Grand Prix-loppet fyller 60 år – firar stort på lördagen

I morgon blir det stor utställning på Grand Prix-muséet vid Råbelöf slott. Då firar man att det var 60 år sedan tävlingen för sista gången avgjordes på Råbelöf-banan. "Hela världseliten var här", säger Jonas Bruzelius.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.13:07, 14 juli, 2017

Grand Prix-loppet fyller 60 år – firar stort på lördagen
Så här såg det ut när Sir Stirling Moss körde en Grand Prix-bil på en utländskt motorfestival år 2006. Foto. Brian Snelson / Creative-Combon linsens

Det var år 1957 som sista Grand Prix-loppet kördes på Röbelöfbanan i Kristianstad. Ferrari och Maserati deltog med sina stall och sportbilar och där fanns även förare med Jaguar och Porsche. Efter drygt sex timmar och 145 varv stod Stirling Moss som vinnare. För att hylla denna historiska tävlingen kommer det på lördagen att arrangeras ett jubileum.

– Här körde de sportbilar och motorcykel på 1950-talet. Det hölls VM med sportvagnar. De var tre lopp för bilar och sju lopp för motorcyklar. Hela världseliten var här. Tänk dig att världskända förare i fräcka sportbilar snurrade inne i staden, säger Jonas Bruzelius.

Hans pappa Rickard Bruzelius var brandman på den tiden och hjälpte till vid banan. Då började han att samla på bildelar i en villa i Vinslöv. För några år sedan tog man beslutet att öppna ett museum och hittade en bra lokal på Råbelöf gods, alldeles i närheten av kyrkan. Nu drivs den av en förening som i morgon håller i jubileet. Det kommer att bjudas på ett späckat program.

– Vi har bjudit in folk med sportvagnar och TT-motorcyklar. De kommer att få köra upp på en scen som vi byggt och där bilarna och motorcyklarna presenteras. 25 förare som körde på 1950-talet är särskilt inbjudna. Det ska också vara en tävling där de kör på banan två varv på tid. Det vill säga att den som håller jämnast hastighet vinner, säger Jonas Bruzelius.

Besökarna kommer att mötas av affischer från 1950-talet och får möjlighet att ta en guidad rundtur med en Volvo-buss från år 1957. Hela dagen kommer att gå i nostalgins tecken och som en hyllning till motorsporten. För att få det hela att gå runt kommer 30 funktionärer att ställa upp. Dessutom hjälper Fjälkinge scoutkår till med lika många folk.

– Det är är något som vi har planerat i ett helt år. Vi hoppas nu på att det blir ett bra väder. Vi räknar med att det kommer cirka 1 500 – 2 000 besökare, säger Jonas Bruzelius.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Här ska de sätta upp åtta nya fartkameror

Åtta nya fartkameror ska få bilister att sakta ner. Snart kan de aktiveras.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.12:28, 16 september, 2017

Här ska de sätta upp åtta nya fartkameror
Nya fartkameror kan snart aktiveras i Kristianstad. Foto: ARNE FORSELL/Bildbyrån.

För två år sedan tog Trafikverket beslutet att sätta upp nya fartkameror i Kristianstad. Det är totalt åtta kameror som ska fotografera fortkörare längs väg 118 på en sträcka mellan Rinkaby och Maglehem. Installationerna är på plats och inom kort räknar myndigheten med att kamerorna ska sättas igång. Det skriver Kristianstadsbladet.

– Det är en effektiv metod för att få ner hastigheten, vilket räddar liv, säger Kristina Johansson ,utredare för trafiksäkerhet i region Syd, till tidningen.

Trafikverket tar beslut om 250 nya fartkameror varje år och de placeras i områden med mycket trafik och där risken för olyckor är stor. Varje fartkamera kostar ungefär en halv miljon kronor att bygga. Av dem som fotograferas är det ungefär en tredjedel som kan identifieras och lagföras.

Redan för flera år sedan uppmärksammades väg 118 som en sträcka där många kör för fort. Enligt en artikel från Sverige Radio gjorde polisen därför en insats med att sätta upp en mobil fartkamera. Problemen var störst i områden där det endast är tillåtet att köra 30 kilometer per timme.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

I helgen kan du provköra elbil – de ställer ut på torget

I helgen finns chansen att provköra en elbil. Flera företag kommer att ställa ut på torget i Kristianstad.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.22:24, 15 september, 2017

I helgen kan du provköra elbil – de ställer ut på torget
Elbilar ställs ut på stora torg i Kristianstad.

Arrangemanget med miljöbilarna kommer att ta plats på Stora Torg i Kristianstad under lördagen (klockan 10-15). Det är en del av framtidsveckan som nu genomförs i kommunen.

Stadens nybilshandlare kommer att finnas på plats med de senaste modellerna av hybridbilar och elbilar. Ett av de företag som ställer ut är Förenade Bil i Kristianstad.

– Vi kommer att ha med vår BMW i3. Det är en mindre elbil som besökarna kan få lov att provköra i helgen. Vi kommer också att ta med vår superbil BMW i8. Det är en hybridbil med bensin- och elmotor, säger Lars Leffler på Förenade Bil.

Är det ett stort intresse för elbilarna?
– Det går starkt framåt och säljs allt fler hybridbilar. Det är billigare att ladda med el än att köra med exempelvis diesel. Dessutom finns det en miljöaspekt att de har mindre utsläpp, samtidigt som bilarna tillverkas i miljöcertifierade fabriker. Det är också väldigt komfortabelt att köra elbil, eftersom att den är helt tyst. Det enda ljudet som hörs är från däcken, säger Lars Leffler.

På Stora torg kommer det också att finnas el -och hybridbilar från Volkswagen, Toyota, Volvo, Renault, Peugeot och Mercedes. Dessutom är C4 energi på plats och erbjuder provkörning av elbilarna i solbilspoolen. Även Skånetrafiken ställer ut med sin evenemangsbuss och ”Agenda 21” ordnar en tävling.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Klart med miljözoner – snart dieselförbud 

Regeringen har gett grönt ljus för miljözoner i städer och därmed ett framtida dieselförbud. 

Anders Nilsson

Anders Nilsson

Kl.12:00, 14 september, 2017

Klart med miljözoner – snart dieselförbud 
Bild: Flickr/Johan Wessman

Sveriges kommuner kommer ha möjlighet att införa miljözoner från och med 2020, därmed är ett dieselförbud aktuellt inom en snar framtid.

– Barn ska också kunna andas ren luft. För att förbättra luften i städerna får kommunerna nya möjligheter att införa miljözoner, sa statsminister Stefan Löfven i sin regeringsförklaring.

Transportstyrelsen kom ut med ett förslag i slutet av 2016 som innebär att två sorters miljözoner införs, miljözon 2 och 3.

Miljözon 2 omfattar personbilar, lätt lastbil och lätt buss och måste uppfylla Euro 6 om fordonen drivs av diesel, eller Euro 5 för bensinfordon.

Miljözon 3 omfattar personbilar, motorcyklar, moped klass I, lätta och tunga lastbilar, måste bussar. De lätta fordonen måste drivas av el eller vätgas, samt de tunga fordonen måste drivas av väte eller el, eller är en elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.

Först ut med miljözonerna kommer vara Stockholm.

– Jag är glad för att vi nu får möjlighet att införa miljözoner och få bort de värsta dieselbilarna och få ordning på luften i Stockholm, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd till DN.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så många mil kör invånarna i nordöstra Skåne

Så mycket har bilresande i Kristianstad med omnejd.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.14:01, 13 september, 2017

Så många mil kör invånarna i nordöstra Skåne
Ny statistik visar hur bilresandes ökar.

Bilresandet i landet ökade i snitt med tio mil per invånare förra året jämfört med 2015. Det visar statistik från länsstyrelsernas samarbetsorgan RUS.

– Det körs mer än någonsin och transportarbetet med bil har aldrig varit högre, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys, till Nyhetsbyrån Siren.

Förra året var den totala körsträckan för alla fordon som var i trafik 6,7 miljarder mil. Det blir 673 mil per invånare.

Invånarna i Kristianstad kör 727 mil, vilket är en ökning med cirka 3 procent jämfört året innan. Även i grannorterna har bilresandet ökat. I Hässleholm kör man i genomsnitt 749 mil per invånare och år.

I Bromölla kör de 733 mil, Östra Göinge 772 mil och Osby 766 mil. I Skåne är det Sjöbo som sticker ut mest med över 900 körda mil per invånare och år.

– Utifrån vår statistik kan man dra slutsatsen att en av orsakerna är att det finns fler personbilar i trafik än någonsin och att antalet bilar ökar mer än befolkningen. Vi har dock inte gjort några analyser till orsaker bakom detta, säger Anette Myhr.

Text: Nanna Jami

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Platt fall för Volvo i dieseltest

Den tyska biltidningen Auto Motor & Sport har granskat hur mycket kväveoxid som olika bilmodeller egentligen släpper ut och en av Volvos modeller hamnar i botten av listan. 

Anders Nilsson

Anders Nilsson

Kl.14:12, 8 september, 2017

Platt fall för Volvo i dieseltest
Foto: Volvo

Tyska Auto Motor & Sport har tillsammans med brittiska Emission Analytics gjort ett stor test av dieselbilar. De har testat hur mycket kväveoxid bilarna släpper ut jämfört med de officiella värden som tillverkarna uppger.

Officiellt får dieselbilar som är klassade som den senaste avgasnormen, Euro 6, enbart släppa ut 80 milligram kväveoxid per kilometer (60 för bensinbilar). Enligt Volvo själva släpper deras populära SUV, XC90 D5, ut 57,5 gram per kilometer men i verkligheten är det 878 gram. Utsläppen är 15 gånger så stora som de officiella värdena, med andra ord släpper XC90 ut betydligt mer än de lagstadgade gränsvärdena.

Volvo själva har inte velat bemöta uppgifterna från Auto Motor & Sport.

Trots detta är Volvo XC 90 inte längst ned i listan, av de 45 modeller som testades släpper Renault Captur 1,5 dCi ut 1336 mg/km, vilket är värst av alla. Även modellen Renault Escape DCI 160 släpper ut 1222 mg/km, samt Subaru Outback 2,0D som släpper ut 1133 g/km,  vilket placerar dem i botten av listan.

I andra änden av listan finns BMW 520d i topp. Modellen släpper ut 28 mg/km, vilket är långt under de kraven som finns idag, även om de anger 13,1 mg/km som officiellt värde. Två och trea på listan är Mercedes E 220d, samt Volkswagen Passat 1,6 TD Bluemotion som släpper ut 41 mg/km, respektive 49 mg/km.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng