Hennes hotell hyllas av gästerna

När hotellsöksajten Trivago sammanställde gästomdömen för att lista Sveriges tio bästa hotell hamnade ett litet hotell i Kristianstad på andra plats i Sverige. "Jag vet att jag levererar bra service", säger ägaren Anna Hoffström.

Nils Jönsson

Nils Jönsson

Kl.20:24, 23 november, 2016

2 bilder
  • Anna Hoffström har satt sitt egen prägel på hotellets 12 rum och visar upp flera smarta lösningar för att få ut maximalt av ytan i rummen. Foto: Nils Jönsson
    Anna Hoffström har satt sitt egen prägel på hotellets 12 rum och visar upp flera smarta lösningar för att få ut maximalt av ytan i rummen. Foto: Nils Jönsson

Bland gästerna som checkar in på Annas Hotell i Kristanstad är ungefär hälften affärsresenärer och hälften privatpersoner. Oavsett anledning till hotellvistelsen verkar gästerna nöjda med vad de får. Nyligen utsågs nämligen hotellet till Sveriges näst bästa av hotellsöksidan Trivago, baserat på gästernas egna omdömen.

– Jag vet om att jag levererar en bra service. Men ju högre betyg man får, desto högre blir också förväntningarna, säger hon när vi slagit oss ned i hotellmatsalen.

Anna Hoffström strävar efter att bemöta alla gäster på ett personligt sätt. När 24kristianstad.se på onsdagsförmiddagen gör ett besök är frukosten just undanplockad. För Anna är det en självklarhet att komma ihåg till exempel vad de många stamgästerna har för önskemål kring frukost-teet eller vilken tid de vill äta middag.

– Jag tror att det i grunden handlar om ett intresse för människor. Att man om man har ett samtal är intresserad av att höra svaren.

Du skriver på hemsidan att du vill att det ska vara lätt att vara gäst, vad innebär det?
– Det ska kännas som att man kommer hem. Hemma är man ju bekväm, så jag tror att det är en viktig del. Och att det är mig man träffar här gör att man som gäst inte behöver upprepa saker, jag har koll på vad gästerna vill ha.

Finns det någonting man som gäst ska göra om man vill att det ska vara lätt för den som jobbar på hotell?
– Nej, jag brukar säga att man inte kan göra fel som gäst.

Annas karriär inom hotellbranschen tog sin början i matsalen på Grand Hotell i Lund 1990. Sedan dess har tjänster på olika hotell avlöst varandra. Under åren började en dröm att starta upp något eget att växa. Efter ett visst letande efter lämpliga lokaler fastnade hon och hennes man till slut för mangårdsbyggnaden från 1600-talet på Näsbychaussén.

Hösten 2009 flyttade de in och efter en omfattande renovering var det öppning i januari 2011. Redan första dagen hölls en konferens med över 20 deltagare på hotellet och Anna minns fortfarande hur hon kämpade med logistiken under dagen, och sedan började ta emot andra gäster som skulle checka in under kvällen. Sedan dess har verksamheten rullat på och utvecklats stegvis. Hotellet har 12 rum och cirka 20 bäddar.

– Jag trodde att det skulle gå snabbare, men det har nog tagit fem år att bygga upp varumärket. Nu står man lite mer på egna ben.

Kring jul väntar några dagars semester, men annars är det jobb sju dagar i veckan som gäller. Tillsammans med sin man och två döttrar bor Anna i en del av hotellbyggnaden.

Kan du koppla bort hotellverksamheten någon gång?
– Nej, men under semestern gör jag det. Då läser jag mejlen en gång om dagen. Det här har ju blivit en livsstil för mig.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel