”Tycker att vi är en komplett anläggning”

EM-deltävlingen på Åsum Ring blev en succé för arrangörerna. Efter tävlingarna hyllades anläggningen av Internationella Kartingförbundet. ”Nu tyckte de att vi är en komplett anläggning”, säger Tobias Groth, ordförande i Kristianstad Kartingklubb.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.15:02, 31 juli, 2017

”Tycker att vi är en komplett anläggning”
Arrangerade Kristianstad Kartingklubb är mycket nöjda med helgens EM-deltävling. Foto: Robert Rosén.

I helgen avgjordes kartingens sista EM-deltävlingÅsum Ring. Tävlingen blev dessvärre ingen succé för de lokala förarna, men arrangerande Kristianstad Kartingklubb är trots det nöjda med helgens arrangemang.

– Det gick väl bra, måste jag väl säga. Det var inga konstigheter egentligen under hela tiden. Sen finns det alltid saker att putsa till varje år. Vi hade lite nytt folk vi på banan då, som är lite oerfarna. Det är lite smågrejer som behöver justeras. Men i det stora hela var det ytterligare ett snäpp upp i arrangerandet, jämfört med förra året. De var mycket nöjda CIKFIA (Internationella Kartingförbundet reds. anm.). Jag har inte hört något negativt från i stort sett nån, så det var nog väldigt bra, säger Tobias Groth, ordförande i Kristianstad Kartingklubb.

LÄS MER: BILDEXTRA: Förarna finslipar inför mästerskapet

Du nämnde att det var ett snäpp upp i arrangemanget. På vilket sätt?
– Ännu mer saker som fungerade. De var väldigt imponerade över att vi lyckats bygga upp en läktare, få dit el och att kommunen asfalterat infarten. Det är saker som inte varit riktigt bra innan. Men nu tyckte de att vi är en komplett anläggning. Den är extremt professionellt med extremt hög standard.

Även om anläggningen nu lovordas finns det saker och ting som Tobias Groth menar kan förbättras till framtida arrangemang på Åsum Ring.

– Vi har ju ett nytt miljösystem, där vi ska sortera ut så mycket som möjligt. Där märkte att vi det gick bättre de sista dagarna och att det tar några dar för många att fatta hur man ska sortera. Sen behöver vi bli bättre på att schemalägga städning och avfallshantering. Det blir ju några ton sopor.

Med såväl SM- som EM-tävlingar avklarade ser nu Tobias Groth ljust på framtiden, där flera spektakulära evenemang är att vänta på Åsum Ring.

– Vi är till 90 procent muntligt lovade att få köra VM i OKJ. Där är inte något datum satt, men det blir nån gång i september. Sen för vi diskussioner om ett par andra Europatävlingar, i X3 och Rotax, men de är inte klara än.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Motormännens kritik: Ojämlikhet orsak till kvinnors nackskador

Dubbelt så vanligt att kvinnor drabbas.

Matilda Larsson

Kl.12:55, 23 januari, 2018

Motormännens kritik: Ojämlikhet orsak till kvinnors nackskador
Foto: Wikimedia Commons.

Kvinnor råkar ut för whiplash-skador dubbelt så ofta som män.

Trots det, används det fortfarande ingen krockdocka som motsvarar en genomsnittlig kvinna vid krocktester. Det gör att de tester som utförs med krockdockor blir missvisande för kvinnor, enligt Motormännens Riksförbund.

Krockdockor har funnits sedan femtiotalet och de utvecklas ständigt.

Euro NCAP, som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor i dag. De representerar bland annat en genomsnittlig man och en nedskalad version av den manliga testdockan som likställs som en kvinna.

Men Motormännens Riksförbund riktar kritik mot krockdockorna.

– Det går inte att bara skala mannen upp och ner, utan det finns andra skillnader, till exempel muskler och struktur kring nacke, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Enligt forskningschef Astrid Linder på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är det en förklaring till att kvinnor oftare drabbas av whiplash-skador.

Den genomsnittliga kvinnan är cirka en decimeter kortare än mannen vilket gör att de delar på ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe.

Tillsammans med forskarkollegor på Chalmers har Astrid Linder tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Prototypen är den enda i sitt slag i hela världen, enligt Motormännen.

– Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och därför är det rimligt att krocksäkerheten för bägge ingår i den här stjärnmarkeringen. Nu när det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, avslutar Carl Zeidlitz.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Rekord för begagnade bilar – här är modellerna som säljer bäst

"Fortsätter att vara ett populärt val bland köpare".

Matilda Larsson

Kl.10:02, 22 januari, 2018

Rekord för begagnade bilar – här är modellerna som säljer bäst
Foto: Arkiv

Totalt såldes 1 179 904 begagnade bilar under 2017.

Försäljningen av begagnade bilar ökade med 1 661 bilar, 0,1 procent, vilket   gör att 2017 stod för ett nytt försäljningsrekord inom begagnatmarknaden, enligt KVD Bilpriser.

– Redan under 2016 kunde vi se försäljningstillväxten stagnerat och vår prognos för 2017 var att försäljningen skulle minska snarare än öka. Trots det kan vi återigen se ett nytt försäljningsrekord under 2017, framförallt efter ett starkt första kvartal, säger Jonas Björkman, vd på Bilpriser.

Enligt KVD Bilprisers rapport slog även dieselbilar nytt säljrekord.

Under 2017 såldes mer begagnade dieselbilar än någonsin på den svenska begagnatmarknaden, då försäljningen ökade med 7,4 procent jämfört med föregående år.

Bensinbilar är fortfarande populärast på begagnatmarknaden, trots att försäljningen sjönk med tre procent. Sett till procentuell ökning har dock elbilar och elhybrider stått för en kraftig uppgång med 32,1 procent, respektive 90,7 procent. Totalt såldes 694 elbilar under 2017.

– Dieselbilar fortsätter att vara ett populärt val bland köpare trots den rådande debatten om dieselförbud. Samtidigt exploderade elbilsförsäljningen under förra året och det, tillsammans med den kraftiga ökningen av antalet sålda bensin- och elhybridbilar, indikerar att folk ändå blivit påverkade i sitt val av bil. Det ska dock kommas ihåg att elbilar fortfarande är väldigt ovanliga på begagnatmarknaden, säger Jonas Björkman.

De 15 populäraste bilmodellerna (2017) på begagnatmarknaden:

1. Volvo V70
2. Volkswagen Golf
3. Volkswagen Passat
4. Saab 9-5
5. Audi A4
6. Saab 9-3
7. Ford Focus
8. Volvo V40
9. Audi A6
10. Opel Astra
11. Volkswagen Polo
12. Renault Clio
13. Volvo V50
14. Skoda Octavia
15. Volvo V70

Fakta



Om statistiken:

Bilprisers statistik över begagnade bilköp under 2017 i Sverige är preliminär och hämtas från statistikföretaget Vrooms sammanställning från Bilregistret transaktionsdata. Sammanställningen görs vanligtvis en månad efter kvartalets slut för att få med samtliga bilköp, även de köp där ägarskiftet skett via det gula registreringsbeviset. I denna sammanställning saknas de köp som registrerats sent under december månad 2017.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Undersökning visar: Här är de drygaste bilförarna

Nu är det framröstat vilka bilmärken som har de trevligaste – och otrevligaste bilägarna.

Matilda Larsson

Kl.19:00, 18 januari, 2018

Undersökning visar: Här är de drygaste bilförarna
Foto: Wikimedia Commons.

Alla bilförare har säkerligen upplevt medtrafikanter som har varit mindre respektfulla mot andra i trafiken, oavsett vilken typ av bil de kör.

Men nu visar det sig att det finns en bilägargrupp som är mer dryga än andra.

Det är den brittiska tv-kanalen Dave som nyligen har gjort en undersökning som visade att bilförare som kör BMW är mest otrevliga, som Metro först rapporterade.

Tv-kanalen intervjuade över 2 000 personer för att ta reda på vilket bilmärke och bilmodell som retar upp flest, där 56 procent röstade på BMW som det drygaste märket.

På en osmickrande andraplats kommer förare som kör Range Rover och på tredjeplats kommer Audi TT, enligt undersökningen.

Undersökningen tog också reda på vilka bilförare som man istället ansåg var trevligast, där komiskt nog brittiska MINI hamnade på en förstaplats, som numera ägs av BMW.

På en andraplats av de trevligaste bilförarna var bilförare som kör Ford Fiesta och på tredjeplats Ford Focus.

Bilarna med drygast förare:
1. BMW M3 (56%)
2. Range Rover (48%)
3. Audi TT (43%)
4. Mercedes-Benz C-class (37%)
5. Ford Transit Van (36%)
6. Porsche 911 (31%)
7. VW Golf (20%)
8. Vauxhall Corsa (18%)
9. Nissan Qashqai (15%)
10. Vauxhall Astra (15%)

Bilarna med trevligast förare:
1. MINI (35%)
2. Ford Fiesta (32%)
3. Ford Focus (32%)
4. Toyota Yaris (30%)
5. Fiat 500 (28%)
6. VW Polo (27%)
7. Renault Clio (25%)
8. Nissan Micra (25%)
9. Peugeot 208 (23%)
10. Citroen C3 (23%)

Undersökningen visar också att 61 procent av de tillfrågade anser att deras bil har en personlighet och 53 procent erkände att de har namngett sin bil.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu är det enklare att ta körkort

Det blir lättare att ta körkort. Samtidigt ökar kostnaden för att förnya körkortet.

Matilda Larsson

Kl.10:56, 16 januari, 2018

Nu är det enklare att ta körkort
Foto: Pixabay.

Från och med den 1 januari 2018 blev det enklare att ta körkort.

De avgifter som tidigare varit separata, har nu bakats ihop och flera avgifter har tagits bort.

Tidigare behövde du både ansöka om och betala för körkortstillstånd, godkännande för respektive handledare och sedan betala för tillverkningen av körkortet. Det blev en totalkostnad på minst 350 kronor, med endast en handledare. Det nya priset är istället 250 kronor.

– För den som planerar att ta körkort blir det billigare, enklare och du kan sätta igång betydligt snabbare, sade Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen till Aftonbladet.

Anledningen till avgiftsändringen motiveras med färre inbetalningstillfällen, samt en enklare och snabbare ansökningsprocess, enligt Transportstyrelsens hemsida.

Eftersom Transportstyrelsen inte längre behöver vänta på inbetalningen, kan handläggningen börja så fort ansökningen har skickats in.

Dessutom har organisationen bakom körkortshanteringen ändrats.

Tidigare var Vägverket den centrala körkortsmyndigheten och länsstyrelsernas 21 myndigheter, var regionala körkortsmyndigheter. I dag är det endast Transportstyrelsen som har ansvaret för körkortsverksamheten, som nu nästan är helt digitaliserad, enligt Transportstyrelsen.

Dock kommer Transportstyrelsen fortfarande få in samma summa pengar.

Avgiften för att tillverka körkortet höjs från 150 kronor till 250 kronor, vilket även påverkar de som ska förnya sitt körkort.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då kommer plogbilen till dig

Vilka vägar har högst prioritering när snön faller? Trafikverket har svaret på vilka gator som skottas först - och sist.

Matilda Larsson

Kl.06:38, 16 januari, 2018

Då kommer plogbilen till dig
Foto: Bildbyrån.

Natten till tisdagen fall det snö över stora delar av Skåne, något som ställde till det i trafiken på flera håll. Många ställer sig då frågan: När kommer plogbilen hit? Här har du svaret.

Trafikverket skriver på sin hemsida att det som främst avgör hur snabbt plogbilen kommer är hur trafikerad vägen är.

Vägarna är indelade i klass 1-5 för att avgöra vilka vägar som har högst prioritering och om det ska läggas sand eller salt på vägen.

På de vägar som räknas till standardklass 1, har plogbilen två timmar på sig att ploga sträckan när en centimeter snö har kommit. Inga sådana vägar finns dock inom Kristianstad.

För vägarna med klass 2 har plogbilarna tre timmar på sig att ploga, efter att det fallit en centimeter med snö. Det gäller bland annat motovägen E22 samt väg 21 (Hässleholm-Kristianstad) och väg 118 (mellan Kristianstad och Åhus).

På vägar med standardklass 5 har plogbilen istället sex timmar på sig att ploga efter att tre centimeter snö har fallit.

På gång- och cykelvägar ska snöskottning påbörjas vid två centimeters snödjup och ”plogningen ska fortsätta så länge det snöar med två eller fyra timmars intervall”, skriver Trafikverket.

Dessutom måste minst 75 procent av gång- och cykelvägens bredd vara plogad.

Enligt Trafikverket kan dock de verkliga tiderna skilja sig från de normaltider som har satts. Även ”extrema väderleksförhållanden” gör att plogbilen har svårt att uppfylla kraven, enligt Trafikverkets hemsida.

För att se hur vägarna skottas hos dig, klicka här.

Fakta



Vem plogar hos dig?
Kristianstad: Svevia

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng