Här är butikerna som nobbar C4 Shopping | Nyheter i Kristianstad- 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Här är butikerna som nobbar C4 Shopping

Flera stora kedjor säger i dagsläget nej till att öppna i verksamhet i det nya shoppingcentrat C4 Shopping i Kristianstad. Det visar en undersökning som 24kristianstad.se har genomfört.

Henrik Nordell

Kl.19:55, 16 april, 2017

Här är butikerna som nobbar C4 Shopping
Ett flertal stora kedjor meddelar att de inte har någon plan på etablering vid C4 Shopping.

Under de senaste dagarna har 24kristianstad.se berättat om flera företag som ska öppna i det nya shoppingcentrat i Hammar i Kristianstad. Flera kända kedjor har däremot valt att inte etablera sig där, medan andra fortfarande funderar. Här är några av de verksamheter som i dagsläget inte kommer öppna i C4 Shopping:

De två stora snabbmatskedjorna McDonalds och Burger King har inga planer på att finnas i det nya handelsområdet. Båda har sedan tidigare verksamheter i Kristianstad.

– Burger King har just nu en mycket hög etableringstakt men det finns ännu många vita fläckar på kartan, C4 är en av dem. Dock finns inget avtalat om etablering men vi fortsätter att hålla ögon och öron öppna för möjligheter, säger Merit Öhring på Burger King.

Ett flertal telebutiker har också valt att inte öppna i C4 Shoppning, bland dem Tele2 och 3butikerna. Inte heller Kjell och Company som i dag finns inne i centrala Kristianstad har planer på att etablera sig i nya shoppingcentrat.

– Vi har valt att inte öppna i C4 Shopping. Vi har sedan tidigare en butik i Kristianstads centrum och vi kommer att låta den ligga kvar där. Självfallet kommer vi att följa utvecklingen för C4 Shopping med spänning och det är inte omöjligt att vi i framtiden öppnar en butik där, men så som det ser ut i nuläget nöjer vi oss med vår city-butik, säger Karl Emil Nikka, pressansvarig på Kjell och Company.

Sedan tidigare har Lagerhaus, Starbucks, Team Sportia, Elgiganten, Clas Ohlsson och Naturkompaniet meddelat att de inte har planer på att etablera sig i C4 Shopping.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Konditoriet lägger ner – kan försvinna inom ett år

Ett anrikt konditori är på väg att försvinna från Kristianstad. Hyreskontraktet har sagts upp.

Henrik Nordell

Kl.21:13, 24 maj, 2018

Konditoriet lägger ner – kan försvinna inom ett år
Malmströms conditori på Långebrogatan har sagt upp sitt hyreskontrakt. Foto: Arkivbild

För inte så länge sedan kom beskedet att Wahlquist Conditori gick i konkurs och därefter fick nya ägare. Nu kan ytterligare ett anrikt konditori i Kristianstad försvinna. Det handlar om Malmströms conditori med lokaler vid Långebrogatan. De har nyligen sagt upp sitt hyresavtal med kommunen.

Avtalet kommer att löpa fram till i juni nästa år. Det innebär att det 92 år gamla konditoriet kan stänga igen portarna någon gång under det kommande året. Det är något som Kristianstadsbladet var först att berätta om.

LÄS MER: EXTRA: De tar över det konkursdrabbade kaféet i centrum

– Vi blir äldre. Förr eller senare känner man att man inte orkar hur mycket som helst. Vi börjar jobba klockan två varje natt, är här till morgonen och sedan förbereder vi på kvällarna, säger en av ägarna, Lars Hagman till Kristianstadsbladet.

Kaffe, te, kakor, tårtor och smörgåstårtor är några av de bakverk som säljs på konditoriet. Ännu är det inte klart när de kommer att stänga.

– Vi har kunder som kommer hit och fikar varje dag, säger Lars Hagman till Kristianstadsbladet.

24kristianstad.se har varit i kontakt med konditoriet, men ägarna har inte varit tillgängliga under dagen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Stor invigning när nya butikskedjan öppnade i Kristianstad

En ny butikskedja har i dag öppnat portarna i Kristianstad. "Det har bubblat i staden", säger Mattias Wik.

Henrik Nordell

Kl.18:44, 24 maj, 2018

BILDEXTRA: Stor invigning när nya butikskedjan öppnade i Kristianstad
Det var en minst sagt lång kö då Lager 157 invigdes på torsdagen. Foto: Henrik Nordell

Sedan flera månader tillbaka har det varit klart att klädbutiken Lager 157 ska etablera sig i Kristianstad. I dag öppnade de portarna på handelsområdet Härlöv med en stor invigning. Tusentals människor stod i kö för att komma in i den nya butiken. Redan en och en halv timme innan öppningen ställde sig de första kunderna vid entrén.

– Det är jättebra att de öppnar här, då slipper vi åka till Malmö för att handla. De har bra plagg till bra priser, sade Maria Nilsson, en av de första i kön.

LÄS MER: Butikskedjan avslöjar – därför väljer de Kristianstad

– Jag har aldrig hört talas om dem innan, men det är kul att se vilket utbud de har, sade Minna Rönnberg Mykkänen som var där med sin pojkvän Linus Eriksson.

Bara under de senaste tre åren har Lager 157 öppnat ett 20-tal nya butiker. De expanderar därmed kraftigt. Det strategiska läget är en anledning till att de valt Kristianstad som stad att etablera sig på. Nu har de tagit över en 1100 kvadratmeter stor lokal.

I april månad fick de tillträde och sedan dess har de arbetat med att renovera, bygga inredning och få alla kläderna på plats. Totalt åtta personer har anställts samt en del extrapersonal.

– De har gjort ett bra jobb med att få allt på plats. Personalen är väldigt peppade på att öppna. När jag kom ner hit från Värmland så var det full fart och de delade ut flyers på stan, säger Mattias Wik på Lager 157.

Hur känns det inför invigningen?
– Det är lite som inför en match eller en tävling, alltid lite nervöst. Men vi har märkt hur det har bubblat i Kristianstad, lite mer än vad vi är vana vid.

Kan du beskriva ert koncept?
– Vi vill förändra modebranschen genom att inte alltid vara först med catwalkmodet och de extrema kläderna. Hos oss är basplaggen kärnan, med kläder som ska hålla länge. Man ska kunna köpa ett par jeans eller t-shirt och vilja ha på sig det på skolgården eller på jobbet, säger Mattias Wik.

Visionen som butiken utgår ifrån kallar de för ”vårt sanna jag” och består av fyra grundbultar. Det ena är att det ska vara enkelt, men inte simpelt. Exempelvis att inte lägga ner massor med pengar på exklusiva reklamplåtningar, som sedan påverkar priset på kläderna.

Det är också viktigt för dem att ”mötas på riktigt” genom att ha fysiska butiker, att skapa relationer där alla parter blir vinnare samt att fokusera på hållbarhet.

– Vi köper aldrig in mindre än 10 000 plagg och vi i skeppar stora containrar. På det sättet sparar vi på transporterna och miljön. Det är viktigt för oss att vara kostnadseffektiva, det bygger hela vår affärsidé på. Vi förhandlar ner priserna och gör stora inköp. Genom att dela på vinsten (med kunderna) kan vi sedan hålla ner priserna på plaggen, säger Mattias Wik.

Se alla bilderna från invigningen här nedanför:

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Gallerian i topp i ny undersökning

Galleria Boulevard får en topplacering när citygalleriorna rankas. Kunderna har själva fått sätta betyg.

Henrik Nordell

Kl.20:00, 22 maj, 2018

EXTRA: Gallerian i topp i ny undersökning
Gallerian rankas som en av landets bästa citygallerior. Foto. Arkivbild

I Markets nya undersökning ”Köpcentrumrapporten” rankas de citygallerior som är bäst i landet. Där tar Kristianstad och Galleria Boulevard en av topp-platserna efter att betygen har sammanställts. Kunderna själva har fått tycka till om bland annat utbud och parkeringsmöjligheter.

– Vi har klättrat från plats 28 upp till sjätte plats bland handelsplatserna (södra Götaland). Vi jobbar ständigt för ett levande centrum och lyssnar till vad både kunderna och butikerna vill ha. De som kommer hit ska överraskas, säger Linda Borgström, centrumchef för Galleria Boulevard.

LÄS MER: EXTRA: Kristianstads centrum topprankat ”Unika butiker”

I oktober är det fem år sedan Galleria Boulevard öppnade i hjärtat av Kristianstad. Allt från klädbutiker till biograf, restauranger, kaféer och inredningsbutiker flyttade in. Det var en jätteinvestering av fastighetsbolaget Steen & Ströms värd cirka en miljard kronor.

Antalet besökare har sedan dess hållit i sig från år till år. Hela 5,7 miljoner besökte gallerian förra året. Det är lika mycket som köpcentrat Väla utanför Helsingborg.

– Nu arbetar vi mer med sociala medier och det påverkar flödet. En viktig faktor är också att vi ligger centralt och har ett varierat utbud. Nu satsar vi mer på barnfamiljerna med BR Leksaker som har flyttat in och ett lekland som ska byggas upp. Vi jobbar för att hela city ska leva, där folk ska kunna shoppa eller ta en fika, säger Linda Borgström.

Upplevelser och samarbeten med andra aktörer är ytterligare en nyckel till framgången. Senast under våren var butikerna med och visade sina kläder i en spektakulär modevisning. Nu till sommaren är nya projekt på gång.

– Inför fotbolls-vm kommer vi att ha aktiviteter genom ”Heja Sverige”, där fotbollsföreningar från Kristianstad är med, säger Linda Borgström.

Fler verksamheter förväntas också att flytta in. En av dem är Friskis och Svettis som den 18 juni kommer att dra igång sitt nya gymcenter ”Friskis City”. De har vuxit i antalet medlemmar och behövde större lokaler att vistas i.

Fakta



Galleria Boulevard tar sjätteplaceringen i södra Götaland, men hamnar även på topplistan för hela Sverige. Där tar de plats nummer tio i Köpcentrumrapporten. Här är hela den nationella topplistan:

  1. Mitt i city, Karlstad

  2. Vimpeln, Alingsås

  3. Kupolen, Borlänge

  4. Utopia Shopping, Umeå

  5. Smedjan, Luleå

  6. Guldsmeden, Hudiksvall

  7. Affärshuset Storken, Alingsås

  8. Kvarnen, Mjölby

  9. Gallerian Nian, Gävle

  10.  Galleria Boulevard, Kristianstad


 

Köpcentrumrapporten 2018 har tagits fram av branschtidningen Market. De har intervjuat 3 400 personer, som fått berätta varför de väljer att shoppa på en viss handelsplats. Även Härlöv hamnade långt upp på listan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Nu öppnar nya matkedjan – Sverigepremiär i Kristianstad

Kristianstad får Sveriges första 7-Eleven Deli. "Jag tror stenhårt på konceptet", säger franchisetagaren Robert Pettersson.

Henrik Nordell

Kl.19:57, 21 maj, 2018

EXTRA: Nu öppnar nya matkedjan – Sverigepremiär i Kristianstad
7-Eleven Deli är snart redo att ta emot sina första gäster. Foto: Henrik Nordell

I veckan kommer det att bli Sverigepremiär för en ny matkedja. Det är 7-Eleven Deli som snart slår upp portarna i centrala Kristianstad. De har tagit över de lokaler där House of Bagels tidigare fanns.

Entreprenören bakom stans nya matställe är Robert Pettersson som under tio års tid har drivit Pressbyrån på Hässleholm Centralstation.

LÄS MER: EXTRA: Matkedjan etablerar sig i centrala Kristianstad

– Detta är ett helt nytt koncept för Sverige. Vi kommer att ha fokus på mat och dryck. Du ska kunna få en pastasallad, en pizza eller paj som vi tillagat från grunden i vårt kök. Det är på take away-delen som vi hoppas att bli stora, där har vi vårt signum.

– En stor grej tror jag kommer bli våra pizzor. Vi har fått provlaga mat i veckan och de är riktigt bra. Om kunderna prövar den en gång så kommer de att komma tillbaka. Den mat vi har ska vara tillagad med kärlek och med kvalitet, säger franchisetagaren Robert Pettersson.

Just nu är det full fart med att få allting på plats. Layouten i lokalen har de valt att behålla, men annars är allt totalrenoverat. Golvet är nytt och väggarna har målats inför premiären. Gästerna kommer att kunna sitta både inomhus, utomhus och i den inglasade delen.

 

7-Eleven Deli. Foto: Henrik Nordell

7-Eleven Deli öppnar i House of Bagels gamla lokaler. Foto: Henrik Nordell

 

Hur känns det att ha Sverigepremiär för 7-Eleven Deli?
– Det känns kul och det är också därför jag ville hoppa på. Man får kanske en chans i livet att starta upp ett helt nytt koncept. Det kombinerat med mitt intresse för mat och dryck gjorde att jag inte kunde säga nej. Jag tror stenhårt på konceptet och här kan vi få vara med att utveckla och förädla, säger Robert Pettersson.

Vad tycker du om läget för lokalen?
– Det finns inget bättre läget i Kristianstad. Cardellsgatan och Östra Boulevarden är pulsådrarna i staden. Här finns en bra flöde.

Sju personer har anställts i samband med etableringen. Nu kommer de att ha öppet alla dagar i veckan. På fredagar har de öppet längst, från klockan 08.00 på morgon fram till klockan 22.00 på kvällen.

– Jämfört med Pressbyrån är det rena glidartiderna, säger Johan Pettersson.

Hur ser dina förväntningar ut inför öppningen?
– Jag hoppas att det blir mycket folk. Många har varit nyfikna och tittat förbi så fort vi fick upp skyltarna. Nyligen har vi också öppnat en facebooksida där man kan följa oss. Det viktiga är att kunderna blir så nöjda att de kommer tillbaka.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gemensamt nätverk för en bättre havsmiljö

Miljön i Hanöbukten och södra Östersjön ska nu upp på agendan.

Mattias Nilsson

Kl.09:20, 21 maj, 2018

Gemensamt nätverk för en bättre havsmiljö
Foto: Bildbyrån.

Nu startar Bromölla, Karlshamn, Karlskrona, Kristianstad, Ronneby, Simrishamn, Sölvesborg och Ystad ett gemensamt nätverk mellan kommunerna.

Syftet är att etablera nya samarbeten mellan kommuner, akademi, näringsliv och idéburen sektor som ska bidra till att lösa miljöproblemen i Hanöbukten och södra Östersjön och stärka samhällsutvecklingen i regionen.

Två gånger om året ska nätverksträffar arrangeras där aktuella frågeställningar från kommunernas verksamheter och forskning, myndigheter, näringsliv, ideell sektor och annan relevant samhällsdiskussion ska behandlas.

Utöver detta kommer samverkan låtas ta olika former i olika frågor, till exempel fokusgrupper kring utvalda frågor, samarbete kring kompetensutveckling, gemensamma projekt och dylikt.

Nätverkets första möte äger rum i Simrishamn under måndagen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng