VECKANS IDROTTSPROFIL

Landslagscyklisten Hanna Nilsson: ”lite av ett genombrottsår”

Den 25-åriga cyklisten Hanna Nilsson från Kristianstad är mitt uppe säsongen som utvecklats till hennes genombrottsår. Nyligen kom hon hem från tävlingar i Italien och Frankrike där hon var med i toppen. 24kristianstad träffade henne under den 10-dagars långa semestern i Sverige.

Filip Edvardsson

Filip Edvardsson

Kl.15:00, 30 juli, 2017

Landslagscyklisten Hanna Nilsson: ”lite av ett genombrottsår”
Foto: Filip Edvardsson

I en lägenhet på Sommarlust i Kristianstad besöker vi Hanna Nilsson. En tjej med fötterna på jorden, men med ett stort fokus på att nå sina mål som cyklist. En sport hon varit aktiv inom i 15 år. Och det hela började som för många andra. Hon tog efter en av sina föräldrar.

– Min pappa började cykla när jag var 10 år. Läkarna sa att han behövde röra mer på sig, och då hängde jag med ut. Jag tyckte antagligen att det var roligt direkt då jag aldrig funderat på att sluta.

LÄS MER: Från Fjälkinge till SSL – Jonathan Nilsson lever Innebandy-drömmen

Detta trots att sporter som redskapsgymnastik, friidrott och tennis lockade, kunde det inte mäta sig med glädjen hon kände på cykeln. Något som håller i än idag. Men det var inför gymnasievalet som den första riktiga satsningen gjordes. Detta då hon valde att gå på ett cykelgymnasium i Vansbro, en liten by i Dalarna. En flytt som inte var helt lätt, men som formade henne till den personen hon är idag.

– Det var lite skakigt i början när man blev lämnad själv utan sina föräldrar i de djupa skogarna i Dalarna. Man kan säga att jag fick gå den hårda skolan då jag fick ta hand om allting själv och göra alla sysslor så som att städa och tvätta. Nu i efterhand är jag dock glad att jag fick den erfarenheten tidigt i livet.

Efter tre år i Dalarna var det dags att ta karriären till nästa nivå. Efter att ha spenderat alla ungdomsår hos Kristianstad Cykelklubb, representerade hon Staffanstorps Cykelklubb under ett par säsonger. När sedan Åhus CK startades valde hon direkt att återvända till sin hemstad.

– Jag kände att jag ville hem och köra för ett lokalt lag igen. Då passade Åhus av anledningen att de hade en bra fungerande verksamhet.

Som svensk cyklist måste du alltid vara skriven i en förening i Sverige, men det hindrar inte dig från att representera utländska lag. Ett steg som Hanna Nilsson inte var rädd för att ta.

Inför säsongen 2014 skrev hon på för det belgiska laget Autoglas Wetteren, ett lag som inte var ett proffslag utan det blev hennes utländska klubblag. I vilket fall var det ett stort steg i karriären.

– Jag åkte dit för att jag ville bli en så bra cyklist som möjligt och få så bra förutsättningar som möjligt till det.

Dock kom möjligheten inför säsongen 2016 då ett proffslaget var intresserad av att ha henne i sitt lag. Hon nappade direkt och skrev på ett kontrakt med Lensworld-Zannata-Etixx Cycling Team. Ett av 30 proffslag runtom i Europa. Senare visade det sig att hon bara skulle stanna där en säsong. En säsong som var präglad av motgångar.

– Jag hade en jobbig säsong där då jag var skadad i knät och missade fyra månader av tävlingar på grund av det. Så det gick inte riktigt som planerat.

Trots det skadefyllda året skulle ett erbjudande dyka upp i november som hon inte tvekade länge på att tacka ja till. Den Slovenska proffsklubben BTC City Ljubljana hörde av sig trots den motiga säsongen och erbjöd henne ett-års kontrakt. En möjlighet Hanna Nilsson inte kunde tacka nej till då hon hört mycket positivt om klubben.

–  De är på samma nivå som mitt tidigare lag. De är Sloveniens enda lag och får väldigt mycket stöttning. De är en statsangelägenhet och man vill väldigt mycket med laget, sade hon till Kristianstadbladet när flytten blev klar i november förra året.

Beslutet skulle visa sig bli starten på hennes genombrottssäsong. Efter flera fina lopp i World Tour-deltävlingarna kom höjdpunkten när hon i juli fick chansen att köra Giro d´italia samt La Course. Dock kunde en start uteblivit då hon var med om en olycka strax innan loppen.

– Vårt lag i Slovenien håller i ett motionslopp, så vi i laget stod på startlinjen för att få ett bra träningspass och visa upp laget. När det var tre mil kvar till målet körde jag på en knöl i vägen och flög av cykeln. Jag slog i huvudet, men som tur var hade jag inte brutit någonting. Dock fick jag stanna kvar på sjukhuset till dagen efter för att se att allt var bra med nacken och huvudet.

Just då kände hon att det inte var någon fara. Men med facit i hand påverkades hon mer av fallet än vad hon ville tro.

– Jag tillät inte mig själv att känna efter. Jag skulle snart delta i tävlingar som tillhör de största som finns inom sporten. Jag kunde inte missa dem.

Och det var just de tävlingarna hon längtat efter. Först ut var Giro d´italia. Ett etapplopp fördelat på tio dagar som sträcker sig genom hela Italien där man kör 100 till 140 kilometer om dagen. Efter tuffa lopp lyckades hon sluta på en 14:e plats. Några dagar senare var det dags för La Course som körs i Frankrike, även det en av de mest prestigefyllda tävlingarna i världen. Detta trots att man kan ifrågasätta varför damerna enbart har en delsträcka på en dag som tävling, medan herrarna kör en tre veckor lång Tour. Men nog om det, hon lyckades ta en 10:e placering. Något som inte många hade trott inför säsongen.

– Det skulle väl vara min tränare som hade trott att det var möjligt.

Topplaceringen var ett faktum och Hanna Nilsson är numera ett namn att räkna bland topplaceringarna. Och genom den fina prestationen har hon nu blivit uttagen att representera Sverige under EM i Danmark nästa vecka. Där ska hon köra ett linjelopp, alltså ett lopp med gemensam start. Men i mästerskapet är det laget för ”jaget” som är hennes inställning.

– Jag åker inte för mitt egna resultat. Den banan passar mig inte alls då den är väldigt platt. Jag är bäst när det är mycket stigningar, framförallt när det är klättringar uppför. Men banan passar andra cyklister i laget så jag kör för att hjälpa dem till bra placeringar.

Det som kan vara det mest imponerande med Hanna Nilsson är hennes målmedvetenhet. De flesta hade nog inte klarat av pressen att bo utomlands i nio månader, för att träna och tävla. Samtidigt som bland annat pojkvännen finns kvar i Sverige. Men för henne har det inte varit något större problem.

– Jag är ju hemma ibland och han brukar åka ner en gång om året för att hälsa på. Ibland går det en månad och ibland tre innan vi ses, så man får passa på att njuta av stunden när vi är med varandra. men det blir mycket Skype, det kan jag säga.

Trots den långa tiden som kan gå mellan att de träffas, har det aldrig funnits tankar på att ge upp.

– Nej jag har aldrig tänkt den tanken. Sen blir det mycket lättare då jag också håller på med cykling, fast på motionärs-nivå, berättar pojkvännen Glenn Nilsson, som till vardags jobbar som snickare i Malmö där han är bosatt.

En kontrast mot flickvännens jobb som proffscyklist. Trots kontraktet med laget i Slovenien, och deltagandet i de stora tävlingarna, är det ingen glamourös sport att hålla på med rent ekonomiskt. Utöver sin fasta lön från laget får de prispengar för varje lopp de kör. Pengarna man tjänar in delas dock upp mellan lagmedlemmarna, även om det inte handlar om några stora summor.

– När jag slutade på tionde plats förra veckan i Frankrike fick jag 200 Euro. Det är inte så att vi har det särskilt lyxigt. Det laget som vann Giro d´italia vann ungefär 6000 Euro för tio dagars hårt slit. Om man jämför med de som vann herrarnas Tour de France fick det laget 700 000 Euro, berättar Hanna Nilsson.

Det pågår ständigt en debatt om hur klyftan ska minska mellan herrar och damer inom cyklingen. Vissa tävlingar har dock tagit ett stort steg i rätt riktning.

– En del tävlingar har tagit sig i kragen och jämnat ut prispengarna. Men det är faktiskt de större tävlingarna, tillexempel de jag nyss kört, som släpar efter och inte ändrar det.

Detta är en av många tankar hon har inom sporten, men även allmänt. Därför valde hon för några år sedan att skapa en blogg. Där kan hon skriva av sig om allt mellan himmel och jord efter tävlingar.

– Om jag gjort ett dåligt lopp och hamnat på en dålig placering, då ser folk bara resultatet eftersom man inte kan läsa om loppet någonstans. På hemsidan kan jag därför ge folk en uppfattning om loppet, om det hänt något som orsakat placering eller liknande. Sen vet jag att en del vill följa mig och då är det ett bra sätt att berätta för alla hur jag har det och vad jag gör.

Blickar hon in i framtiden är det OS i Tokyo 2020 som är det stora målet. Förhoppningsvis lyckas hon kvala in till ännu ett stort mästerskap, och kanske till och med hamna i toppen. Vem vet vilken väg karriären tar?

Under tidigare mästerskap hon kört har hon inte varit att räkna med i toppen. Då har hon i första hand hjälpt storstjärnan Emma Johansson som numera har slutat till topplaceringar.

Nu är frågan vem som tar över platsen som Sveriges cykeldrottning. Just nu finns det ingen svar, men en sak är säker. Hanna Nilsson har alla förutsättningar för att lyckas med det.

Här kan du gå in och följa Hanna Nilsson i hennes fortsatta karriär.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

JUST NU: Vattenläcka i Kristianstad

I centrala Kristianstad är det en akut vattenläcka.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.13:46, 21 november, 2017

JUST NU: Vattenläcka i Kristianstad
Försörjningen av dricksvatten är just nu avstängd. Foto: Arkiv.

En vattenläcka har uppstått på JH Dahlsgatan i centrala Kristianstad. Kommunen meddelar att dricksvattnet i området vid JH Dahlsgatan och Östra Storgatan därför är avstängt.

För närvarande pågår en reparation, vilken man bedömer kommer pågå fram till klockan 16. Kommunen lyfter även fram att det fortsatt kan finnas luft i ledningarna efter reparatörsarbetet, och att vattnet kan vara missfärgat. Boende bör därför kontrollera färgen på vattnet innan de använder disk- eller tvättmaskinen.

Medan dricksvattenförsörjningen är avstängd finns vatten att hämta vid en brandpost, i korsningen av Tyggårdsgatan och Östra Storgatan.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Förhandlingarna klara – så mycket höjs hyrorna med

Hyresgästföreningen och ABK är överens.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.13:09, 21 november, 2017

Förhandlingarna klara – så mycket höjs hyrorna med
ABK och Hyresgästföreningen har förhandlat färdigt. Foto: Arkiv.

Hyresgästföreningen meddelade på tisdagen att man nått en överenskommelse med AB Kristianstadsbyggen (ABK), det kommunala bostadsbolaget.

Efter att förhandlingarna nu är klara står det klart att hyrorna i snitt kommer höjas med 0,85 procent från och med den 1 januari 2018.

LÄS MER: Ny rapport: De har sämst ekonomi i Kristianstad – och högst boendekostnad

– Vi är glada att tillsammans ha nått en överenskommelse och som alltid är förhandlingen en avvägning mellan företagets behov och hyresgästernas intressen. Uppgörelsen är också ett bevis på att den svenska förhandlingsmodellen fungerar, säger Emma Bryanton, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne, i ett pressmeddelande.

Då hyrorna i Kristianstad sätts efter en modell – där hyran beräknas utifrån kvalité i fastighet och lägenhet samt diverse egenskaper – kan hyreshöjningarna variera i en och samma fastighet. Det med anledning av att storleken och standarden skiljer sig åt mellan lägenheterna.

– Fastighetsägarnas rekordstora vinster och de fortsatt låga räntorna bör innebära låga hyreshöjningar. Samtidigt medger uppgörelsen en fortsatt satsning på underhåll, säger Emma Bryanton.

I kronor kommer hyreshöjningen ligga på 0-90 kronor för hyresgästerna.

– För att klara av vår ökade nyproduktion och vårt fortsatt stora underhållsbehov hade vi egentligen behövt en större ökning, även om räntan är historiskt låg, säger Henrik Strand, VD för ABK.

Sammanlagt äger och förvaltar ABK cirka 8 900 lägenheter i kommunen.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BUDGETEN 2018

Nu ska miljarderna fördelas i Kristanstad

Kommunfullmäktige fattar beslut om budgeten.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.09:10, 21 november, 2017

Nu ska miljarderna fördelas i Kristanstad
Kommunfullmäktige kommer anta ett budgetförslag på tisdagen. Foto: Arkiv.

På tisdagsmorgonen är det dags för kommunfullmäktige i Kristianstad, på vilket man ska fatta ett beslut kring kommande års budget.

2018 rör det sig om sammanlagt fem miljarder kronor som fullmäktige ska fördela till de olika nämnderna, vilka i sin tur fattar beslut kring fördelningen inom respektive nämnd.

LÄS MER: Investeringar för närmare en miljard kronor i Kristianstad

LÄS MER: Så ser majoritetens förslag ut

Förutom den styrande majoritetens – Socialdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet – budgetförslag har ytterligare fyra budgetförslag lämnats in. Medan Moderaterna, Kristdemokraterna och Åhuspartiet har ett gemensamt förslag har Sverigedemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ett varsitt.

Beslutet kring vilken budget som kommer gälla i Kristianstad 2018 är årets viktigaste i kommunfullmäktige, då det styr vad som ska prioriteras kommande år.

Kommunfullmäktige startar klockan 09:00 och kan följas via webbsändningen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: Här är årets julklapp 2017

För 30:e året i rad har utnämnandet gjorts.

Viktor Jerner

Viktor Jerner

Kl.07:52, 21 november, 2017

KLART: Här är årets julklapp 2017
Foto: Arkiv/Public Domain Pictures

Nu står det klart att valet av årets julklapp 2017 faller på elcykeln.

Valet speglar svenskarnas medvetenhet för miljö och hälsa, samt viljan att vara fri, meddelade HUI på tisdagsmorgonens presskonferens.

Varje år sedan 1988 har HUI, Handelns utredningsinstitut, utsett årets julklapp inför den stundande julhandeln. Klappen ska uppfylla följande tre kriterier:

  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
  • Produkten ska representera den tid vi lever i

Andra produkter som på diverse spelsajter spåddes vara sannolika kandidater i år var resor, smarta klockor, powerbank, skidor, drönare och prenumerationer på streamingtjänster.

Under presskonferensen där julklappen presenterades meddelade även HUI att det väntas bli en ny rekordjul handelsmässigt.

Fakta



Årets julklapp från starten 1988 – 2017:

2017: Elcykeln
2016: VR-glasögon
2015: Robotdammsugare
2014: Aktivitetsarmband
2013: Råsaftcentrifugen
2012: Hörlurar
2011: Färdigpackad matkasse
2010: Surfplatta
2009: Spikmatta
2008: En upplevelse
2007: GPS-mottagaren
2006: Ljudbok
2005: Pokerset
2004: Platt-tv
2003: Mössa
2002: Kokbok
2001: Verktyg
2000: DVD-spelare
1999: Bok
1998: Datorspel
1997: Elektroniskt husdjur
1996: Internetpaket
1995: CD-skiva
1994: Mobiltelefon
1993: Parfym
1992: TV-spel
1991: CD-spelare
1990: Wok
1989: Videokamera
1988: Bakmaskin

Källa: HUI.se

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Storsatsningar i Skånes kollektivtrafik

Dubbeldäckartåg, elektrifierade bussar och nya sträckor till superbussarna är bara några satsningar.

André Kvist

André Kvist

Kl.17:07, 20 november, 2017

Storsatsningar i Skånes kollektivtrafik
Från vänster Nicklas Ljungström (MP) och Stefan Svalö (S), kollektivtrafiknämnden Region Skåne. Foto: André Kvist/24Malmö.

Ingen som passerat Lunds centrala delar har kunnat undgå att lägga märke till det stora arbetet med spårvägen som ska gå mellan centralen och forskningsstationerna MAX IV och EES. Eller missat Malmös superbuss på linje 5. För att inte tala om Landskronas eldrivna buss som går genom stan.

Satsningarna på kollektivtrafiken slutar inte där. ”Förutsättningarna finns” säger de rödgröna när de presenterar sina planer och berättar om nästa års budget. De hänvisar till den stora ökningen av resandet som har skett på tåg och bussar, från drygt 60 miljoner resor vid millenieskiftet till 160 miljoner förra året.

– Vårt mål är att fördubbla marknadsandelarna till 2030 och att 8 av 10 ska vara nöjda med Skånetrafiken om åtta år, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Region Skåne.

Främst längs västra Skåne ser man möjligheter för kollektivtrafiken att ta över från den motordrivna trafiken. Ett svar på tal är de dubbeldäckade tåg som kommer gå från Helsingborg till Österport i Köpenhamn. Enligt planen ska de vara trafikredo i december 2020.

– Den långväga resenären sätter sig på övervåningen. Den som reser kortare eller med bagage sitter där nere. Vi behöver en kapacitetsförstärkning och med detta kan vi få ett nettotillskott på 2-300 passagerare per tåg, säger Stefan Svalö.

Om fem år ska det finnas tolv dubbeldäckartåg vilket är en investering på 1,8 miljarder kronor.

Arbetet med spårvägen i Lund är i full gång, som tidigare nämnt, man planerar att de sju spårvagnsset som just nu upphandlas ska börja rulla 2020.

Superbussarna kommer med stormsteg. Den nuvarande sträckan i Malmö, linje 5, beskrivs som en framgångssaga av vice ordförande Nicklas Ljungström (MP). Han berättar att ytterligare sju linjer ska byggas ut fram till 2027 i Malmö.

– Nästa etapp vilket är linje 8 som planeras till nästnästa år. Därefter följer linjerna 2,4,5,6,9 och 10, säger han.

Även Helsingborg ska få sina superbussar. Det ska bli tre busslinjer med eldrift, varav den första har trafikstart 2019.

Hur ser ni på att byggandet av dessa sträckor och de framtida sträckorna kommer påverka trafiken?

– Det kommer att påverka, det måste till framkomlighetslösningar vilket vi tar med städerna för att vara samspelta hela vägen, men det kommer märkas tydligt, säger Nicklas Ljungström.

– Självklart ska vi ta hänsyn till bilister på något sätt men det handlar om att ge möjligheter. Att på sikt skapa bilfria innerstäder. Det är väldigt stora förändringar men kollektivtrafiken ska ha företräde, det är oerhört viktigt att bussen kommer fram, säger Stefan Svalö.

Nästa år kommer Öresundstågen börja sin välbehövliga upprustning. Tågen ska modernas in- och utvändigt. Samt så ska Wifi-problemen åtgärdas med ett nytt system.

– Det är välbehövligt och på tiden, vi har haft en del bekymmer med toaletter och brist på bagageutrymmen, säger Svalö och nämner även problem med trådlöst internet.

Varje upprustning kostar drygt 5 miljoner per tåg, berättar Linus Eriksson, Skånetrafikens trafikdirektör. I januari kommer det första nygamla tåget att börja rulla.

Det finns även planer att satsa på elektrifiering i Malmö och Landskrona (inklusive Ven) redan nästa år.

– Målet är att 2018 ska alla fossildrivna bussar var borta. Nästa steg är att göra dem elektriska i städerna, noll utsläpp och tysta, säger Ljungström.

Fakta



Budget.

Ytterligare 231,5 miljoner kronor i ökat regionbidrag.

Budget 2018 omfattar 5 841 miljoner kronor.

De senaste två åren har det blivit ett underskott främst på grund av gränskontrollerna vid Hyllie och Kastrup. Förra året gick man minus 60 miljoner kronor. I år är prognosen att det blir minus 30 miljoner kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng