24 Journalistik och MittMedia inleder samarbete | Nyheter i Kristianstad- 24 timmar om dygnet – Helt gratis

24 Journalistik och MittMedia inleder samarbete

Den sydsvenska medieaktören 24 Journalistik och mediekoncernen MittMedia inleder ett strategiskt och konkret testsamarbete. Det handlar om en rad olika utbyten som rör innehåll, tjänster och plattformar som ska prövas under våren.
De nyvunna samarbetspartnerna ser också fram emot en utväxling av inspiration och idéer i en bransch med stort behov av utveckling.

Martin Sköld

Martin Sköld

Kl.14:50, 9 februari, 2017

24 Journalistik och MittMedia inleder samarbete
24 Journalistik och MittMedia inleder samarbete

Första mötet en lyckträff
I början av januari träffade parterna varandra för första gången i ett förutsättningslöst samtal om möjliga samarbeten, med viljan att förstå dagens och morgondagens utmaningar och hitta lösningar tillsammans. MittMedia finns med över 20 sajter och gedigen och utbredd medieverksamhet i hela mellersta och norra Sverige. 24:an har funnits som lokal aktör sedan två år tillbaka, finns med ett 10-tal sajter i södra Sverige, och expanderar stadigt.  Parterna insåg tidigt att de kompletterar varandra på flera sätt.

– Vi har parallellt med vår egen expansion med spänning följt MittMedias utveckling och förändringsprocess det sista året. De har kommit långt och vi är imponerade över vad de åstadkommit på kort tid. Jag har förstått att MittMedia samtidigt är imponerade av vår utveckling, både vad det gäller trafik och ekonomi med svarta siffror redan år ett, säger Jeanette Lindström, VD 24 Journalistik.

För Mittmedia stod det också klart att det fanns många gemensamma drivkrafter.
– Vi insåg snabbt att vi har mycket gemensamt. Vi delar passionen för det lokala och ser den lokala journalistiken som en garant för demokratin. Dessutom visade det sig direkt att vi trivs i varandras sällskap, säger Mittmedias vd Per Bowallius.

Konkreta samarbetsområden
Sedan det första mötet har allt gått fort och nu har 24 och MittMedia landat i ett antal konkreta samarbetspunkter. I ett första steg gäller samarbetet ett innehållsutbyte som bland annat handlar om sportmaterial, opinionsmaterial och nattbevakning.

Under våren kommer parterna att inleda gemensamma tester med MittMedias annonsplattform Reacher och ett samarbete gällande data- och innehållsplattformar.

Det finns även planer på ett tekniksamarbete på live-tv-området.

”Vi är nyfikna på hur andra gör och tänker”
För MittMedia ligger samarbetet i linje med den övergripande strategin – att möta mediebranschens stora utmaningar med öppna ögon och söka kreativa lösningar, gärna i samarbete med andra aktörer.

– Vi är nyfikna på hur andra gör och tänker. 24 är en snabbfotad start-up med stort driv som utgår från affärsutmaningen och bygger produkter kring den. Här hoppas jag att vi kan lära oss mycket, säger Per Bowallius, VD i MittMedia.

”Samma tänk och tro på framtidens journalistik”
24:s VD, Jeanette Lindström, är också hon väldigt glad för det uppkomna gemensamma intresset.
– I grunden har vi samma tänk och samma tro på hur framtidens journalistik och mediabolag ska drivas. Vi ser att vi har många gemensamma projekt vi kan dra nytta av varandra, och vi tror på stora synergieffekter mellan oss, säger hon.

Fakta



Fakta 24 Journalistik
24 Journalistik drivs av LindMarkmedia som är ett bolag inom media och marknadsföring med stort digitalt fokus. Satsningen på lokala nyheter drogs igång 2014 och hittills finns sajter på ett tiotal orter i Södra Sverige.


Fakta MittMedia
MittMedia är Sveriges ledande lokala mediekoncern där 20 sajter, 28 morgontidningar, appar, gratistidningar, radio, direktreklam, digital byrå och tryckeriverksamhet ingår.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

I dag ställer UF-företagen ut i centrala Kristianstad

Nu arrangeras årets UF-mässa. Ett stort antal unga företagare ställer då ut i centrala Kristianstad.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.07:01, 16 februari, 2018

I dag ställer UF-företagen ut i centrala Kristianstad
Så här såg det ut när priserna delades ut på förra årets UF-mässa

I dag (fredag) mellan klockan 12-16 arrangeras den årliga UF-mässan i Galleria Boulevard. Ett 40-tal antal unga företagare kommer då att ställa ut med allt från badbomber till insekthotell. De säljer både varor och tjänster som tagits fram genom entreprenörsprojekt på gymnasieskolorna.

– För många är detta den enda fysiska plats där vi kan sälja och det är också då man säljer som mest. Där kommer finnas många mindre produkter som kan köpas för en lägre peng, säger Fanny Persson på Söderportskolan, en av arrangörerna för mässan.

Varför ska man besöka mässan?
– De flesta företag har tänkt till och säljer saker som hjälper en dagligen. Det är roliga saker som sätter guldkant på vardagen. En del skänker också en del av intäkterna till exempelvis barncancerfonden eller WWF. Det blir en vinst på många sätt, säger Fanny Persson.

Själv är hon en av de drivande i UF-företaget It´s a match som säljer unika tändsticksaskar. En del av intäkterna går till Earth Hour. Nu förbereder de sig genom att ladda upp med nya produkter och planerar sin monter till dagens mässa.

Vad är fördelen med att driva ett UF-företag?
– Framför allt så är det att lära sig samarbeta och hur det är att arbeta som egen företagare. Man får lära sig allt från försäljning till bokföring på kort tid. Vi startade upp UF-företaget i augusti och nu i vår ska det avvecklas, säger Fanny Persson.

Under dagen kommer utställarna också att tävla i flera kategorier. Det delas ut pris för bästa monter, bästa vara/tjänst samt bästa försäljare. Sparbanken samt Länsförsäkringar står bakom de utmärkelserna.

Ung företagsamhet är en politiskt obunden och ideell utbildningsorganisation som har funnits sedan år 1980. I Skåne är det  3237 elever som driver UF-företag. Idén är att lära sig mer om entreprenörskap genom att starta, driva och lägga ner ett hobbyföretag.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Ny restaurangkedja storsatsar – kan öppna i Kristianstad

Den nya kedjan ska öppna 25 restauranger inom fem år. Den första i Skåne är redan klar och nu siktar de på fler matställen inom regionen.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.19:59, 15 februari, 2018

EXTRA: Ny restaurangkedja storsatsar – kan öppna i Kristianstad
Ledningen för Woki har stora planer på expansion de kommande åren. Foto: Dennis Westberg och Johan Carlson

För bara en vecka sedan slog den nya restaurangkedjan Woki upp portarna i Nordstan i Göteborg. Nu är nästa restaurang på gång i centrala Malmö och därefter fortsätter expansionen i Skåne. Företaget som har riktat in sig på asiatisk mat ska inom fem år ha etablerat sig på 25 olika platser.

–  Det skulle kunna vara Kristianstad, Ängelholm, Ystad, Trelleborg eller Helsingborg. De kan absolut vara möjliga inom de här 25, men ännu är det inte bestämt. Det beror på vilka olika lägen som dyker upp, säger Paula Röhss, en av grundarna för Woki.

De lägen restaurangkedjan kollar på är både i city, på köpcentrum och nära stora trafikleder. Alla restauranger drivs i egen regi. Det de serverar är kinesisk, japansk, vietnamesisk, thailändsk, indonesisk och koreansk mat.

För varje restaurang som startas upp räknar de med att anställa 25 personer. Det innebär att närmare 600 jobb de kommande åren. Ägarna tror stenhårt på sitt koncept.

–  Det har redan från start varit tanken att vi ska bli en kedja. Vi har byggt upp det hela från grunden med planering i 1,5 år. Gästerna ska kunna få samma typ av mat och känna igen sig oavsett vilken restaurang de besöker. Det ska vara svensk kyckling och grönsaker odlade på ett bra sätt, säger Paula Röhss.

Hur ser anställningsvillkoren ut?
– Vi har kollektivavtal, det är viktigt att man vet att personalen som jobbar blir behandlade schysst.

Bakom Woki står grundarna Johan Röhss, Paula Röhss och Catherine Sahlgren. Operativ chef är Marcus Lehtonen. Ansvarig för meny och recept är måltidskonsulten Johan Åkerberg.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stor jobbmässa tar plats i Kristianstad

Kommunerna arrangerar större jobbmässa tillsammans. ”En gemensam rekryteringsträff ger bredare urval”, säger sektionschefen.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.16:59, 13 februari, 2018

Stor jobbmässa tar plats i Kristianstad
Mässan arrangeras på Yllan på torsdag. Foto: Arkiv.

Förra året arrangerade Arbetsförmedlingen jobbmässor i Kristianstad, Bromölla och Broby. Istället för separata mässor för kommunerna kommer de i år att arrangera en större gemensam jobbmässa.

På torsdag arrangeras nämligen en gemensam mässa för arbetsgivare och arbetssökande i Kristianstad, Bromölla och Östra Göinge.

LÄS MER: Fullt tryck på jobbmässan i centrala Kristianstad

– En gemensam rekryteringsträff ger bredare urval för både arbetsgivare och arbetssökande och vi hoppas på stort intresse, säger Tina Gunnarsson, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Kristianstad, i ett pressmeddelande.

Totalt är det cirka 55 arbetsgivare som kommer befinna sig på jobbmässan, och söker personal för såväl längre anställningar som sommarvikariat.

Jobbmässan arrangeras på Yllan klockan 10-14 på torsdag.

24Kristianstad har utan framgång försökt nå Tina Gunnarsson för ytterligare kommentarer.

Fakta



Arbetsgivarna som deltar 15 februari:
ABK
Forex Kristianstad
En Rival
Furuboda Assistans
First camp
Garda Alarm
Hennings rökeri
ICA Maxi Kristianstad
Ikett
Kriminalvården
Kristianstad Österlen Airport
Lernia Bemanning
Montico
Omsorgsförvaltningen, Kristianstads kommun
Palm & Partners
Propector
Ranstad
Region Skåne
Regionservice
SCAN
Skills
Solglimman vård AB
Städproffsen
Atria Lagerbergs
Tindra personlig assistans
Tidningsbärarna, Point Logistik
Trendrum
Verisure partner
Wikan
Ytab
Staketlarm AB
Försvarsmakten
Hotel Duxiana Kristianstad
Glömstapoolen
Enfuturum
Göinge Utbildningscenter
CGI
Stora Enso
Szindis Städ och bygg
Säkra larm
Sölvesborgs kommun
Hälleviks havsbad
Lindåsa
Manpower
Bromölla kommun
Taxi Allians
Noa Assistans AB
Stöd och serviceenheten, Kristianstad kommun
Smartworks
Volvo personvagnar AB
Sölveborgs-Bromölla kommunalförbund

Fotnot: Det kan komma att ske sena förändringar bland arbetsgivarna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Snart öppnar de butik i gallerian: ”Rullar ut röda mattan”

På fredag öppnar den nya butiken mitt i gallerian. Här är förklaringen till deras etablering i Kristianstad.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.19:58, 12 februari, 2018

Snart öppnar de butik i gallerian: ”Rullar ut röda mattan”
I Galleria Bouelvard kommer Systrarna Grene att öppna sin butik på fredag. Foto: Robert Rosén

Nu på fredag klockan 09.59 kommer Søstrene Grene att öppna sin nya butik i Galleria Boulevard. Det blir deras sjätte butik i Sverige. Där ska de bland annat sälja heminredning, mindre möbler, köksartiklar och hobbytillbehör. Nu ska den röda mattan rullas ut för kunderna.

”Labyrintliknande gångar, klassisk musik och behaglig, dämpad belysning är några av de ingredienser som kännetecknar ett besök i en Søstrene Grene-butik”, skriver butikskedjan i ett pressmeddelande.

LÄS MER: KLART: De öppnar i Galleria Boulevard

– Vi ser mycket fram emot att slå upp portarna i Kristianstad. Under de senaste åren har vi öppnat ett stort antal butiker runt om i Europa, och det är en alldeles särskild känsla av stolthet och ödmjukhet att se det butikskoncept som mina föräldrar en gång skapade spridas.

– Det här är en välvald tidpunkt för oss att expandera med ännu en butik i Sverige och jag är säker på att Kristianstad blir en bra placering för Søstrene Grene, säger Mikkel Grene, verkställande direktör och delägare i Søstrene Grene.

Under de senaste åren har den familjeägda kedjan gjort en stor satsning på fler etableringar. Nu har de hela 180 butiker i 15 länder. Halmstad, Malmö och Helsingborg är de platser där de hittills har butiker i Sverige.

Verkställande direktören berättar att de under de senaste åren har arbetat med att finpustas sitt koncept. Det ska finnas möjlighet för kunderna att hitta unika produkter. Av den anledningen har de valt att satsa med på egen design och har därför anställt ett team av formgivare på huvudkontoret i Århus i Danmark.

– Det här har blivit mycket uppskattat bland våra kunder, och det är bland annat därför vi har möjlighet att öppna så många nya butiker under de här åren, som nu i Kristianstad, säger Mikkel Grene.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så mycket har C4 Shopping hittills kostat för ägarna

Ägarna har lagt stora summor på C4 Shopping fram till i dag. De hoppas också få mycket pengar tillbaka.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.13:01, 12 februari, 2018

Så mycket har C4 Shopping hittills kostat för ägarna
C4 Shopping. Foto: Henrik Nordell

Ägarna av C4 Shopping i Kristianstad, Eurocommericial, har nu presenterat sin halvårsrapport. Koncernen äger ett stort antal köpcentrum i bland annat Frankrike, Italien och Sverige som nu värderas till 37 miljarder kronor. De fortsätter dessutom att satsa genom nyköp och nybyggnationer.

Hallarna i Halmstad är ett av de senaste projekten där butiker redan har öppnat. C4 Shopping beskrivs som ett pågående projekt där allt går enligt planen. Rapporten visar att skor, sportartiklar och smycken är det som säjs bäst i deras köpcentrum. Sämre går det för elprodukter.

LÄS MER: C4 Shopping är ett av de hetaste byggprojekten

Fram till årsskiftet har C4 Shopping kostat Eurocommericial cirka 950 miljoner kronor. Cirka 80 procent av ytan är redan uthyrd. CityGross (som redan har öppnat), H&M, Lindex, KappAhl, Stadium, New Yorker samt ett par koncerner som äger bland annat BikBok och Vera Moda nämns i rapporten.

Planen enligt ägarna är att det nya köpcentrat ska ge dem cirka sex procent av investeringskostnaden tillbaka. Pengarna ska dock först rulla in när köpcentrat öppnar i slutet av september.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng