Tiotusentals Kristianstadsbor på loppis: ”Det är gratis”

"Det här har blivit det naturliga valet", säger My Hampe som grundat en av Kristianstads största Köp & Sälj-grupper. Hon lägger en mängd ideella timmar varje vecka för att alla ska trivas och få sina saker sålda.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.21:02, 12 mars, 2017

Tiotusentals Kristianstadsbor på loppis: ”Det är gratis”
My Hampe, administratör för en av Kristianstads största loppis-grupper tycker försäljning via sociala medier är det självklara valet. Foto: Arkiv/Facebook

I flera år har det var populärt att springa på diverse loppisar. Såväl hemma hos folk som på större bagageluckeloppisar. Men något annat som också exploderade för ett antal år sedan är loppissidorna i sociala medier som Facebook.

I Kristianstad finns två stora grupper med dryga 18 000 respektive 14 000 medlemmar. Alla har samma sak i fokus: Att köpa eller sälja sina prylar.

My Hampe är administratör för ”Köp och sälj i Kristianstad med omnejd”. Hon är också den som startade gruppen.

– Jag har hållit på i några år nu, säger hon till 24Kristianstad.se.

– Gruppen har blivit mycket större än vad jag trodde den skulle bli.

Det har blivit allt mer självklart att istället för att slänga sina gamla skridskor, blomkrukor eller fotbollsmål så lägger man ut de till försäljning i sociala medier. I många fall säljs de snabbt. Men prissättningen är en viktig parameter – det är ju loppis.

– Det här har blivit det naturliga valet. Det är gratis och når ut till många.

I takt med att gruppen vuxit har My Hampe tagit hjälp av en tjej till, Jessica Kytömäki. Nu godkänner de alla annonser innan de läggs ut.

– Vi rensar på så vis bort det som inte hör hemma på sidan. Det är en bra grupp och alla håller god ton. Vi har ett regelverk som måste följas så att man kan handla tryggt.

Varför startade du upp den här gruppen?
– Jag hade mycket saker som barnen hade vuxit ifrån och saknade en bra sida att sälja dem på.

Och givetvis tar det tid att administrera gruppen. My Hampe berättar att hon lägger ungefär en timme om dagen, helt ideellt.

– Det är roligt även om det är mycket jobb emellanåt. Nu hjälps vi åt jag och Jessica.

Köp & Sälj, Ge Bort (Kristianstad Området) är den största Köp & Sälj-gruppen i Kristianstadsområdet med sina 18100 medlemmar. Men My och Jessicas grupp, Köp och sälj i Kristianstad med omnejdnärmar sig sakta men säkert. Lägger man samman de båda gruppernas medlemmar handlar över 32 000 på loppis via Facebook i Kristianstad.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Internationella kedjan storsatsar på svenska varuhus

Efter spekulationer om att lämna landet – nu satsar man närmare 100 miljoner kronor och skapar 200 nya jobb.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.11:13, 22 september, 2017

Internationella kedjan storsatsar på svenska varuhus
18 av de 27 varuhusen i Sverige ska moderniseras. Foto: Arkiv

Tidigare i år rapporterade tyska medier om att hemelektronikkedjan Media Markt skulle avveckla sin närvaro på den svenska marknaden.

Nu meddelar bolaget att man ska investera 80 miljoner kronor för att modernisera 18 av sina varuhus. Man ska även anställa cirka 180 personer, varav ett 100-tal inom online och service.

– Det har spekulerats om Media Markts närvaro och framtid på den svenska marknaden, men vi är definitivt här för att stanna, säger vd Per Kaufmann, vd för Media Markt Sverige, i ett pressmeddelande.

I nuläget har kedjan 27 varuhus runt om i Sverige. Investeringen innebär bland annat fler digitala displayer, ny ljussättning och nya möbler.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Supergruppen på Facebook blir nu företag

Supergruppen Honey & the bees drivs av Kristianstadstjejen Lina Taha. Nu gör hon den till ett företag.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.19:07, 20 september, 2017

Supergruppen på Facebook blir nu företag
Lina Taha startade Facebookgruppen Honey & the Bees. Nu har den blivit till ett företag.

I oktober år 2015 startade 25-åriga Lina Taha från Kristianstad den populära Facebookgruppen Honey & the bees. Den har sedan dess vuxit kraftigt och har i dag över 120 000 medlemmar. Det gör den till en av de största tjejgrupperna i landet.

Syftet med den är att vara ett forum för kvinnor, där de kan diskutera allting från sminktips till hedersvåld. Nu har gruppen blivit ett företag med F-skattsedel. Grundaren hoppas att kunna driva den som en heltidssyssla, efter det stora intresset.

– Vi lägger ner väldigt mycket tid gruppen, bland annat med att administrera inlägg. Just nu har vi inte den tiden som krävs. Alla vi sju personer som sköter gruppen har andra heltidssysselsättningar vid sidan om, säger Lina Taha.

LÄS MER: Nu har hennes Facebookgrupp över 100 000 medlemmar

Idén är att låta företag göra reklam via inlägg på sidan. På det sättet ska de kunna få intäkter och ha en ekonomisk möjlighet att göra sidan bättre. En del medlemmar har reagerat negativt på beskedet att gruppen blir ett företag och kan ta in reklam. Men enligt Lina Taha kommer det innebära en positiv förändring.

– För medlemmarna innebär det att vi kan bli snabbare på att rensa i kommentarer. I dag är vi efter med många anonyma inlägg som skickats in. Ifall jag får mer tid vill jag också åka ut med och träffa medlemmar på olika event och föreläsningar. Jag brinner för detta och det blir ett lyft när vi är ett företag, säger Lina Taha.

Vad är det som har gjort facebookgruppen så populär?
– Vi ser att det finns ett behov av gruppen Honey & the bees. Det är många som söker sig dit. Många kommer på grund av ensamhet och att de behöver någon att prata med. Jag känner nu att jag vill utveckla gruppen. Tanken är att tjejer ska lyfta varandra, säger Lina Taha.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLICKTOPPEN

20-talsvilla intill å drog flest besökare

En villa från 1920-talet liggandes intill en å lockade flest besökare på Hemnet i förra veckan. Här är de tio mest besökta bostadsannonserna i Kristianstads kommun.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.20:26, 16 september, 2017

20-talsvilla intill å drog flest besökare

23404323

1. Kungsvägen, Tollarp. Utgångspris: 2 500 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
Intill Vramsån ligger denna villa från 1920-talet. Villan i sig är stilfullt renoverad och rymmer sex rum, på 144 kvadratmeter. Vacker utsikt över ån. Hela annonsen finner du här.

sfd002dc5aa745745f9b8a3791ff748d643_x

2. Hubertusvägen, Helgedal, Kristianstad. Utgångspris: 2 795 000 kronor.
Foto: HusmanHagberg/Hemnet.
Totalrenoverad familjevilla på 160 kvadratmeter med sju rum och kök. Under renoveringen har villan byggts ut och har fått exklusiva materialval. Här kan du se hela annonsen.

23464661

3. Kanalgatan, Kristianstad. Utgångspris: 3 850 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
Villa belägen i centrala Kristianstad, som består av två lägenheter och således har flera olika möjligheter. Den ena lägenheten är en trea och den andra en fyra. Hela annonsen finns här.

c7e2l9ei_q100_h640_w960_mfile_cmonlyscaledown

4. Yngsjövägen, Åhus. Utgångspris: 2 300 000 kronor.
Foto: Din Mäklare Peter Olvsborn/Hemnet.
Villa från början av 1900-talet, belägen i bostadsområdet Transval. Tidskrävande renoveringar har skett. I dag är villan i modern stil med äldre detaljer bevarade. Här finns hela annonsen.

23465532

5. Alexandras väg, Ovesholm. Utgångspris: 1 750 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
Tidigare missionshus med byggnadsår 1892. Den 170 kvadratmeter stora villan rymmer fem rum och har efter renoveringar valt att behålla flera tidsenliga detaljer. Hela annonsen hittas här.

c9dadfaa-fc02-4020-a3de-c1960c3e9646

6. Skogsborgsvägen, Skepparslöv. Utgångspris: 1 050 000 kronor.
Foto: Mäklarhuset/Hemnet.
Rymlig villa med sex rum i Skepparslöv. Även källaren är inredd med ett rum. Ligger på lantligt läge med hagar och promenadvägar som grannar. För att se hela annonsen klickar du här.

1ib6j9dm_q100_h640_w960_mfile_cmonlyscaledown

7. Stenbacksvägen, Vä. Utgångspris: 4 600 000 kronor.
Foto: Din Mäklare Peter Olvsborn/Hemnet.
Villa byggd 2008 med inte mindre än fem sovrum. Den stora enplansvillan är välplanerad och rymlig samt har en pool utomhus. För att se hela annonsen klickar du här.

23441340

8. Åvägen, Åhus. Utgångspris: 3 700 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
Med utsikt över hamnen ligger denna villa på Äspet. Den 140 kvadratmeter stora villan rymmer sju rum och har en delvis insynsskyddad baksida. Här ser du hela annonsen.

23310878-2

9. Liarumsvägen, Liarum, Tollarp. Utgångspris: 3 900 000 kronor.
Foto: Fastighetsbyrån/Hemnet.
Ullarps Storegård är till salu. En fyrlängad Skånegård där bostadsbyggnaden genomgått en helrenovering senaste åren. Bland annat komplett stall och belyst ridbana. Hela annonsen hittar du här.

a6f4c942-a180-401a-9305-1d31b43d7a14

10. Rännaregatan, Åhus. Utgångspris: 2 650 000 kronor.
Foto: Mäklarhuset/Hemnet.
Villa på Täppet med bra planlösning. Huset är på 130 kvadratmeter medan tomten även rymmer en ”oas” till trädgård. För att se hela bostadsannonsen klickar du här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: Efter butikskonkursen – Wallenbergs skor får ny ägare

För två veckor sedan gick Wallenbergs skor i konkurs. Nu är det klart vilka som kommer ta över.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.15:01, 15 september, 2017

KLART: Efter butikskonkursen – Wallenbergs skor får ny ägare
Wallenbergs skor har sålts efter konkursen.

För snart två veckor sedan gick Wallenbergs Skor AB i i konkurs tillsammans med ägarföretaget Anders Nilssons skor i Sölvesborg. Två butiker i Kristianstad stängdes direkt ner för inventering. Det var dels Wallenbergs Skor på Östra Storgatan och Ecco på Östra Boulevarden.

Sedan dess har konkursförvaltaren Erik Gabrielsson arbetat för att hitta en lösning där butikerna får lov att vara kvar. Nu är det klart att verksamheten får en ny ägare. Det blir Scorettgruppen som tar över.

– Det pågår en konsolidering i branschen och vi behöver ett nytt segment. Det är viktigt med en bredd. Scorettgruppen riktar sig mot en yngre kundkrets och jag tror att Wallenbergs har en annan kundgrupp. Det är roligt att butikerna kommer tillbaka till Kristianstad, säger Scorettgruppens vd, Peter Blomquist.

– Vi kommer under den närmsta tiden utvärdera hur vi skall vända Wallenbergs skor till ett lönsamt skokoncept. Jag har varit runt till samtliga butiker ihop med säljledare Lena Lindström för lära känna samtliga medarbetare, fortsätter han.

Deras mål är att finslipa Wallenbergs skor och ihop med skokompetens inom Scorettgruppen, kunna vässa konceptet och tillföra ett delvis nytt sortiment. Genom att köpa större volymer ska de kunna sänka inköpspriser och därmed öka marginalerna. Koncernen ska tillsammans med ett engagerat team av säljare nu vända trenden och göra skobutikerna mer lönsamma.

Det är fyra av de sex butikerna inom Wallenbergs skor som kommer att drivas vidare, tillsammans med med 20 medarbetare. Butiken i Malmö kommer att läggas ner. Man undersöker också ifall Ecco i Kristianstad kommer byta namn eller läggas ner.

– Vi för en dialog med fastighetsägarna. Det är inte till hundra procent säkert att vi kommer finnas kvar i de lokaler vi har i dag, säger Peter Blomquist.

Som en första åtgärd kommer Wallenbergs skor att ordna med en utförsäljning. På hyllorna ligger i dag 33 000 par skor till ett värde av 15 miljoner kronor. Det innebär att butikerna snart kommer att öppna igen.

– Vi önskar samtliga medlemskunder och skosugna invånare i Blekinge och Östra Skåne att komma till oss inom kort och göra en bra skoaffär. Vi kommer att ta emot de tillgodokvitto, presentkort med mera som Wallenbergs har utestående och självklart göra allt vi kan att för göra både gamla som nya kunder nöjda, säger Peter Blomquist.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De öppnar upp en ny leksaksbutik

I slutet av september öppnas en ny leksaksbutik upp i kommunen. ”Vi har tyckt att det saknats”, säger ägaren.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.21:13, 14 september, 2017

De öppnar upp en ny leksaksbutik
En leksaksbutik öppnar nu upp i Åhus. Foto: Pixabay.

Den 29 september öppnar en ny leksaksbutik upp i Åhus. Bakom den nya affären ligger Åhus Husvagnsexpo, som startar upp en andra verksamhet i de befintliga lokalerna på Stormgatan och således kommer ha lek och fritid under samma tak.

– Vi har väl under en längre tid tyckt att man saknar en sån här butik i Åhus. Det fanns en leksaksbutik, Barnlek, för ett antal år sen men den la ner. Och det var inte på grund av att det inte fungerade utan för att de inte hittade rätt lokal eller rätt plats. Så vi har tyckt att det saknats sedan dess, säger Joakim Norrman, VD på Åhus Husvagnsexpo.

För drygt ett år sedan övergick tankarna om en leksaksbutik till handling och till slut kom man i kontakt med leksakskedjan Lekextra, och beslutade sig för att öppna upp Lekextra i Åhus.

– De är en samordnare av många leverantörer inom leksaksbranschen. På så vis fick vi kontakt med flera av de större leverantörerna och kan köpa leksaker, förklarar Joakim Norrman.

Leksaksbutiken i Åhus kommer vara 200 kvadratmeter stor och har varit möjlig då Åhus Husvagnsexpo gjort om sin verksamhet. Man har nämligen slutat sälja nya husvagnar och husbilar – för att istället enbart ägna sig åt reparationer och service samt att sälja tillbehör och begagnade fordon.

– Vi har nu flyttat hela vår tillbehörsbutik för husvagnar bort till den lokalen där vi tidigare hade husvagnar. På så vis får vi leksaksbutiken i förarsätet, vid huvudentrén till parkeringen.

Familjeföretaget, som funnits sedan 1973, kommer bestå av samma personal i husvagns- och leksaksbutiken. Men medan Joakim Norrman fortsatt har huvudansvaret för husvagnsdelen – med Mathias och Christian i tillbehörsbutiken samt Ingvar och Lasse i verkstan – kommer frun Ros-Marie Norrman, tillsammans med Linda Persson, styra över Lekextra-butiken.

– Vi hoppas och tror verkligen att det saknats i Åhus – en riktig leksaksbutik, avslutar Joakim Norrman.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng