Billigare att laga cykeln: ”Framtidens transportsätt”

Att laga kläder, skor och cyklar ska bli billigare detta år efter att regeringen har sänkt momsen. Hos Mohlins cykel- och motor är beskedet välkommet, även om de inte tror på någon jätteeffekt.

Henrik Nordell

Henrik Nordell

Kl.21:07, 2 januari, 2017

2 bilder
  • Christian Andersson på Mohlins cykel- och motor i Kristianstad.
    Christian Andersson på Mohlins cykel- och motor i Kristianstad.
  • Christian Andersson på Mohlins cykel- och motor i Kristianstad.
    Christian Andersson på Mohlins cykel- och motor i Kristianstad.

Från och med den 1 januari har momsen sänks på renoveringar av skor, kläder och cyklar. Från 25 till 12 procent. Regeringen vill enligt sin skrivelse att medborgarna ska köpa reparera och underhålla sina saker, hellre än att köpa nytt. Både service och reprationer av skador omfattas av satsningen, som ger skattelättnader på cirka 270 miljoner kronor.

Hos cykelhandlaren Mohlins cykel- och motor i Kristianstad tas besked om momssänkningen emot positivt, även om de inte tror på någon gigantisk effekt.
– Det blir inte så jättestor prisskillnad jämfört med tidigare. Cykling samt att renovera cyklar är något som har ökat under ett flertal år. Det är framtidens transportsätt med fler som ställer bilen och fler som tänker på hälsan, säger Ulf Mohlin.

En idé med satsningen på sänkt moms är att kunna öka sysselsättningen hos personer med svag anknytning till arbetsmarknaden. Enligt regeringens promemoria kräver denna typen av tjänsten inte någon längre formell utbildning, därför kan det vara vägen till ett nytt jobb.

Lokalt i Kristianstad är det dock svårt att se, för cykelhandlarna, ifall den sänkta momsen kommer leda till fler arbetsplatser. Redan i dag går det bra för branschen, med många som köper både sport-, barn- och elcyklar.
– Vi cyklar allt mer och folk köper också finare cyklar i 10 000-kronorsklassen. Då vill de hålla dem i bra skick. Man ska lämna in sin cykel på service, precis som med bilen för att kunna färdas trafiksäkert. Många vill också lämna in sin cykel för reperation istället för att renovera själva, säger Ulf Mohlin.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel