Gallerian slog nytt besöksrekord

2016 blev ett framgångsrikt år för Galleria Boulevard. Under årets gång slog de nämligen nytt besöksrekord. ”Vi har legat över i princip hela året så vi hade förhoppningar om att hamna över under de sista månaderna”, säger gallerians event manager Hanna Meijer.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.08:14, 11 januari, 2017

Gallerian slog nytt besöksrekord
Galleria Boulevard slår rekord.

Det har nu passerat mer än tre år sedan Galleria Boulevard slog upp dörrarna för första gången. När köpcentrumet nu summerar det gångna året står det klart att det var ett framgångsrikt sådant. Det då de slog nytt besöksrekord.

– Det känns ju jätteroligt. Vi var ju nöjda med besökssiffrorna från 2015 och att vi toppade det 2016 är vi ju jätteglada för, säger Hanna Meijer som är event manager på Galleria Boulevard.

Efter att ha haft knappa 5,7 miljoner besökare år 2015 ökade antalet besökare det gångna året med 189 000. Någonting som innebär att gallerian hade knappa 5,9 miljoner besökare 2016.

– Vi hade ju en öppning 2015, av den andra etappen, som gjorde att vi hade väldigt mycket besökare och vi var lite tveksamma om vi skulle klara av att öka 2016. Men vi har legat över i princip hela året så vi hade förhoppningar om att hamna över de under sista månaderna. Sen ska alla besökare också omvandlas till betalande kunder så är vi ännu mer nöjda men potentialen finns ju, säger Hanna Meijer.

Även om gallerian redan nu kan jubla över ett nytt besöksrekord återstår det att räkna ihop vad omsättningen låg på 2015. Klart är att det ser ut att bli en signifikant ökning från de 579 miljoner kronor som varuhuset omsatte 2015. Än har inte alla siffror från det gångna året kommit in, men Meijer uppskattar att den totala omsättningen kommer att landa i höjd med budgeten, vilken ligger på 630 miljoner kronor.

– Hittills är vi nöjda men vi har inte fått inte alla siffror, så omsättningsmässigt kan jag inte svara men besöksmässigt och med trycket är vi väldigt nöjda med.

Medan den första etappen av gallerian öppnade upp i oktober 2013 och den andra i mars 2015 är den tredje och sista etappen fortsatt oöppnad. Där fortgår dock arbetet med att finna butiker till öppningen.

–Jo, vi jobbar for fullt med att hitta etableringar till den delen och har, som jag tycker, väldigt intressanta diskussioner. Sen ska det bara landa med. Men det känns väldigt positivt så jag hoppas de planer vi har går i lås. Men jag kan inte säga något öppningsdatum, för det har vi inte dagsläget.

Har ni någon förhoppning gällande öppningsdatumet då?

– Det kan jag inte säga någonting om. Utan vi håller på med diskussioner nu, så får vi se när de landar och när de isåfall vill öppna. Men vi har väldigt positiva diskussioner, så det känns väldigt bra.

Klart är i alla fall att de positiva siffrorna – med ett nytt besöksrekord – lär ha en påverkan när företag ska besluta gällande en etablering i Galleria Boulevard eller ej.

– Det är klart att det gör. De som är intresserade av att etablera sig tittar givetvis på besökssiffror och hur det går för butikerna i dagsläget. Så det är väldigt bra att kunna visa positiva siffror, så det är vi väldigt glada för och det är ju ett enormt spring av människor i hela huset tiden, avslutar Hanna Meijer.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Över 5 000 sökte till City Gross – Julia är en av de nyanställda

I september kommer City Gross att öppna butiken i Kristianstad. Rekryteringarna är till 90 procent klara och inne i butiken fylls det på med varor. En av dem som fått jobb där, är Julia Olsson, 20 år.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.21:08, 15 augusti, 2017

2 bilder
  • Julia Olsson är en av de 70-talet personer som ska jobba på City Gross.
    Julia Olsson är en av de 70-talet personer som ska jobba på City Gross.
  • Butikscheferna Roger Kristiansson och Richard Bengtsson.
    Butikscheferna Roger Kristiansson och Richard Bengtsson.

Än så länge är det hemligt vilket datum som City Gross kommer att öppna i Kristianstad. Det är dock sagt att invigningen ska ske någon gång i slutet av september. Det blir den första butiken som slår upp portarna i det nya handelsområdet C4 Shopping, alldeles intill väg E22 i Hammar. Inte förrän nästa år kommer de resterande butikerna att öppna.

LÄS MER: Här är butikerna som ska öppna i C4 Shopping

Butikscheferna beskriver butiken som en uppgraderad Hässleholms-version. Upplägget blir likartat med en färskvaruprofil och olika avdelningar för exempelvis charkuteri, bageri, frukt och grönsaker. Själva byggnationen är i stort sett färdig, även om det återstår en del detaljer.

– Vi är igång med inredningen, de sista kylarna ska installeras. Vi har börjat så smått med att fylla på varor. Nu ska vi och de anställda bygga ett lag och ha roligt tillsammans, säger Roger Kristiansson, biträdande butikschef.

Roger Kristiansson och Richard Bengtsson, chefer på City Gross i Kristianstad

Roger Kristiansson och Richard Bengtsson är chefer på City Gross i Kristianstad.


Det är cirka 70 personer
som har anställts till den nya butiken och konkurrensen om platserna har varit stor. På tisdagen fick de hämta sina nya arbetskläder. Det är en helt ny kollektion som Kristianstadsbutiken är först med. Julia Olsson, 20 år från Kristianstad, är en av dem som anställts. Tidigare jobbade hon på Ikea i Älmhult.

– Det var lite långt att pendla dit med bil och så ville jag göra någonting annat. Jag såg på Facebook att de sökte folk och till slut hamnade jag här. Det är speciellt med att börja jobba i en ny butik och med hela handelsområdet intill, säger Julia Olsson.

Har du några förväntningar inför ditt nya jobb?
– Det blir spännande när alla är nya på arbetsplatsen, men jag tror att vi kommer bli en tajt gäng.

Totalt var det 5 500 personer som lämnade in sin ansökan till City Gross i Kristianstad. Närmare 400 kallades till intervju och efter det har många av dem anställts. Snart kommer de att få börja jobba på riktigt när butiken öppnar för kunderna.

– De har en fantastiskt hög kompetens. När vi genomförde intervjuerna var det många som hade hög kunskap om City Gross och Bergendahls. De hade hört att vi har Sveriges nöjdaste kunder, säger Roger Kristiansson.

Visionen för hela handelsområdet är att kunna ta emot fem miljoner besökare varje år. En ny infart kommer att gå rakt förbi City Gross-butiken. Intill byggnaden har man anlagt en parkering. Enligt butikscheferna är läget i högsta klass. De tror på en starkt utveckling.

– Kristianstad är en stad där det behövs både livsmedelsbutiker och övrig handel. Vi tror mycket på Kristianstad som handelsstad, säger butikschefen Richard Bengtsson.

Fotnot: Det är sedan tidigare även beslutat att en Lidl-butik ska ligga i det nya handelsområdet. Den butiken kommer att öppna nästa år.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Klicktoppen

LISTA: Här är Kristianstads populäraste bostäder

Ett flertal villor, en gård och ett fritidshus har lockat besökarna till sig när de nu lagts ut till försäljning. Här är de bostäder i Kristianstad som flest ville läsa om.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.19:06, 15 augusti, 2017

LISTA: Här är Kristianstads populäraste bostäder
Foto: Mäklarhuset

En spektakulär bostad Eskilstuna är en annons som blivit mest läst på Hemnet under förra veckan. Många drömmer säkert om att köpa fastigheten med pool, spa och båtplats samt en bostadsyta på närmare 300 kvadratmeter. Även i Kristianstad finns det många pärlor. Här har du topp tio-listan:

Foto: Mäklarhuset

Foto: Mäklarhuset


1. Gärds Köpinge.
Utgångspris: 2 150 000 kronor. Detta är ett gatuhus i centrala Gärd Köpinge, ett samhälle söder om Kristianstad. Bostadsytan är 132 kvadratmeter och biytan 51 kvadratmeter. Det byggdes troligen i början av 1900-talet, men har under de senaste åren genomgått en totalrenovering. Här kan du se hela annonsen.

 

Foto: Skånegårdar

Foto: Skånegårdar


2. Degeberga.
Utgångspris: 2 650 000 kronor. På Linderödsåsen ligger denna U-formade gård med en bostadsyta på 145 kvadratmeter och med tillhörande ekonomibyggnader. Marken beskrivs vara rik på vilt, kanske något för den jaktintresserade. Det tillhör sex hektar mark. Här kan du se hela annonsen.

 

Foto: Fastighetsbyrån

Foto: Fastighetsbyrån


3. Önnestad, Solskiftevägen.
Utgångspris: 2 500 000 kronor. Detta hus på 195 kvadratmeter har totalt nio rum, varav sex är sovrum. Huset byggdes så sent som år 2010 och området beskrivs som barnvänligt. Här kan du se hela annonsen.

 

Foto: Husman Hagberg

Foto: Husman Hagberg


4. Åhus, Hagagatan.
 Utgångspris: 4 975 000 kronor. Villan ligger i centrala Åhus och har en totalarea på 242 kvadratmeter. Där ska bland annat finnas en vinkällare samt ett lyxigt badrum med badkar, dusch och ölkyl.  Här kan du se hela annonsen.

 

5. Öllsjö, Puckgatan. Utgångspris: 1 750 000 kronor. Villan är 155 kvadratmeter stor fördelat på fyra rum. Annonsen är bortplockad från Hemnet, möjligen för att den är såld.

Foto: Fastighetsbyrån

Foto: Fastighetsbyrån


6. Kristianstad, Häråkravägen. 
Utgångspris: 1 495 000 kronor. Denna stuga byggdes i början av 1900-talet och har kvar inredning i gammal stil. Där finns bland annat en stor kakelugn och köksinredning från 1950-talet. Bostadsytan är cirka 100 kvadratmeter. Här kan du se hela annonsen.

7. Gamla Näsby, Soldatvägen. Utgångspris: 1 895 000 kronor. Villan har en bostadsyta på 136 kvadratmeter och en biyta på 64 kvadratmeter. Annonsen är bortplockad från Hemnet, möjligen för att den är såld.

 

Foto: Fastghetsbyrån

Foto: Fastghetsbyrån


8. Önnestad, Ullstorps Bygata.
 Utgångspris: 1 250 000 kronor. Mellan Önnestad och Vinslöv ligger detta hus, byggt år 1934. Det har renoverats både på insidan och utsidan. Den totala ytan är cirka 100 kvadratmeter. Här kan du se hela annonsen.

 

Foto: Länsförsäkringar fastighetsförmedling

Foto: Länsförsäkringar fastighetsförmedling


9. Åhus, Gucka Ripas Väg.
 Utgångspris: 3 800 000 kronor. Villan som är 125 kvadratmeter stor ligger bara ett stenkast från havet. Den har två badrum och tre sovrum. I annonsen beskrivs hur allt från naturen till restauranger och golfbana finns i närområdet. Du kan se hela annonsen här.

 

Foto:

Foto: Din Mäklare Peter Olvsborn


10. Yngsjö, Kultjevägen.
 Utgångspris: 3 000 000 kronor. Huvudbyggnaden i detta fritidshus är 63 kvadratmeter stort på en närmare 1 000 kvadratmeter stor tomt. Där finns även ett gästhus med bastu. Ner till havet är det cirka 400 meter. Du kan se annonsen här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Efter konkursen: Förvaltaren vill hitta en köpare till företaget

Efter flera år av dålig lönsamhet har Kristianstadsföretaget Ekström & Son begärts i konkurs. Samma öde går deras systerföretag i Knislinge. Nu riskerar ett 80-tal anställda att bli av med sina arbeten. Förvaltaren hoppas dock att hitta en ny ägare.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.19:35, 14 augusti, 2017

Efter konkursen: Förvaltaren vill hitta en köpare till företaget
Det är i Kristianstads tingsrätt som företaget ansökt om konkurs.

Redan i början av året stod det klart att Kristianstadsbolaget Ekström & Son hade problem med lönsamheten. Det är ett företag som bland annat tillverkar och säljer värmeväxlare och tryckkärl. Företaget begärde i tingsrätten om rekonstruktion för att få ordning på ekonomin, men nu visar det sig att den åtgärden inte var tillräcklig.

En låg beläggning och förluster i specifika projekt gjorde att Ekström & Son under åren 2014 och 2015 gick med 8,5 miljoner kronor i förlust efter finansnetto. De hade också stora lån och hade skulder på närmare 20 miljoner kronor. Under fredagen ansökte företrädarna om konkurs och en förvaltare utsågs.

Totalt 60 anställda berörs av konkursen i företaget, enligt de dokument som har lämnats in till tingsrätten. Peter Öfverman har utsetts till konkursförvaltare och har under måndagen varit på plats för att prata med personalen.

– Vi vill hitta någon som kan driva verksamheten vidare. Företaget har varit i rekonstruktion och under den tiden har det funnits spekulanter, säger Peter Öfverman.

Rent formellt kommer personalen att bli uppsagd, men ifall man hittar en ny ägare kan de anställas tillbaka igen. På Arbetsförmedlingen har de sekretess när det gäller detaljer i varsel, men generellt sett har de nära kontakt med drabbade företag.

– Vi försöker att hjälpa personer vidare ifall de drabbas av varsel. Det har varit goda tider för industribranschen under de senaste åren och där behövs det mer personal. Det finns möjlighet inom exempelvis svets eller bygg, säger Tina Gunnarsson, sektionschef för Arbetsförmedlingen i Kristianstad.

Ekström & Son har en lång historia bakom sig. Det startade som ett kopparslageri år 1896 och flyttades efter några år till Kristianstad. Sedan dess har det vuxit och blivit ett av Europas största inom sin bransch. I dag ägs de av Kärrberg Ingeneering och har kunder inom bland annat kemi, kraftindustri, olja och gas, papper och massa, samt medicinteknik.

Samtidigt har också Knislingeföretaget Rabam ansökt om konkurs i Kristianstads tingsrätt. De ingår i samma koncern som Ekström & Son. I det företaget är det totalt 25 personer som berörs. På firman i Knislinge gör man bland annat rörinstallationer åt industrier.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

VECKANS FÖRETAG

Klassiska företaget: ”Det är lite annorlunda”

Sedan 1980-talet har besökare flockats till hamnen i Åhus för att köpa glass. Det udda, men framgångsrika, konceptet är minst lika populärt när året skrivs 2017. ”Jag tror att det är för att det är lite annorlunda”, säger ägaren Martin Sjölin.

Robert Rosén

Robert Rosén

Kl.21:02, 12 augusti, 2017

Klassiska företaget: ”Det är lite annorlunda”
Glassbåten har funnits i Åhus i cirka 30 års tid. Foto: Robert Rosén.

I drygt 30 års tid har Glassbåten legat i Åhus hamn. År efter år, sommar efter sommar, har besökarna lockats ner till båten för att avnjuta en glass på de kluckande vågorna.

– Den kom hit som en gammal fisketrålare som gick i pension, då byggde man om den så att den blev ett glasskafé. Det var väldigt innovativt på den tiden, nån gång på 80-talet. Så drev man det som ett glasskafé här. Men då låg den längre ut i hamnen och var i stort sett ensam i hamnen. Så den är litegrann förgrunden till allt liv med myller i hamnen, för då fanns det ingenting här, förklarar Martin Sjölin, som sedan 2003 är ägare till Glassbåten.

Där i början av 2000-talet hade Martin Sjölin själv inga planer på att börja arbeta med glass. Efter att ha sagts upp från sitt jobb som försäljare, sedan han råkat ut för en allvarlig bilolycka, beslutade han sig dock för att köpa båten i hamnen. Det kom dock inte att dröja många år innan han åkte på en ordentlig mina. År 2006, bara två veckor innan jul, sjönk nämligen Glassbåten. Efter att ha fått hjälpa av kommunen att påskynda bygglovet för en ny glassbåt kunde dagens båt stå färdig lagom till sommaren 2007.

– Men det var förenat med stora kostnader, både att skrota den gamla och bygga den nya. Men å andra sidan. Nu har vi mycket fräschare lokaler, rinnande vatten och avlopp, vilket vi inte hade innan, då var det septitank. Vi har enligt alla konstens regler. Men framförallt flyter den. Det är en otänkbar konstruktion som inte kan sjunka. Det är ganska gott för magsåret, jämfört med den gamla båten, där länspumparna gick i ett, säger Martin Sjölin.

Foto: Robert Rosén

Den nuvarande båten är tio år gammal. Foto: Robert Rosén.


Under Martins ledning
har Glassbåten genomgått fler förändringar än bara det yttre, med en helt ny båt. Övertagandet klaffade med att Åhus alltmer började bubbla upp som en turistort, i samband med framförallt Åhus Beachhandboll Festivals framväxt. Tidigare köpte Glassbåten även in restpartier utav glass, vilket innebar att återförsäljaren kunde skifta. I dag kommer istället våfflorna från Våffelbagaren i Kristianstad (”Det är helt enkelt för att det är de bästa”) medan glassen kommer från Engelholms Glass och är en äkta gräddglass.

– Det är ett familjeägt företag i tredje generationen. Det är fortfarande så litet att man kan påverka som lite större kund. Man kan säg: ”Jag tycker ni ska ta fram den smaken”, så gör de sitt yttersta för att få fram det. Man är med. Det är inte ett stort multinationellt företag, som berättar vad vi ska ha att sälja, utan lite mer tvärtom.

I dag har entreprenören och mångsysslaren Martin Sjölin, som även arbetar som deltidsbrandman och driver ett ved- och gasolföretag, 13 stycken anställda på Glassbåten. På våren kommer några nya in och lärs upp av ungdomar som sedan tidigare har säsongserfarenhet på båten, och så rullar det på i år efter år.

– Man har ju hållit på med detta i några år, så man har sett generationer komma och gå. Den ena generationen har mer arbetsmoral än den andra och den andra generationen har blivit mer curlad än någon annan generation och så vidare.

Foto: Robert Rosén

På båten finns Ängelholmsglass fullsortiment. Foto: Robert Rosén.

 

– Så det är en utmaning varje sommar att styra personalen mot det mål jag har med mitt företag. Att de står här och representerar ett 30 år gammalt, välkänt företag. Och min önskan är att de ska göra det på bästa sätt. Så att våra kunder väljer glassbåten igen. För här var det professionellt, snyggt, trevligt och rent, förklarar Martin.

På båten serverar de anställda omkring 35 glassmaker per år (2017 är det 36 smaker) från öppningsperioden vid påsk fram till att man stänger ner Glassbåten, då sensommaren övergått till höstrusk i september eller oktober.

– Startskottet är alltid påskhelgen om vädret tillåter. På mina 14 år är det väl två påskhelger som vi inte har öppnat, på grund av att det varit vinter. Det har varit snö nån påsk och ordentligt med minusgrader nattetid nån påsk. Vi ligger ju på vatten. Vatten och avlopp pumpas ut och in, så det fryser. Så det är praktiskt omöjligt att öppna om det är minusgrader.

En sommar likt den 2017 får sin naturliga effekter på försäljningen, då frånvaron av sol och värme gör att färre besökare beger sig ut för att äta glass i vattnet. Läget i hamnen gör dock att Martin Sjölin tror att man inte är lika väderkänslig, som om man hade varit placerade nere vid stranden. Även om han är tydlig med att ”stranddagarna” behövs för att hålla uppe försäljningen tror han att Glassbåten i Åhus i dag är så pass etablerad att folk besöker den ändå.

Foto: Robert Rosén

Mer än 10 ton glass säljs varje år. Foto: Robert Rosén.

 

På ett år uppskattar Martin att Glassbåten har mer än 50 000 besökare och säljer omkring 60 000 glassar – vilket innebär att man gör av med 10 ton glass per år. Anledningen bakom Glassbåtens popularitet är flera, även om dess historik säkerligen spelar lite extra roll.

– Jag tror att det är för att det är lite annorlunda. För detta var den första. Nu finns det ju nån glassbåt i Sölvesborg  och det fanns tidigare i Karlshamn. Men detta var originalet, i Åhus. Att man gick ut och satt på en båt och hade vatten omkring sig. Jämfört med innan när man alltid stått på land nånstans och ätit sin glass. Detta var lite annorlunda och det har levt kvar. Du går fortfarande ut på vatten och kör det förbi en båt känner du att det gungar till lite. Där är ju starten.

– Sen för att få igång någonting måste du börja nånstans. Om man levererar rullar det på litegrann. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt, utan ett koncept kan faktiskt fungera av sig själv litegrann. Men det krävs lite tur, mycket arbete och att man har en högkvalitiatv produkt. Och det anser jag att vi har, avslutar Martin Sjölin.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng