att de trivs hos oss. De rekommenderar också Wikan Personal till vänner och bekanta. Det viktiga är att våra kunder och våra anställda trivs. Vi ska vara stolta över det arbete vi gör, säger Dan Samuelsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng